- Berichten: 2167
Versnellingsbak demonteren
- Rudi
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
Neem een gewone (hand)inbussleutel, slijp de bocht eraf en steek het rechte stuk dat je overhoudt in een gewone passende dop en je hebt als combinatie een lange inbusdop (als hij niet in de dop klemt en steeds wegvalt een plakbandje erbij). Als een inch-inbussleutel je te duur hiervoor is: neem een iets grotere mm-inbussleutel en slijp deze precies op maat (eventueel licht bolkop, maar wellicht helpt het beetje speling van het inbusstuk in de dop ook genoeg).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1725

3/8" dop heb ik en een lange 3/8" inbus ga ik regelen en wordt afgezaagd
 (Natuurlijk wel een inbussleutel nemen die over de hele lengte een zeskant is en niet rond
   (Natuurlijk wel een inbussleutel nemen die over de hele lengte een zeskant is en niet rond    )
  )    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1725
4 Bouten eruit en…..de bak is er met geen mogelijkheid vanaf te krijgen, met de krik onder spanning gezet zowel omhoog als omlaag…met een hamer tegen de bak getikt…Grote schroevendraaier tussen bak en koppelingshuisnaad en hier de boel op laten zakken... :roll:
Zie ik nog iets over het hoofd of is het normaal dat het lijkt alsof de versnellingsbak vastgelijmd zit?
Morgen in ieder geval weer eronder kruipen en verder proberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- 
            
				  
- Verbannen
- 
              
- Berichten: 831
"Arno Pfennings" schreef:
Zo gezegd zo gedaan….Haakse inbus afgezaagd en in een 3/8" dop die weer op een 1/2" verlengstuk zit welke weer op de 1/2" ratel zit
4 Bouten eruit en…..de bak is er met geen mogelijkheid vanaf te krijgen, met de krik onder spanning gezet zowel omhoog als omlaag…met een hamer tegen de bak getikt…Grote schroevendraaier tussen bak en koppelingshuisnaad en hier de boel op laten zakken... :roll:
Zie ik nog iets over het hoofd of is het normaal dat het lijkt alsof de versnellingsbak vastgelijmd zit?
Morgen in ieder geval weer eronder kruipen en verder proberen
Pook wel verwijderd??
 
     
     Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1725
 Ja hoor de pook is eraf…maar inderdaad het zou je maar gebeuren
   Ja hoor de pook is eraf…maar inderdaad het zou je maar gebeuren    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1918
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Soms zit de as in de koppelingsplaat t.o.v. het toplager een beetje klem. Met de koppeling te bedienen komt de plaat vrij van de drukgroep en zou je de bak er zo uit moeten kunnen schuiven.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 799
met volgende eenvoudige hulpmiddelen:
plaats links boven en rechts onder (dus in tegenstelling met "Volvo procedure") de geleidepennen;
draai rechts boven en links onder de inbus bouten enkele slagen terug in het huis;
bevestig 10mm dikke ijzeren lat op flens (bvb dmv 2 flensbouten, afstand=+-70mm),
en boor 2 13mm gaten op ong. 19.5cm afstand=afstand tussen de 2 inbus boutgaten;
neem 2 stevige 12mm draadstangen, las er op 1 kant een 8mm draadeind op dat in kop van de inbus bout
kan vallen, en draai er langs de andere kant een M12 moer op;
plaats de stangen tussen inbus bouten en de lat (de draadstang passeert dus rechts boven en links onder
nog net langsheen zijkant bak);
span draadstang op, en draai de M12 moeren geleidelijk verder aan tegen de lat-op-de-flens;
bak moet nu loskomen van koppelingshuis.
Let op dat moeren niet te hard worden aangedraaid, om binnenkant bak niet te beschadigen.
Ondersteuning door krik kan helpen.
Is een OD aanwezig dan wordt dit moeilijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1725
Het hulpstuk op de krik (zie clubblad) werkt overigens perfect en hiermee kon de bak keurig in lijn naar achter worden geschoven.
Wel nog even last van de aandrijfas die daar hing te bummelen en het feit dat de versnellingsbak met hulpstuk op de krik te hoog is om onder de auto uit te schuiven….dus onder de auto maar even gekanteld
 
     Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				




