B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 

Minder
        Meer

10-10-2013 16:17                #132872
        door Jeroen Reuvers

Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu een bok onder m'n diff gezet om zo de overdrive hoger te krijgen en zo kwam er wel weer meer olie uit. Vorige eigenaar heeft helaas de 'drain' plug op de overdrive rond gedraaid. Krijg deze er dus niet 1,2,3 uit.
Dit doet me denken dat de nieuwe olie ook gemengd is met de oude olie die nog in de overdrive zat.
Maar hervullen gaat het zeker niet worden.
Ik haal de bak er af, en dan maar openmaken...ben er enigszins bang voor haha.
Filter van de overdrive; zit deze links van de drain plug met de 4 boutjes langs de zijkant?
En om de bak los te krijgen van het koppelinghuis; welke maat inbus is dit? 9? Die heb ik niet zo liggen. 10 past niet te groot, 8 weer te klein...
    Ik heb nu een bok onder m'n diff gezet om zo de overdrive hoger te krijgen en zo kwam er wel weer meer olie uit. Vorige eigenaar heeft helaas de 'drain' plug op de overdrive rond gedraaid. Krijg deze er dus niet 1,2,3 uit.
Dit doet me denken dat de nieuwe olie ook gemengd is met de oude olie die nog in de overdrive zat.
Maar hervullen gaat het zeker niet worden.
Ik haal de bak er af, en dan maar openmaken...ben er enigszins bang voor haha.
Filter van de overdrive; zit deze links van de drain plug met de 4 boutjes langs de zijkant?
En om de bak los te krijgen van het koppelinghuis; welke maat inbus is dit? 9? Die heb ik niet zo liggen. 10 past niet te groot, 8 weer te klein...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

10-10-2013 18:21                #132881
        door Rene Brandt

Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

De overdrive heeft (j) heeft 2 filters,  het opneemfilter onder het deksel onderkant overdrive en het hogedrukfilter ook achter het deksel en achter 1 van de 2 rondedekseltjes,  vooral deze zit vaak helemaal vol.    
- Niek de Boer
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

10-10-2013 21:48                #132898
        door Niek de Boer

Beantwoord door Niek de Boer in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

De inbusbouten moeten worden verwijderd met 3/8 inbus.    
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

10-10-2013 22:48                #132908
        door Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Beantwoord door Rudi in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

Het is een D-Type, die heeft het filter achter het deksel aan de zijkant, kijk echt eens even in de onderdelen- en werkplaatshandboeken voordat je gaat sleutelen.    
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 

Minder
        Meer

12-10-2013 10:28                #132938
        door Jeroen Reuvers

Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

Gisteren met enige moeite de bak van de auto af gehaald.
De aandrijfas kreeg ik maar niet ingeschoven om van de bak af te krijgen. Tevens was de rechter bovenste bout aan het koppeling huis ook een **** om los te krijgen.
Maar goed hij is eraf. Ik heb hem open gemaakt en gelukkig zag ik op eerste gezicht nergens afgebroken tandjes ofzo. Wel is de voorste lager geloof ik niet goed meer. Tevens zag ik 2 tandwielen die wel iets wat slijtage vertoonden. Echter kan ik deze uit de andere bak halen; daar zien ze er nog goed uit.
Ik breng de bak als het goed is dinsdag naar een garage bij mijn werk om de hoek en kijk even wat hij ervan vindt. Pakking set is onderweg, rest bestel ik pas als ik weet wat ik nodig heb.
Had nog wel een vraag: De solenoid voor de overdrive was kapot. De draden kwamen eruit achter de rubberen dop en lag half uit elkaar. Nu heb ik deze los gehaald, maar aan de andere kant van de overdrive, waar je de moer met dop 10 (of 11 weet niet meer) losdraait, moet daar ook niet iets van een plug zitten? Hier zat namelijk niks...
Lijkt mij toch dat ie daar dan z'n olie uitgooit?
    De aandrijfas kreeg ik maar niet ingeschoven om van de bak af te krijgen. Tevens was de rechter bovenste bout aan het koppeling huis ook een **** om los te krijgen.
Maar goed hij is eraf. Ik heb hem open gemaakt en gelukkig zag ik op eerste gezicht nergens afgebroken tandjes ofzo. Wel is de voorste lager geloof ik niet goed meer. Tevens zag ik 2 tandwielen die wel iets wat slijtage vertoonden. Echter kan ik deze uit de andere bak halen; daar zien ze er nog goed uit.
Ik breng de bak als het goed is dinsdag naar een garage bij mijn werk om de hoek en kijk even wat hij ervan vindt. Pakking set is onderweg, rest bestel ik pas als ik weet wat ik nodig heb.
Had nog wel een vraag: De solenoid voor de overdrive was kapot. De draden kwamen eruit achter de rubberen dop en lag half uit elkaar. Nu heb ik deze los gehaald, maar aan de andere kant van de overdrive, waar je de moer met dop 10 (of 11 weet niet meer) losdraait, moet daar ook niet iets van een plug zitten? Hier zat namelijk niks...
Lijkt mij toch dat ie daar dan z'n olie uitgooit?
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 

Minder
        Meer

12-10-2013 15:30                #132952
        door Jeroen Reuvers

- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

12-10-2013 22:37                #132971
        door Rudi

Beantwoord door Rudi in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

Hallo Jeroen,
blijkbaar heeft de overdrive echt niet gewerkt en is er echt iets mis met het geheel (cq mist echt iets).
Kijk eerst eens goed in de bak en overdrive en bepaal de toestand van de onderdelen voordat er onderdelen aangeschaft worden, het kan zijn dat hij alleen nog als leverancier van enkele onderdelen kan dienen (dus te veel gerepareerd moet worden en het goedkoper is een andere te zoeken). Bijvoorbeeld als het voorste lagervlak van de hoofdas versleten is of de overdrive van binnen kapot is wordt het repareren (te) duur.
succes, Rudi
            blijkbaar heeft de overdrive echt niet gewerkt en is er echt iets mis met het geheel (cq mist echt iets).
Kijk eerst eens goed in de bak en overdrive en bepaal de toestand van de onderdelen voordat er onderdelen aangeschaft worden, het kan zijn dat hij alleen nog als leverancier van enkele onderdelen kan dienen (dus te veel gerepareerd moet worden en het goedkoper is een andere te zoeken). Bijvoorbeeld als het voorste lagervlak van de hoofdas versleten is of de overdrive van binnen kapot is wordt het repareren (te) duur.
succes, Rudi
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 

Minder
        Meer

13-10-2013 09:41                #132984
        door Jeroen Reuvers

En toch als ik er over nadenk, vindt ik het vreemd dat die plug mist. Dit zou dan hebben betekend dat er geen olie in de OD had kunnen zitten want het is een laag punt.
Echter toen ik de auto onder bij de diff omhoog zette liep er via het aftapplug op de bak zelf wel weer een stuk meer olie uit (ik kreeg de aftap plug van de OD niet los vandaar).
Maar m'n werkplaats heb ik lang en breed doorzocht en daar vind ik hem niet...
Ik heb wat PM contact gehad met een ander forum lid, en die adviseert me de druk van de OD te meten voordat ik verder ga, om zo te beslissen of het nog de moeite waard is.
Echter heb ik nu al de bak en OD van de auto gehaald, en kan ik de auto dus niet starten. Daarnaast deed de OD het zowiezo al niet (solenoid kapot), tevens heb ik de plug niet, en die moet je lijkt me wel hebben voor een goede meting...
Volgende week dan maar de OD open maken en kijken?
    Echter toen ik de auto onder bij de diff omhoog zette liep er via het aftapplug op de bak zelf wel weer een stuk meer olie uit (ik kreeg de aftap plug van de OD niet los vandaar).
Maar m'n werkplaats heb ik lang en breed doorzocht en daar vind ik hem niet...
Ik heb wat PM contact gehad met een ander forum lid, en die adviseert me de druk van de OD te meten voordat ik verder ga, om zo te beslissen of het nog de moeite waard is.
Echter heb ik nu al de bak en OD van de auto gehaald, en kan ik de auto dus niet starten. Daarnaast deed de OD het zowiezo al niet (solenoid kapot), tevens heb ik de plug niet, en die moet je lijkt me wel hebben voor een goede meting...
Volgende week dan maar de OD open maken en kijken?
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 

Minder
        Meer

13-10-2013 12:06                #132988
        door Jeroen Reuvers

Volgens de Volvo Service manual van Karl Eric Malberg (deel 4 pagina 12) zou er aan de andere kant van de solenoid een verstelbare plug moeten zitten die je op 'slot' zet met een pin of andere bout ofzo? Klopt dit?
En is dit nog ergens te krijgen? zowiezo, waar kan ik onderdeelnummers en onderdelen van de overdrive vinden/kopen?
Pakkingsets en O ringen vind ik wel maar geen andere onderdelen.
Na wat zoeken kwam ik uit bij artikel nummer 514200 dat is de plug (nummer 76 en 77). D
krijg helaas de foto niet klein genoeg om te plaatsen dus:
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 2cfeff.jpg
Ik denk dus dat mijn stap wordt maandag de OD open maken en kijken of ik meer kan zien. Zal dan ook het filter eruit halen.
    En is dit nog ergens te krijgen? zowiezo, waar kan ik onderdeelnummers en onderdelen van de overdrive vinden/kopen?
Pakkingsets en O ringen vind ik wel maar geen andere onderdelen.
Na wat zoeken kwam ik uit bij artikel nummer 514200 dat is de plug (nummer 76 en 77). D
krijg helaas de foto niet klein genoeg om te plaatsen dus:
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 2cfeff.jpg
Ik denk dus dat mijn stap wordt maandag de OD open maken en kijken of ik meer kan zien. Zal dan ook het filter eruit halen.
- Laurens Camfferman
- 

- Senior lid
- 

Minder
        Meer

13-10-2013 22:39                #133005
        door Laurens Camfferman

Beantwoord door Laurens Camfferman in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            

Overdrive openmaken kan sowieso geen kwaad. Kun je meteen toestand van tandwielen en lagers bekijken. Bij mij kwamen destijds de 3 planetairtandwieltjes in 20 stukken naar buiten...    

.jpg)