- Berichten: 107
B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                28-09-2013 14:12                #132461
        door Jeroen Reuvers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen is gemaakt door Jeroen Reuvers            
    
        Ik krijg helaas de foto's er niet in; vandaar de links
Hallo allemaal!
Even kort voorstellen:
Ik ben Jeroen, 29 jaar, en ben sinds vorige week eigenaar van een origineel Nederlandse Amazone uit 1969 met B20 motor, en M41 versnellingsbak met overdrive.
Auto heeft genoeg aandachtspunten, maar dat mag de pret niet drukken
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 86642b.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 401f91.jpg
Ik heb zelf een eigen bedrijf in banden en regulier onderhoud, en zocht een project waar ik tussendoor aan kan werken, en wat uiteindelijk mijn dagelijkse auto moet worden. Ik rijd momenteel een VW Kever cabrio uit 1974.
Een van de dingen die ik het eerst wil aanpakken is een flink geluid wat in de eerste 3 versnellingen en achteruit hoorbaar is. Filmpje hieronder laat het geluid goed horen; let niet op beeld kwaliteit, draait alleen om het geluid. Goed hoorbaar vanaf 20 seconden. Ook goed hoorbaar dat hij in zijn vierde versnelling het geluid niet heeft.
s931.photobucket.com/user/Banden ... b.mp4.html
Foto's van de huidige bak inclusief overdrive
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... af39f6.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... ec0ab1.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... cf5eb4.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 021633.jpg
Bij de aankoop kreeg ik er een M40 bak bij
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... c15a18.jpg
Nu heb ik een paar vragen:
Hoe weet ik of de overdrive werkt of niet? Ik heb de auto in Nijmegen gekocht en ben er mee terug naar Breda gereden. Dit ging zeer goed, en 120 rijden was prima te doen. Een heel stuk beter als in de kever met 4 versnellingen.
Maar moet er ergens een knop zitten voor de overdrive, of regelt de auto dit zelf?
Tevens; belangrijkste vraag: wat zou er kapot kunnen zijn? Ik zie op de webwinkel hier veel onderdelen voor versnellingsbak te koop. Tevens vond ik online een man die deze bakken reviseert, echter prijskaartje van 650 euro.
Is zoiets nog te redden? Kan ik onderdelen uit de M40 bak halen?
Hij schakelt goed en trekt ook goed in alle versnellingen. Het is alleen het geluid, en ik kan hem uit z'n 3 trekken zonder te koppelen
Bedankt voor jullie aandacht!
    Hallo allemaal!
Even kort voorstellen:
Ik ben Jeroen, 29 jaar, en ben sinds vorige week eigenaar van een origineel Nederlandse Amazone uit 1969 met B20 motor, en M41 versnellingsbak met overdrive.
Auto heeft genoeg aandachtspunten, maar dat mag de pret niet drukken

i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 86642b.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 401f91.jpg
Ik heb zelf een eigen bedrijf in banden en regulier onderhoud, en zocht een project waar ik tussendoor aan kan werken, en wat uiteindelijk mijn dagelijkse auto moet worden. Ik rijd momenteel een VW Kever cabrio uit 1974.
Een van de dingen die ik het eerst wil aanpakken is een flink geluid wat in de eerste 3 versnellingen en achteruit hoorbaar is. Filmpje hieronder laat het geluid goed horen; let niet op beeld kwaliteit, draait alleen om het geluid. Goed hoorbaar vanaf 20 seconden. Ook goed hoorbaar dat hij in zijn vierde versnelling het geluid niet heeft.
s931.photobucket.com/user/Banden ... b.mp4.html
Foto's van de huidige bak inclusief overdrive
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... af39f6.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... ec0ab1.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... cf5eb4.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 021633.jpg
Bij de aankoop kreeg ik er een M40 bak bij
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... c15a18.jpg
Nu heb ik een paar vragen:
Hoe weet ik of de overdrive werkt of niet? Ik heb de auto in Nijmegen gekocht en ben er mee terug naar Breda gereden. Dit ging zeer goed, en 120 rijden was prima te doen. Een heel stuk beter als in de kever met 4 versnellingen.
Maar moet er ergens een knop zitten voor de overdrive, of regelt de auto dit zelf?
Tevens; belangrijkste vraag: wat zou er kapot kunnen zijn? Ik zie op de webwinkel hier veel onderdelen voor versnellingsbak te koop. Tevens vond ik online een man die deze bakken reviseert, echter prijskaartje van 650 euro.
Is zoiets nog te redden? Kan ik onderdelen uit de M40 bak halen?
Hij schakelt goed en trekt ook goed in alle versnellingen. Het is alleen het geluid, en ik kan hem uit z'n 3 trekken zonder te koppelen
Bedankt voor jullie aandacht!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1419
            
        
                28-09-2013 15:56                #132462
        door Hansw
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Hansw in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Jeroen als je het in zijn vier niet hoort denk ik aan lagers. Z'n vier is namelijk een 1:1 overbrenging, en dan draaien er verder geen assen belast mee.    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1146
            
        
                28-09-2013 21:28                #132473
        door Rene Brandt
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Dit  lijkt mij een revisie en dat gaat   geld kosten.
normaal wordt de overdrive ingeschakeld met een schakelaar aan de rechterkant van de stuurkap tegenover de richtingaanwijzer-schakelaar.
Dit kan eventueel ook een schakelaar aan het dashboard zijn.
de draad aan de solenoid op de laatste versnellingsbakfoto met het tape erom daar moet een constante + 12v op staan in de 4e versnelling, dan hoort de overdrive te gaan werken.
Alternatief is natuurlijk deze versleten bak, want dat is hij met dat gieren te vervangen door een goede 4 bak.
Deze zijn voor relatief weinig geld te koop mocht die andere ook niet geheel fris zijn.
Wel heb je dan een lange aandrijfas nodig voor de m41 4 bak.
Voordat je de overdrive inschakeld hoor je bij deze D overdrive dus de koppeling in te trappen net als bij gewoon schakelen.
dus eerst toeren maken in zijn 4 , ontkoppelen overdrive inschakelen, koppeling op laten komen.
Bij terugschakelen ook ontkoppelen.
Overdrive in-uitschakelen vooral de D kan daar niet zo goed tegen zonder te ont-koppelen.
    normaal wordt de overdrive ingeschakeld met een schakelaar aan de rechterkant van de stuurkap tegenover de richtingaanwijzer-schakelaar.
Dit kan eventueel ook een schakelaar aan het dashboard zijn.
de draad aan de solenoid op de laatste versnellingsbakfoto met het tape erom daar moet een constante + 12v op staan in de 4e versnelling, dan hoort de overdrive te gaan werken.
Alternatief is natuurlijk deze versleten bak, want dat is hij met dat gieren te vervangen door een goede 4 bak.
Deze zijn voor relatief weinig geld te koop mocht die andere ook niet geheel fris zijn.
Wel heb je dan een lange aandrijfas nodig voor de m41 4 bak.
Voordat je de overdrive inschakeld hoor je bij deze D overdrive dus de koppeling in te trappen net als bij gewoon schakelen.
dus eerst toeren maken in zijn 4 , ontkoppelen overdrive inschakelen, koppeling op laten komen.
Bij terugschakelen ook ontkoppelen.
Overdrive in-uitschakelen vooral de D kan daar niet zo goed tegen zonder te ont-koppelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 3556
            
        
                29-09-2013 01:00                #132479
        door Johan Geers (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Beste Jeroen, je zou ook eens naar het oliepel van de bak kunnen kijken, misschien te weining olie.
Ik heb zelf ook een niet te beste maar nog steeds functionerende M14 bak onder mijn amazone.
Bij mij werkte de overdrive niet goed als de bak warm was wat duid op een versleten overdrive (zuigertjes).
Ik heb er toen SAE50 van kroon in gedaan sinsdien werkt hij weer naar behoren.
SAE50 is een dikkere olie dan normaal voorgeschrevan staat.
succes
Johan Geers
    Ik heb zelf ook een niet te beste maar nog steeds functionerende M14 bak onder mijn amazone.
Bij mij werkte de overdrive niet goed als de bak warm was wat duid op een versleten overdrive (zuigertjes).
Ik heb er toen SAE50 van kroon in gedaan sinsdien werkt hij weer naar behoren.
SAE50 is een dikkere olie dan normaal voorgeschrevan staat.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 107
            
        
                29-09-2013 12:46                #132487
        door Jeroen Reuvers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        bedankt voor jullie reacties.
Olie die er in zit is kroon Super multigrade 20w50. Maar ik verwacht niet dat met zo veel geluid een andere olie dit zal oplossen...
Het liefst zou ik wel de overdrive behouden, maar dan moet de bak dus gereviseerd worden.
Die lagers, is dat iets wat zelf te doen is? Ik heb gewoon een brug dus heb de bak er snel genoeg af lijkt me. Dan kan ik hem op mijn gemak open maken en vervangen wat nodig is.
Maar denken jullie dat het in de bak zit en niet in de overdrive?
    Olie die er in zit is kroon Super multigrade 20w50. Maar ik verwacht niet dat met zo veel geluid een andere olie dit zal oplossen...
Het liefst zou ik wel de overdrive behouden, maar dan moet de bak dus gereviseerd worden.
Die lagers, is dat iets wat zelf te doen is? Ik heb gewoon een brug dus heb de bak er snel genoeg af lijkt me. Dan kan ik hem op mijn gemak open maken en vervangen wat nodig is.
Maar denken jullie dat het in de bak zit en niet in de overdrive?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1146
            
        
                29-09-2013 14:34                #132489
        door Rene Brandt
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        1en1 is 2.
ga er maar vanuit dat als de bak giert de overdrive op zijn minst ook een "opfrisbeurt" kan gebruiken.
En een flinke boodschap gedaan heeft, dus ook de overdrive.
De belangrijkste onderdelen voor de opfrisbeurt zoals lagers synchromesringen en blokkeerspien , zijn gewoon te koop.
De overdrive heeft 2 hogedrukzuigers waarvan het huis of unit van aluminium uitgesleten kan zijn.
Je kunt veel vervangen maar een versleten bak blijft versleten.
Haal alles maar uit elkaar en bekijk de slijtage.
Misschien kun je met de onderdelen van de extra bak 1 goede maken, het enige verschil tussen de 2 bakken is de hoogte van de olievulplug en de lengte van de as.
je zou dus bij versleten tandwielen het hele spul uit de donorbak kunnen overzetten.
Pakkingsets zijn gewoon te koop.
De overdrive opfrisset bestaat uit wat pakkingen en o ringen.
de techniek is niet spectaculair ingewikkeld en je kunt alles gewoon uit elkaar halen.
Onderdelen zijn duur maar te koop.
Belangrijkste is dus de slijtage aan het overdrivehuis/wand van de hogedrukzuigers
    ga er maar vanuit dat als de bak giert de overdrive op zijn minst ook een "opfrisbeurt" kan gebruiken.
En een flinke boodschap gedaan heeft, dus ook de overdrive.
De belangrijkste onderdelen voor de opfrisbeurt zoals lagers synchromesringen en blokkeerspien , zijn gewoon te koop.
De overdrive heeft 2 hogedrukzuigers waarvan het huis of unit van aluminium uitgesleten kan zijn.
Je kunt veel vervangen maar een versleten bak blijft versleten.
Haal alles maar uit elkaar en bekijk de slijtage.
Misschien kun je met de onderdelen van de extra bak 1 goede maken, het enige verschil tussen de 2 bakken is de hoogte van de olievulplug en de lengte van de as.
je zou dus bij versleten tandwielen het hele spul uit de donorbak kunnen overzetten.
Pakkingsets zijn gewoon te koop.
De overdrive opfrisset bestaat uit wat pakkingen en o ringen.
de techniek is niet spectaculair ingewikkeld en je kunt alles gewoon uit elkaar halen.
Onderdelen zijn duur maar te koop.
Belangrijkste is dus de slijtage aan het overdrivehuis/wand van de hogedrukzuigers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 107
            
        
                29-09-2013 20:39                #132500
        door Jeroen Reuvers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Bedankt voor je informatie Rene!
Ik ga inderdaad volgende week beginnen met de 'donor' bak te openen en kijken wat daar de staat van is.
Ik zag dat de pakkingset van de M41 ook niet de wereld kost.
Ik heb trouwens een knop in de auto onder de ventilatie knoppen, die ik kan indrukken. Dan gaat er een lampje naast branden. Als ik hem dan uit de versnelling haal, gaat het lampje meteen uit. Ik neem aan dat die van de overdrive is?
Ik heb het 1 keer geprobeerd in z'n 4 maar hoorde geen verschil in toeren ofzo. Lagers hoor je niet in z'n 4 met of zonder de knop aan.
    Ik ga inderdaad volgende week beginnen met de 'donor' bak te openen en kijken wat daar de staat van is.
Ik zag dat de pakkingset van de M41 ook niet de wereld kost.
Ik heb trouwens een knop in de auto onder de ventilatie knoppen, die ik kan indrukken. Dan gaat er een lampje naast branden. Als ik hem dan uit de versnelling haal, gaat het lampje meteen uit. Ik neem aan dat die van de overdrive is?
Ik heb het 1 keer geprobeerd in z'n 4 maar hoorde geen verschil in toeren ofzo. Lagers hoor je niet in z'n 4 met of zonder de knop aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 3556
            
        
                30-09-2013 00:34                #132509
        door Johan Geers (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Beste Jeroen, ik zou wat Rene zegt van twee eentje maken.
Als het op de overdrive aankomt, ik zou eerst met een revisiesetje aan de gang gaan Oringen etc.9is niet zo duur)
Als het reviseren c.q. open maken van de overdrive moet je eens op de website van Triumpf kijken daar staat een uitgebreide beschrijving hoe zo een ding te reviseren.
succes
Johan Geers
    Als het op de overdrive aankomt, ik zou eerst met een revisiesetje aan de gang gaan Oringen etc.9is niet zo duur)
Als het reviseren c.q. open maken van de overdrive moet je eens op de website van Triumpf kijken daar staat een uitgebreide beschrijving hoe zo een ding te reviseren.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 107
            
        
                30-09-2013 08:31                #132512
        door Jeroen Reuvers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Wederom bedankt.
Ik houd jullie op de hoogte
    Ik houd jullie op de hoogte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 2167
            
        
                30-09-2013 09:46                #132514
        door Rudi
    
    
	    
    
            
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Rudi in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen            
    
        Probeer het eerst eens uit of de overdrive werkt, het genoemde knopje met lampje zal ervoor zijn. In de 4e versnelling rijdend (als alles goed geschakeld is alleen dan mogelijk) moet de overdrive inschakelbaar zijn (de gewone koppeling ingetrapt houden bij het schakelen van de overdrive zorgt voor een langere levensduur ervan) en dan dus een duidelijke toerentalverlaging geven. Als hij het niet doet het eerst de bedrading nalopen. Als de overdrive echt defect is (meer dan bekabeling mogelijk dat nog betaalbaar is) weet je dat het werk aan de bak zelf vergeefs is.
succes, Rudi
            succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				




