B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2013 14:12 #132461 door Jeroen Reuvers
B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen is gemaakt door Jeroen Reuvers
Ik krijg helaas de foto's er niet in; vandaar de links

Hallo allemaal!

Even kort voorstellen:
Ik ben Jeroen, 29 jaar, en ben sinds vorige week eigenaar van een origineel Nederlandse Amazone uit 1969 met B20 motor, en M41 versnellingsbak met overdrive.

Auto heeft genoeg aandachtspunten, maar dat mag de pret niet drukken ;)

i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 86642b.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 401f91.jpg

Ik heb zelf een eigen bedrijf in banden en regulier onderhoud, en zocht een project waar ik tussendoor aan kan werken, en wat uiteindelijk mijn dagelijkse auto moet worden. Ik rijd momenteel een VW Kever cabrio uit 1974.

Een van de dingen die ik het eerst wil aanpakken is een flink geluid wat in de eerste 3 versnellingen en achteruit hoorbaar is. Filmpje hieronder laat het geluid goed horen; let niet op beeld kwaliteit, draait alleen om het geluid. Goed hoorbaar vanaf 20 seconden. Ook goed hoorbaar dat hij in zijn vierde versnelling het geluid niet heeft.

s931.photobucket.com/user/Banden ... b.mp4.html

Foto's van de huidige bak inclusief overdrive

i931.photobucket.com/albums/ad15 ... af39f6.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... ec0ab1.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... cf5eb4.jpg
i931.photobucket.com/albums/ad15 ... 021633.jpg

Bij de aankoop kreeg ik er een M40 bak bij

i931.photobucket.com/albums/ad15 ... c15a18.jpg

Nu heb ik een paar vragen:

Hoe weet ik of de overdrive werkt of niet? Ik heb de auto in Nijmegen gekocht en ben er mee terug naar Breda gereden. Dit ging zeer goed, en 120 rijden was prima te doen. Een heel stuk beter als in de kever met 4 versnellingen.
Maar moet er ergens een knop zitten voor de overdrive, of regelt de auto dit zelf?

Tevens; belangrijkste vraag: wat zou er kapot kunnen zijn? Ik zie op de webwinkel hier veel onderdelen voor versnellingsbak te koop. Tevens vond ik online een man die deze bakken reviseert, echter prijskaartje van 650 euro.
Is zoiets nog te redden? Kan ik onderdelen uit de M40 bak halen?

Hij schakelt goed en trekt ook goed in alle versnellingen. Het is alleen het geluid, en ik kan hem uit z'n 3 trekken zonder te koppelen

Bedankt voor jullie aandacht!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2013 15:56 #132462 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Jeroen als je het in zijn vier niet hoort denk ik aan lagers. Z'n vier is namelijk een 1:1 overbrenging, en dan draaien er verder geen assen belast mee.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2013 21:28 #132473 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Dit lijkt mij een revisie en dat gaat geld kosten.
normaal wordt de overdrive ingeschakeld met een schakelaar aan de rechterkant van de stuurkap tegenover de richtingaanwijzer-schakelaar.
Dit kan eventueel ook een schakelaar aan het dashboard zijn.
de draad aan de solenoid op de laatste versnellingsbakfoto met het tape erom daar moet een constante + 12v op staan in de 4e versnelling, dan hoort de overdrive te gaan werken.
Alternatief is natuurlijk deze versleten bak, want dat is hij met dat gieren te vervangen door een goede 4 bak.
Deze zijn voor relatief weinig geld te koop mocht die andere ook niet geheel fris zijn.
Wel heb je dan een lange aandrijfas nodig voor de m41 4 bak.
Voordat je de overdrive inschakeld hoor je bij deze D overdrive dus de koppeling in te trappen net als bij gewoon schakelen.
dus eerst toeren maken in zijn 4 , ontkoppelen overdrive inschakelen, koppeling op laten komen.
Bij terugschakelen ook ontkoppelen.
Overdrive in-uitschakelen vooral de D kan daar niet zo goed tegen zonder te ont-koppelen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2013 01:00 #132479 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Beste Jeroen, je zou ook eens naar het oliepel van de bak kunnen kijken, misschien te weining olie.
Ik heb zelf ook een niet te beste maar nog steeds functionerende M14 bak onder mijn amazone.
Bij mij werkte de overdrive niet goed als de bak warm was wat duid op een versleten overdrive (zuigertjes).
Ik heb er toen SAE50 van kroon in gedaan sinsdien werkt hij weer naar behoren.
SAE50 is een dikkere olie dan normaal voorgeschrevan staat.

succes

Johan Geers

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2013 12:46 #132487 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
bedankt voor jullie reacties.

Olie die er in zit is kroon Super multigrade 20w50. Maar ik verwacht niet dat met zo veel geluid een andere olie dit zal oplossen...

Het liefst zou ik wel de overdrive behouden, maar dan moet de bak dus gereviseerd worden.
Die lagers, is dat iets wat zelf te doen is? Ik heb gewoon een brug dus heb de bak er snel genoeg af lijkt me. Dan kan ik hem op mijn gemak open maken en vervangen wat nodig is.

Maar denken jullie dat het in de bak zit en niet in de overdrive?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2013 14:34 #132489 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
1en1 is 2.
ga er maar vanuit dat als de bak giert de overdrive op zijn minst ook een "opfrisbeurt" kan gebruiken.
En een flinke boodschap gedaan heeft, dus ook de overdrive.
De belangrijkste onderdelen voor de opfrisbeurt zoals lagers synchromesringen en blokkeerspien , zijn gewoon te koop.
De overdrive heeft 2 hogedrukzuigers waarvan het huis of unit van aluminium uitgesleten kan zijn.
Je kunt veel vervangen maar een versleten bak blijft versleten.
Haal alles maar uit elkaar en bekijk de slijtage.
Misschien kun je met de onderdelen van de extra bak 1 goede maken, het enige verschil tussen de 2 bakken is de hoogte van de olievulplug en de lengte van de as.
je zou dus bij versleten tandwielen het hele spul uit de donorbak kunnen overzetten.
Pakkingsets zijn gewoon te koop.
De overdrive opfrisset bestaat uit wat pakkingen en o ringen.
de techniek is niet spectaculair ingewikkeld en je kunt alles gewoon uit elkaar halen.
Onderdelen zijn duur maar te koop.
Belangrijkste is dus de slijtage aan het overdrivehuis/wand van de hogedrukzuigers

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2013 20:39 #132500 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Bedankt voor je informatie Rene!

Ik ga inderdaad volgende week beginnen met de 'donor' bak te openen en kijken wat daar de staat van is.
Ik zag dat de pakkingset van de M41 ook niet de wereld kost.

Ik heb trouwens een knop in de auto onder de ventilatie knoppen, die ik kan indrukken. Dan gaat er een lampje naast branden. Als ik hem dan uit de versnelling haal, gaat het lampje meteen uit. Ik neem aan dat die van de overdrive is?
Ik heb het 1 keer geprobeerd in z'n 4 maar hoorde geen verschil in toeren ofzo. Lagers hoor je niet in z'n 4 met of zonder de knop aan.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 00:34 #132509 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Beste Jeroen, ik zou wat Rene zegt van twee eentje maken.
Als het op de overdrive aankomt, ik zou eerst met een revisiesetje aan de gang gaan Oringen etc.9is niet zo duur)
Als het reviseren c.q. open maken van de overdrive moet je eens op de website van Triumpf kijken daar staat een uitgebreide beschrijving hoe zo een ding te reviseren.

succes

Johan Geers

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2013 08:31 #132512 door Jeroen Reuvers
Wederom bedankt.

Ik houd jullie op de hoogte

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 09:46 #132514 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Probeer het eerst eens uit of de overdrive werkt, het genoemde knopje met lampje zal ervoor zijn. In de 4e versnelling rijdend (als alles goed geschakeld is alleen dan mogelijk) moet de overdrive inschakelbaar zijn (de gewone koppeling ingetrapt houden bij het schakelen van de overdrive zorgt voor een langere levensduur ervan) en dan dus een duidelijke toerentalverlaging geven. Als hij het niet doet het eerst de bedrading nalopen. Als de overdrive echt defect is (meer dan bekabeling mogelijk dat nog betaalbaar is) weet je dat het werk aan de bak zelf vergeefs is.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD