B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2013 16:01 #132523 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Goed punt Rudi.

Dit test ik morgen.
Is het gebruikt van de overdrive al mogelijk bij snelheden van bijvoorbeeld 70km per uur?
Rijdend in z'n 4 is nu al prettig rond de 45km per uur.

Ik ga zowiezo morgen kijken naar de donor bak. Zo kan ik iig constateren of de lagers daarvan goed zijn, en houd ik de amazone rijdend (weliswaar met een verschrikkelijk geluid in de eerste 3 versnellingen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 16:59 #132529 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Nee, voor de overdrive zijn toeren nodig, zeg 3000tpm of 100 km/h ongeveer.
Hij doet het ook alleen met voldoende olie.
eerste test is of de solenoid werkt, zet het contact maar aan, motor uit en in de 4e versnelling en overdriveschakelaar aan.
5 minuten wachten en dan met de hand voelen of de solenoid warm wordt, blijft ie koud dan werkt ie niet.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 17:08 #132530 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
P.s. ook als de overdrive stuk is is alles te maken, solenoid, o ringen remband alles is te koop.
Maar let op een uitgesleten huis/ ruimte en stootranden bij de hogedrukzuigers.
Je zou hem dan nog kunnen laten uitkotteren en een overmaat zuigers plaatsen.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 18:48 #132535 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Rene :

Nee, voor de overdrive zijn toeren nodig, zeg 3000tpm of 100 km/h ongeveer.

Vraagje :
Is dat specifiek voor een D-type overdive, zoals Jeroen heeft :?:

Ik heb de late J-type, en die kan ik in z'n 4 ook zonder probleem inschakelen bij 70 km/u en lagere toeren .....

(o.k. als je vervolgens wilt versnellen kan je maar beter snel terug gaan naar z'n 4, en het is natuurlijk meer effectief bij hogere snelheden/toerentallen, maar ik zie niet waarom het bij lagere snelheden/toerentallen in z'n 4 niet zou kunnen ?)

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2013 20:00 #132537 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Sorry als dit enigszins dom overkomt; maar hoe moet ik nu precies die overdrive inschakelen?

Druk ik als ik in z'n 4 rijd het knopje in (gaat het lampje branden) en dan koppeling in? Of moet ik eerst koppeling intrappen en dan het knopje?

En hem uit z'n overdrive halen, hoe werkt dat dan weer?

Sorry ik heb nog nooit een auto gehad/gereden met overdrive en is allemaal een beetje nieuw voor me :oops:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 20:25 #132540 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
Je schreef dat het lampje uitging toen je uit de versnelling schakelde, dus waarschijnlijk is er een relais afvalschakeling aanwezig (en een verend knopje zoals bijvoorbeeld een deurbel werkt), dan zo:
In de 4 rijdend (lager dan 80 km/h zou ik niet doen, iets sneller beter) de koppeling intrappen, knopje drukken en koppeling op laten komen. Als het knopje zoals verwacht van de overdrive is en deze werkt moet er daarna een duidelijk lager toerental zijn als van tevoren. Overdrive uitschakelen: bij de verwachte schakeling koppeling intrappen, even uit de 4 schakelen (in neutraal is genoeg, lampje en overdrive moeten dan uit gaan), weer in 4 schakelen en de koppeling weer op laten komen, dan weer hoger toerental. Inschakelen gaat ook zonder te koppelen en dan merk je het verschil direct maar dat geeft meer belasting van de overdrive en zou ik niet doen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 21:02 #132543 door Rene Brandt
Je moet het knopje zien als je versnellingspook.
Als je schakeld trap je ook eerst je koppeling in.
Als je het knopje in of uitschakeld ben je gewoon in of uit de 5e versnelling aan het schakelen.

Bij lagere snelheid dan 90-80 =minder toeren wordt ook minder druk in de overdrive opgebouwd.
Daar zijn ze niet voor gemaakt.

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2013 21:19 #132545 door Jeroen Reuvers
Geweldige feedback. Ben nu al blij met dit forum!

Laat jullie weten wat de resultaten zijn

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2013 21:51 #132551 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic B20 M41 Overdrive versnellingsbak problemen
B18D, standaard overdrive met bijbehorende korte achteras overbrenging.
Bij warme motor kan ik rustig bij 2500 tpm in OD rondtokkelen. Iets versnellen lukt dan ook wel, wil ik accelereren, dan moet ik terug naar 4.
Met andere woorden: als ik op een provinciale weg 65 / 70 km/h rijd, dan is dat vaak reeds in OD.

Overigens: terug van OD naar 4 moet je liefst wel ontkoppelen, dat ontziet het mechaniek.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-10-2013 11:25 #132564 door Jeroen Reuvers
Heb helaas de overdrive nog niet kunnen testen. Vanaf mijn huis naar werk is iets van 5 km en snelheid maken is niet mogelijk.

Wel ben ik begonnen met het openen van de M40 versnellingsbak. Echter is het me niet echt duidelijk welke lagers er het geluid maken in mijn M41 bak. Zijn het de uiteind lagers?
Op de foto "achterkant" heb ik de 4 bouten losgedraaid. Nu kan ik de hele as op en neer bewegen maar krijg deze er niet uit vanwege de 3 horizontaal geplaatste buizen.

Misschien iets te veel hooi op m'n vorkje? Of is dit wel te doen?

Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD