Solenoide D-type overdrive

Lees meer
21-11-2013 08:34 #134181 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Solenoide D-type overdrive
Haha, helemaal met je eens Lars!

Ga zaterdag wel even kijken met daglicht. Ik heb nog een complete D-overdrive liggen. Dus ga daar eerst even op oefenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2013 12:13 #134182 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Solenoide D-type overdrive
Hallo Boele,
is het 100% zeker geen electrisch probleem?
Ik verwacht eigenlijk niet dat hij mechanisch nagesteld zou moeten worden, dan moet er al iets heel erg versleten zijn of het moet heel erg krap op het eind ingesteld geweest zijn.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2013 16:14 #134184 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Solenoide D-type overdrive
Hoi Rudi,

Ik maakte vanmiddag even een sprintje en een hele scherpe bocht naar links nam ik redelijk hard, vervolgens deed de overdrive het weer! Ik kan het nu niet meer beredeneren. Olie niveau is goed, zou er dan toch ergens een slecht contact zitten?

Als ik onder de auto lig en iemand de overdrive laat inschakelen, voel(de) ik de solenoid niet tikken..

Apart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2013 17:24 #134185 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Solenoide D-type overdrive
Ach, dan heb je in ieder geval een methode om je overdrive in te schakelen! :lol: Of het praktisch is, is wat anders.
Controleren of het electrisch circuit werkt is makkelijk, toch?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2013 17:36 #134186 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Solenoide D-type overdrive
Niet tikken is normaal ook niet werken. Zonder onder de auto te liggen: ampèremeter ertussen en kijken of er bij inschakelen stroom getrokken wordt is al een snelle eerste test. Als het goed is heel even ongeveer 10A en daarna ongeveer 1A, indien meteen 0A geen goed contact of solenoide doorgebrand, indien de 10A blijft brand hij door (ik heb er een zekering tussen): hij schakelt als het goed is om met het schakelcontact achterin de solenoide, dat contact is soms vervuild (hier hoort in het dekseltje een stootrubbertje te zitten dat echter plakkerig wordt).
Hopelijk gewoon een slecht contact/kabeltje.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2013 17:53 #134187 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Solenoide D-type overdrive

"Boele Braaksma" schreef:
Als ik onder de auto lig en iemand de overdrive laat inschakelen, voel(de) ik de solenoid niet tikken..Apart.

die "iemand" vergeet toch niet om de auto in de 4de versnelling te zetten, want dan zal de solenoid óók niet tikken. (kan iedereen gebeuren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2013 00:07 #134198 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Solenoide D-type overdrive
Beste Boele, heb je de oliedruk al eens gemeten wanneer hij ingeschakeld is? Moet zo rond de 33bar zijn als ik het goed heb.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2013 07:55 #134202 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Solenoide D-type overdrive

"Rob Spoon" schreef:
Ach, dan heb je in ieder geval een methode om je overdrive in te schakelen! :lol: Of het praktisch is, is wat anders.
Controleren of het electrisch circuit werkt is makkelijk, toch?


Ik kan geen ampère meten, voorzover ik weet met mijn Aldi-multimeter. Wij hebben hem aangesloten met een drukknop. Pookje vind ik niet mooi en niet zo praktisch. Als hij in de vierde versnelling staat, met contact aan en iemand drukt de OD knop in, is zie ik 12V op de multimeter op de solenoiddraad en die houd hij vast.
Wat natuurlijk kan is dat hij wel spanning geeft, maar geen amperes kan trekken door een slecht massa contact?

"Rudi Dortangs" schreef:
Niet tikken is normaal ook niet werken. Zonder onder de auto te liggen: ampèremeter ertussen en kijken of er bij inschakelen stroom getrokken wordt is al een snelle eerste test. Als het goed is heel even ongeveer 10A en daarna ongeveer 1A, indien meteen 0A geen goed contact of solenoide doorgebrand, indien de 10A blijft brand hij door (ik heb er een zekering tussen): hij schakelt als het goed is om met het schakelcontact achterin de solenoide, dat contact is soms vervuild (hier hoort in het dekseltje een stootrubbertje te zitten dat echter plakkerig wordt).
Hopelijk gewoon een slecht contact/kabeltje.
succes, Rudi

Rudi, ik ga morgen even de solenoïde loshalen. Eerst nog even een afstelpin van 4,75mm zoeken. Ik vermoed ook iets elektrisch.

"Johan Geers" schreef:
Beste Boele, heb je de oliedruk al eens gemeten wanneer hij ingeschakeld is? Moet zo rond de 33bar zijn als ik het goed heb.

succes

Johan Geers


Hallo Johan,

Wij hebben inderdaad een speciale meter voor de OD liggen. Die kan je via een gat in de tunnel in de bak schroeven. De druk was altijd goed, nu hij het gisteren plotseling weer even deed, schakelde hij ook abrupt in. Dus druk genoeg naar mijn idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2013 11:59 #134217 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Solenoide D-type overdrive
Probeer anders eens de 2 bevestigingsboutjes van je solenoid iets los te draaien. Mijn solenoid was te strak aangedraaid (en blijkbaar scheef) want ook al stond er 12v op, het palletje schoot niet naar achter. Toen ik de 2 boutjes iets los had gedraaid schoot het palletje wel soepel naar achteren. Het valt te proberen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2013 12:04 #134218 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Solenoide D-type overdrive
Dat heb ik inderdaad gelezen. Alleen dat lijkt me geen oplossing aangezien hij het de afgelopen 50.000km goed gedaan heeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.