afslaan in versnelling? blijft hangen?
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Je hebt dus een hydraulische koppeling zoals we al voorspeld hadden...
Onder de motorkap zitten tegen het schutbord (onder het typeplaatje) (zie foto P1130840.JPG) twee reservoirs,
1- zwart reservoir met zwarte dop = remvloeistof reservoir = Hoofd remcilinder, zit vast aan je rempedaal
2- aluminium huis met een metalen dop = koppelingsreservoir = Hoofd koppelingscilinder, zit vast aan je koppelingspedaal.
Als je het metalen dekseltje van het reservoir afhaalt moet je olie zien, er staat geen druk op de deksel, deze kan zonder problemen verwijderd worden, als je geen olie ziet wat ik verwacht heb je te weinig olie in het systeem zitten om druk op te bouwen en te ontkoppelen. nu moet je nog opzoek naar het lek...
Mocht je het nou niet aandurven om zelf te sleutelen dan kan ik dat begrijpen maar dan zal je er mee naar de garage moeten gaan.
Om in ieder geval te kunnen rijden kan je het reservoir vullen met rem/koppelingsolie (DOT 4) tot iets onder de rand, dop er op en trap nu een paar keer de koppeling, dop je er af en weer even bijvullen indien nodig...
Je zal merken dat je nu weer even kan ontkoppelen... tot het niveau weer te laag is. Hoe snel dit gebeurd ligt aan de aard van de lekkage.
Voel onder je stuur bij je pedalen, aan je linker (koppel) pedaal of hier olie lekt (je kan de plunjer zien evt. met zaklantaarn...), en volg onder de motor kap de leiding naar beneden, eerst koper en later rubber, naar de koppelingscilinder.
het geheel bestaat dus uit 4 delen, kijk maar waar hij lekt. Als je naar de garage wil gaan weet je nu ook wat je moet vertellen, waar ze moeten kijken en hoeveel werk het ongeveer is. Hoofd koppeling zit vast met 2 boutjes en een pen met splitpen door de pedaal, koperen leiding, rubberen leiding en de koppelingscilinder deze zit ook met de plunjer vast en 2 boutjes. Ik schat dat een ervaren er met 1 uur sleutelen wel klaar mee is, ik heb het zelf al eens vervangen zoals eerder vermeld en ik deed het in nog geen twee uur (ook zonder echte sleutel ervaring).
Succes,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hij rijd als een zonnetje en het vast zitten gebeurd slechts een enkele keer. Alleen bij een koude start als ik hem in een versnelling start zoals eerder aangegeven.
Dus ik kan niet nagaan of daar het probleem zit?
Ik zal Zowieso naar de punten kijken die jij geeft.
Dus een hulpkoppelingscilinder wat eerder beweert wordt hoeft niet perse het eufel te zijn?
Ik heb ook gelezen dat de garage onzin is?
www.trouwautomax.nl volg ons op twitter: www.twitter.com/volvo_trouwauto & like ons op facebook:
www.facebook.com/volvo-trouwauto
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
De garage is geen onzin, maar jij kan zelf beter inschatten of je dit zelf wil proberen of denkt dat je dit niet kan. Als je de onderdelen uit elkaar kan schroeven kan je ook dit weer in elkaar schroeven... het vullen is het moeilijkste.... Maar goed je zegt zelf niet zo veel sleutel ervaring te hebben...
beoordeel in ieder geval ieder onderdeel en kijk of je het moet of kan vervangen.
succes,
Ruud
ik heb nog even gekeken naar het reservoir. Hier zit gewoon olie in. (zie foto)
het reservoir is wel aangeslagen vind ik.
ik heb ook nog wat foto's genomen van de onderkant. Hier was hij vrij nat. zie foto's.
bij de laatste foto hangt zelfs een dikke druppel
Ik wil ook best eens langs rijden zodat we het een en ander kunnen bekijken. Moet je natuurlijk wel willen. Zo niet, geen probleem natuurlijk.
www.trouwautomax.nl volg ons op twitter: www.twitter.com/volvo_trouwauto & like ons op facebook:
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Die druppel hangt aan je koppelingshuis, heeft hier op zich weinig mee te maken kan gewoon zweet zijn komt denk ik zo te zien niet van je koppelingscilinder, het reservoir is naar mijn idee niet genoeg gevuld, kan tot bovenkant nokje gevuld worden, (foto10.jpg), het lijkt alsof er in de koperen leiding boven de aansluiting aan het potje een knik zit, heb je daar lak dat aangetast is?? remolie lost lak op...
Verder kan ik vanaf hier niet zo veel zien. Rubberen slang ziet er goed (droog) uit, ik denk dat er inderdaad even onder gekeken kan worden terwijl er druk op de pedaal is, het kan zijn dat er olie lekt op het moment dat er druk op het pedaal is. Verder kan je wel deze kant op komen maar ik heb zelf geen oprit of sleutelruimte, dus moeten we het op straat doen. Ik zit de hele week op de zaak en kan komend weekend je niet helpen, kan dan geen tijd aan jouw of mijn auto besteden, ik weet niet of je zolang kan wachten.
Succes,
Ruud
Kom je er niet uit kun je het ook bij ons zelf doen, in Arnhem, volg de link.
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
ik vind hem zelf eigenlijk te nat voor een beetje zweet. Wachten kan ik wel. Maar zou zeer gelukkig zijn met hulp. Anders wordt het toch de garage, maar ik vind het zelf wel leuk om eens wat meer te leren. heb zelf wel oprit. Maar ik vind het raar om iemand anders te laten rijden.
ik ben van plan om 11 augustus nog wel mee te rijden met een rit van de vkv. Ik hoop dat dit geen problemen gaat geven.
"Ed van der Zee" schreef:
lijkt lekkage te zijn, demonteren en nieuwe rubbertjes erin-te bestellen bij VKVonderdelenshop, je ziet de ontluchtingsnippel aan de voorzijde, waar nu een rubbertje op zit.
Kom je er niet uit kun je het ook bij ons zelf doen, in Arnhem, volg de link.
Ed
Lekkage waar aan? weet je ook welk onderdelen nummer? bedoel je het nippeltje op de hulpkoppelings cilinder?
ik heb even op jullie site gekeken. Ziet er goed uit. Zelf heb ik 2 linker handen.
Als ik bij jullie langs zou komen hebben jullie deze onderdelen dan liggen of moet ik ze van te voren bestellen.
Ik weet niet hoe erg je lekkage is, maar het zou anders zomaar kunnen dat je op vrij korte termijn helemaal niet meer kunt koppelen omdat het reservoir dan leeg is en je lucht aanzuigt.
Als je het een en ander gaat vervangen/bestellen, dan zou ik persoonlijk ook meteen de flexible rubberen slang vervangen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
"Lars Rengersen" schreef:
Hoe dan ook zou ik het reservoir even vullen (moet gewone remvloeistof in). Zoals Ruud schrijft, moet dat tot bovenaan gevuld zijn.
Ik weet niet hoe erg je lekkage is, maar het zou anders zomaar kunnen dat je op vrij korte termijn helemaal niet meer kunt koppelen omdat het reservoir dan leeg is en je lucht aanzuigt.
Als je het een en ander gaat vervangen/bestellen, dan zou ik persoonlijk ook meteen de flexible rubberen slang vervangen.
Misschien handig om gelijk alles tevervangen? Ook preventief?
Koperen leiding?
Rubberen slang?
Hulp koppelingscilinder?
Beste misschien bij de vereniging te bestellen?
Iemand de part nummers?
Of is het slim om eerst te kijken waar het lek echt zit.
Jullie zullen wel denken. Wat een zeur.
Maar dat heb je als je leek bent in sleutelen en niet goed weten wat te doen. :lol: :lol: