Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2012 21:07 #113864 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen

"Rudi Dortangs" schreef:
Voor de 240 bestaat een speciaal relais, maar de werking ervan heb ik nog nooit nagekeken. Trouwens zijn er voor de 240 zover ik weet minstens 2 varianten: ook een met een schuifschakelaartje ipv een drukschakelaartje in de pookknop.

Ik heb het schema gevonden. Inderdaad een relais (met transistor) die al het werk doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2012 15:43 #113883 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
He Ronald, da's even geleden! Heb je nu ook een Amazon? Leuk om je hier te treffen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
03-09-2013 15:37 #131646 door P. Niem
Anderhalf jaar geleden startte ik dit topic, maar nog altijd kan ik mijn overdrive niet bedienen met de grootlicht sein handle.
Ik ben nu wel een stuk verder.
Op
www.sw-em.com/OD_Retrofitting.ht ... _of_the_OD
&
www.sw-em.com/headlight_control_upgrade.htm
Staat zo'n beetje alle informatie die je nodig hebt.
Ik heb een relais besteld bij Bakkenes en houdt jullie op de hoogte.

Sjoerd

p.s. Eem fragment van sw-em.com:
OD Wiring 2 shows the momentary switch style in the form of a stalk behind the steering wheel....since the switch only has a momentary closed contact action, the relay must also perform the latching function...a bistable latching relay, similar to the headlight control relay, with mechanical toggling function, is used.

1800E
vimeo.com/volvoac

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
03-09-2013 20:23 #131658 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Volgens mij kan dit heel gemakkelijk met 1 relais.

Grootlicht schakelaar gebruiken als aanstuur stroom.
Op de versnellingsbak moet wel de overdrive schakelaar zitten.
Van de stroomdraad die van de bakschakelaar geschakeld wordt een aftakking naar de aansluiting op het relais van het groot licht schakelaar.
Dus als de bak in zijn 4 staat en je geeft groot licht dan schakelde het relais de overdrive in. Als de bak uit zijn 4 gehaald wordt valt de overdrive af. Je kan er een verklikker lampje tussen zetten.

Tja nadeel is dat je groot licht moet geven om de overdrive in te schakelen als de bak in zijn 4 staat.

Ik heb het al jaren via een puls schakelaar en het bevalt me prima.
Verklikker is handig maar niet noodzakelijk.

Als het verhaal niet duidelijk is hoor ik het wel.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2013 21:49 #131662 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
het mooiste is natuurlijk dat je opschakeld naar de 4e versnelling even een puls geven met een schakelaar en dat hij dan overgaat in de overdrive.

Als je weer een puls geeft moet hij terug gaan naar de 4e versnelling.

Als je terug schakeld naar de 3e versnelling moet natuurlijk de overdrive uitschakelen, als je weer opschakeld naar 4 dan moet de overdrive uit blijven en pas weer in komen als je weer een puls geeft.

Volgens mij is dit te maken met een relais en een bi-stabiel relais dit is een relais als je die even stroom geeft (puls) dan schakeld hij naar het ene contact als je weer een puls geeft dan schakeld hij weer terug.
dit relais word ook wel puls relais genoemd.

Volgens mij moet het werken met onderstaand schema.

[img

Uploaded with ImageShack.us

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2013 09:23 #131673 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Maar .... waarom toch zo ingewikkeld ?

Waarom niet gewoon de 'afvalschakeling' gebruiken waar Rudi Dortangs en Cees Visser eerder al naar verwezen ?

Die schakeling staat op de club CD (en ook op dit forum www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141...7750f60c3e70#p130642 ) - je kunt hiervoor iedere puls schakelaar gebruiken - dus ook desgewenst de grootlicht seinschakelaar.

Het voordeel dat je ook met de pulsschakelaar weer de OD uit kunt zetten, ipv gewoon even de versnellingspook van z'n 4 naar 'vrij' en weer terug, ontgaat mij ?

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2013 10:55 #131676 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Joost, met jou schema blijft het bistabiele relais ingeschakeld staan als je naar 3 terugschakelt; zodra je weer doorschakelt naar 4 komt ook gelijk de od weer in.
als bistabiel relais kan je overigens gewoon een grootlicht/dimlicht relais van b.v. een 140 gebruiken. je hebt maar 1 relais nodig.

Groet, Hans

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2013 12:14 #131680 door Rudi
Begrijp ik nu goed dat er met een grootlichtrelais en een pulsschakelaar een normale aan/uit schakelaar funktie gebouwd wordt? dat begrijp ik niet (neem dan gewoon een aan/uit schakelaar, zoals Volvo al origineel ingebouwd heeft). Ik vind het juist een heel groot gewin dat je de overdrive met het uit de 4 schakelen uitschakelt als je het geheel via relais en puls schakelt.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2013 14:16 #131688 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
ja dat begrijp je goed Rudi. en nee, dat is ook niet mijn idee maar er zijn nou eenmaal mensen die het leuk vinden om met een puls aan en een volgende puls uit te schakelen (bv met grootlicht seinschakelaar zoals de starter van dit topic) en daarvoor is zo'n relais goed bruikbaar.

ik heb er zelf gewoon een aan-/uitschakelaar met lange hefboom inzitten, werkt prima. en anders is de optie met de "houdschakeling" die hier al vaak omschreven is (puls aan en bij terugschakelen automatisch uit) een prima idee, mits je het niet erg vind om even uit z'n 4 te gaan om de od uit te schakelen.

Groet, Hans

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
04-09-2013 14:27 #131689 door P. Niem
Ik vind het niet perse leuk om met de grootlicht pulsschakelaar de overdrive in te schakelen op mijn Duett.
Ik heb geen knoppen over in het dashboard en wil er ook geen bij plaatsen.
Het grootlicht bedien ik met de voetschakelaar.

1800E
vimeo.com/volvoac

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD