Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
19-05-2012 18:02 #113784 door P. Niem
Ik wil de grootlicht seinschakelaar aan het stuur gaan gebruiken om de overdrive in te schakelen van mijn Duett. Maar een eigenschap van deze schakelaar is dat deze alleen spanning geeft tijdens het seinen.

Welk relais wordt en blijft actief bij een korte puls?

1800E
vimeo.com/volvoac

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-05-2012 18:37 #113786 door Zon
Ik heb geen antwoord voor je, maar ik vind het wel een heel goed idee!

Alleen een beetje oppassen dat je hem niet per ongeluk inschakeld bij het richting aangeven.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2012 20:18 #113792 door Rudi
Met vrijwel alle gewone relais op de juiste manier aangesloten kan dit: een, desnoods twee als je er niet een met aparte circuits hebt, dus al naar gelang het soort relais dat je hebt aan te sluiten. Ik heb even geen schema paraat, maar het gaat erom dat je met je puls een relais zichzelf laat bekrachtigen en dan ook de overdrive daardoor continue stroom krijgt. Uitzetten van de overdrive gaat dan door even uit de 4 te schakelen (even in de neutraal is goed genoeg), tenminste als je alles juist en met de zeker altijd nodige schakelaar op de 4e versnelling aangesloten hebt.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2012 02:50 #113796 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Weet iemand ook hoe dit werkt bij een 240? daar is een drukknopje in de pook verwerkt de overdrive in en ook weer uit kan schakelen (opnieuw drukken), uit zijn 4 halen is dus niet nodig. Bovendien is er ook de afvalschakeling. Ik denk dat er een speciale schakeling of relais nodig is en zou dit graag zo in de amazon bouwen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-05-2012 10:43 #113799 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Hier een simpele uitleg voor een "houdschakeling"

www.selfhelpandmore.com/how-does ... s-work.php

Maak je het niet te ingewikkeld?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2012 08:21 #113838 door Rudi
Voor de 240 bestaat een speciaal relais, maar de werking ervan heb ik nog nooit nagekeken. Trouwens zijn er voor de 240 zover ik weet minstens 2 varianten: ook een met een schuifschakelaartje ipv een drukschakelaartje in de pookknop.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2012 12:58 #113852 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Je kunt ook een knipperlicht/grootlicht schakelaar van een 140 serie gebruiken? Die heeft de 'houd-functie' al ingebouwd: 1x naar voren is grootlicht aan, nog een keer naar voren halen is grootlicht weer uit. Geen extra relais of elektronica nodig, maar ik weet niet in hoeverre de schakelaar makkelijk in een Duett te bouwen is.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-05-2012 13:18 #113853 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Bii een 140 schakelaar zit ook geen vasthoud funtie maar je bedient hiermee het groot kleinlicht relais (wisselrelais),dit relais heb ik ook in mijn amazone gezet zodat mijn voetknop is vervallen en het geheel met de stuurschakelaar kan bedienen
Ronald Zwerus Hertme

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-05-2012 14:09 #113854 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen

"Ronald Zwerus" schreef:
Bii een 140 schakelaar zit ook geen vasthoud funtie maar je bedient hiermee het groot kleinlicht relais (wisselrelais),dit relais heb ik ook in mijn amazone gezet zodat mijn voetknop is vervallen en het geheel met de stuurschakelaar kan bedienen
Ronald Zwerus Hertme

Aha.. dus met zo'n relais uit een 140 is het mogelijk om de overdrive via de grootlichtschakelaar aan en weer uit te schakelen. Nu nog zo'n relais regelen en uitzoeken hoe de boel aangesloten moet worden! (schema van de 140 namaken, dimlichtaansluitingen niet gebruiken, en in plaats van het grootlicht de overdrive aansluiten.)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-05-2012 20:28 #113861 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Grootlicht seinschakelaar om overdrive in te schakelen
Aansluiten is niet moeilijk met jouw achtergrond en vergeet niet een controle lampje er bij te plaatsen.
Je kunt het haast niet verkeerd doen als ik het goed heb kun je zowel massa als plus gestuurd aansluiten.
Gr. Ronald Zwerus Borne

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD