afvalschakeling t.b.v. overdrive

Lees meer
22-02-2015 13:01 #148793 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
@Jan.
Als je de 4e versn schakelaar tussen de solenoid en de andere draden zet krijg je het relais niet uit.
dan werkt het niet.
moet idd nog een oplossing gevonden worden voor het kunnen bekrachtigen van de solenoid in achteruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 15:19 #148797 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Ben ik met je eens Rene,maar wat gebeurd er in het ergste geval ,dan ga ik van zijn 4de versnelling met opschakelen direct in de overdrive maar ik heb wel de overdrive beschermd tegen schade!!
Wat heb je liever ,een overdrive in de prak of even de overdrive uitschakelen en later weer in schakelen zonder schade.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 15:52 #148799 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Heren, geen ruzie maken hè...

Het is NIET mogelijk om de overdrive aan te zetten als de versnellingsbak niet in de 4e versnelling zit!

Dus kan je ook niet van z'n 3 naar de 4e + overdrive inschakelen...
Dus krijgt de overdrive ook niet een klap of moet te zwaar gaan werken ofzo...
Dus kan de overdrive ook met geen mogelijkheid ingeschakeld worden in de achteruitversnelling...


Met vriendelijke groet,
Ruud Klok

Ps. in het originele bericht wat ik gisteren geplaatst heb zat inderdaad een foutje, niet onoverkomelijk maar het zat mij toch niet lekker. Het is namelijk met dat schema mogelijk om met de pulsschakelaar de overdrive in te schakelen. Door de kritische blik van Jan heb ik gekeken of dit op een eenvoudige manier op te lossen is zonder al te grote ingreep, er zijn namelijk meerdere Amazon's met dat schema van overdrivebekrachtiging voorzien. Zie het schema van E. Braaksma uit augustus 1998.
Kortom, ik heb dat schema van de opmerking voorzien dat je die beter maar niet kan gebruiken.
Tevens heb ik het schema fancy opgemaakt op mijn eigen Jip & Janneke manier.
(tevens gebruikt in de Haynes en op de site onder documentatie.)

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 16:11 #148800 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive

"Jan Oudijk" schreef:
Ben ik met je eens Rene,maar wat gebeurd er in het ergste geval ,dan ga ik van zijn 4de versnelling met opschakelen direct in de overdrive maar ik heb wel de overdrive beschermd tegen schade!!
Wat heb je liever ,een overdrive in de prak of even de overdrive uitschakelen en later weer in schakelen zonder schade.
Gr Jan.



Jan, de overdrive schakelt zich zelf uit bij terugschakelen, dat noem ik een afvalschakeling.
Het is dus niet mogelijk om op die manier zoals jij omschrijft de overdrive in de prak te rijden... zonder overdrijven...

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 16:30 #148801 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Beste Ruud.
wij maken hier toch geen ruzie :lol:
lijkt mij de bedoeling dat we van elkaar leren , positieve kritiek ;)
toch moet ik Jan gelijk geven , kijk maar naar het laatste schema , de stroom loopt vanaf de zekering door de pulsschakelaar bovenlangs op het schema direct op de +aansluiting van de solenoid..

als de auto in zijn achteruit zou staan zou je met de pulsschakelaar direct spanning kunnen zetten op de solenoid.
ongeacht 4e versn schakelaar , relais , alles wordt omzeild.
Het werkt dus prima dit schema , theoretisch zou je dus je overdrive kunnen beschadigen.
Een oplossing heb ik ook niet zomaar , Jan heeft wel gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 16:43 #148804 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Beste Ruud,
Ik ken Rene al langere tijd ,gezellig samen koffie gedronken ,dus ruzie maken zit er echt niet in.
Nog even het volgende onder mijn Amazon met m41bak heb je daadwerkelijk 2aansluitingen op de 4de versnelling schakelaar.
Ik ben nu een m46 met overdrive in mijn zoon zijn 144 te bouwen en daar schakelt de 4de versnelling schakelaar direct naar massa 1 aansluiting ,dus gaat het schakeling niet op voor een m46 bak.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 16:57 #148806 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Rene en Jan,

Dank voor de wijze woorden en kritiek...
Op mijn versnellingsbak zit ook twee aansluitingen... 1 ingang (massa of 12v+) en een uitgang.
Ik heb inderdaad weer wat geleerd van beiden en ruzie maken zit er ook niet in denk ik maar ik ben nu meer bezig met het forum als met mijn auto.
Massa is onderbroken op de bakschakelaar en naar relais en de 12V+ is onderbroken door de pulsschakelaar naar relais. Relais wordt dus alleen bekrachtigd als aan beide voorwaarden wordt voldaan.

Tot de volgende keer maar weer...
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 22:28 #148817 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Heren, heren, waarom allemaal zo ingewikkeld :roll: ?
Gebruik gewoon een dubbelpolig relais (dus een relais met 2 maakcontacten) en je maakt een bedrijfszekere, overzichtelijke, eenvoudige én veilige schakeling!
+12V naar versnellingsbakcontact, andere kant van bakcontact naar relaisspoel, andere kant van relaisspoel via pulscontact (drukknop) naar massa. Parallel aan dit contact een maakkcontact van het relais.
Met het 2e relaiscontact schakel je de overdrive. Dit contact kan je ofwel direct voeden met 12V, ofwel vanaf het bakcontact als extra veiligheidje (je relais zou eens blijven "kleven").
Hopelijk is t zo een beetje duidelijk, anders teken ik wel ff een schemaatje ;) .
Succes & groet, Hans.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2015 00:39 #148821 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Bij mijn Vovo zit het nog steeds orgineel.
Maar als ik een schakeling zou moeten ontwerpen zou ik als eerste de achteruitrijschakelaar als interlock voor het hele schema gebruiken.
Dus er voor zorgen dat wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet er geen spanning naar de schakeling c.q. solonoid kan gaan.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2015 11:12 #148827 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive

"Hans Latenstein" schreef:

Hopelijk is t zo een beetje duidelijk, anders teken ik wel ff een schemaatje ;) .


Hans, zou je toch even een schemaatje kunnen tekenen, ik loop vast in het eerste deel van je schakeling :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.