afvalschakeling t.b.v. overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2004 22:20 #54721 door
Een aantal jaren geleden heeft er in het V44 magazine een schema gestaan van een afval schakeling t.b.v. de overdrive.Wie kan mij aan dit schema helpen.bijvoorbaat dank,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2004 12:04 #68547 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Hallo Richard,Het schema staat in het augustus nr van 1998.Als je even je email adres geeft stuur ik het electronisch naar je toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 20:46 #68546 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
De Heer Johan de Dreu in Boxtel was de auteur. Dus via telefoongids.nl moet je er snel achter kunnen komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 23:16 #68545 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Johan,Mijn e-mail adres is richard.boer@wanadoo.nlen bedankt voor je snelle reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2015 15:35 - 22-02-2015 15:56 #148745 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Nou, jaren later, en ik bots tegen het volgende probleem...

Ik wil een overdrive installeren met een afvalregeling, een beveiliging dat ik niet per ongeluk achteruit ga rijden met een ingeschakelde overdrive en het mooist van alles is dat ik dit via een massa geschakelde puls wil doen.
Het is voor mij niet nodig om ook door een puls uit te schakelen, dat doe ik wel door terug te schakelen.
Dus na overleg met Erik, Eric, Laurens en Boele kwam ik op verschillende mogelijkheden, een bistabiel relais, maar dat kon niet vanwege de simpele massapuls. Een schema uit vroeger tijden, lees augustus 1998.


Deze kon het echter ook niet worden, die is positief geschakeld.


Daar op voort geborduurd, ben ik uit eindelijk beland bij het volgende schema, deze kan alleen bekrachtigd worden als de 4e versnelling is ingeschakeld.



Met vriendelijke groet,
Ruud Klok






Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 09:54 #148782 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Hallo Ruud,als je de schema"s goed bekijkt ,dan kloppen beide niet.
Bij de laatste gaat de overdrive direct in zodra je de 4de versnelling inzet.
Bij mijn overdrive heb ik een schakeling gemaakt ,die werkt als volgt .
Puls schakelaar aan het stuur ,relais op en via schakelaar in de bak overdrive relais op.
Volgende puls relais af en overdrive relais af .Dit alles via de schakelaar in de bak.
Ik raad wel aan om via puls terug te schakelen ,anders ga je gelijk uit overdrive stand terug naar de derde of andere versnelling en sla je de 4de over.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 10:40 - 22-02-2015 17:12 #148783 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Beste Jan,

Dank voor je kritische blik.
Beide schema's kloppen echter heb ik nu het positieve schema iets veranderd waardoor de overdrive niet geforceerd aangezet kan worden. zie afbeelding. Ik heb de schema's getest en uitgewerkt voordat ik het hier geplaatst heb.
In het "oude"positieve schema houdt het relais spanning na de puls schakelaar in het geval dat de 4e versnelling is ingeschakeld. bij deze schakeling kan je wel met de knop / handle de overdrive aanzetten maar hij blijft niet hangen. :mrgreen:

In het geval met de massa geschakelde puls kan dit niet meer, deze kan alleen ingeschakeld worden indien de 4e versnelling is ingeschakeld. Als de overdrive is bekrachtigd via de puls terwijl de 4e niet is ingeschakeld dan gebeurt er helemaal niets... kan niet want er is geen complete stroomkring. Als je in de vierde versnelling rijdt en dan de puls schakelaar bedient bekrachtigd hij wel de overdrive. Als je met overdrive rijdt en terug wil schakelen, trap dan de koppeling in, zet de versnelling in vrij en dan weer in 1-2-3 of 4, de overdrive is in ieder geval uitgeschakeld en zal niet ingeschakeld zijn als je de 4e versnelling gebruikt.

Ik heb hier dan ook best wel veel tijd aan besteed omdat ik het goed wilde hebben... ik ben het wel met je eens dat in het positieve schema de overdrive bediend kan worden terwijl de 4e versnelling niet is ingeschakeld, echter ook deze valt dan direct weer af door het ontbreken van een complete stroomkring.

Dit kan opgelost worden door de massa via de versnellingsbak te laten lopen naar het relais.
In dit geval wordt het relais, net als bij het massagestuurde relais op zowel de puls als de bakschakelaar onderbroken. als een van de twee niet is ingeschakeld zal er geen complete stroomkring zijn en de schakeling zal niet plaats hebben. Alleen als beide bekrachtigd worden zal er iets gebeuren, dus bak in 4e en puls schakelaar bediend dan wordt de stroomkring compleet en via retour naar 86 blijft deze bekrachtigd... als de bak uit de 4e versnelling gehaald wordt is er geen toevoer van 12V+ meer op 30, dus ook niet op de overdrive en ook niet meer op 86. kortom valt de schakeling af totdat beide stroomkringen weer hersteld worden.

Wat ik ook doe met maar een relais zal het zo blijven dat de pulsschakelaar direct de overdrive kan inschakelen.

Met vriendelijke groet,
Ruud Klok :geek:


Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 11:19 #148784 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Beste Ruud ,Bij dit schema bestaat de mogelijkheid om even een puls te geven als je nog niet in de 4de versnelling staat
Dit kan dus ook als je in zijn achteruit staat en dan is het wel dat je overdrive direct kapot draait.
Ik zou dit dus nooit zo doen, maar dat is mijn mening .
gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 11:22 #148785 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Nog even dit ,zet de schakelaar van de 4de versnelling direct achter de spoel van de overdrive, kan er niets gebeuren.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2015 11:50 #148786 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic afvalschakeling t.b.v. overdrive
Hoi Ruud , wat goed dat er nu een simpel schema bekend is wat is getest en werkt :)
en dat met een gewoon mistlamp of maakrelais van een paar euro.
ik denk dat daar een hoop mensen mee zijn geholpen die hier tegenaan lopen.
niet alleen voor een nieuwe installatie maar ook bijvoorbeeld als het niet meer werkt door een rotte kabelboom e.d.
je kunt dan eenvoudig een bypass maken.

nog 1 opmerking ;)

de solenoid trekt ongeveer 1 ampere.
de aanloop of startstroom zal de 2 ampere waarschijnlijk niet overschrijden.
een 5 ampere zekering is dan al dik de dubbele waarde om deze kring te zekeren.

ik denk dat dit laatste schema het waard is om toe te voegen aan de schema's en documentaties als algemeen vervangingsschema voor alle modellen met overdrive.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.