Cruise Control inbouwinstructie

Lang verwacht, de digitale versie van de Cruise Control inbouwinstructie
(voor de basisset!)

Een op ervaring gebaseerde inbouwhandleiding, voor een Cruise Control set ten
behoeve van een Volvo 940 met B230FB motor.

Controleer eerst of alle onderdelen aanwezig zijn:

9130290 - Stuurhendel inclusief de vieraderige steker.
3542755 - Draadboom, compleet, met daaraan de 14-polige steker
9130207 - Computer met 14-polige aansluiting
6842844 - Beugel tbv computer (mogelijk gewijzigd in 1332203)
0969278 - Schroeven tbv computerbevestiging
1273227 - Vacuumbalg met bevestigingshaak voor de gaskabel.


1273677 - De gaskabel
1330154 - Beugel tbv vacuumbalg bevestiging
0948645 - Moer tbv vacuumbalg
9155862 - Hoekverbindingsstukje, rubber aan de vacuumbalg
1273226 – Vacuumpomp
9146801 - Beugel tbv vacuumpomp
0969278 - Schroef tbv beugel vacuumpomp
0946233 - Vacuumslang, 3000mm
3501844 - T-stukje, rubber, aan de vacuumpomp.
1367159 - Rempedaalschakelaar
9155862 - Hoekverbindingsstukje, rubber, tbv rempedaalschakelaar
1389194 - Hoekstukje, metaal, tbv rempedaalschakelaar
0973883 - 3 popnagels tbv rempedaalschakelaar
1359139 - Borgmoer, plastic, tbv rempedaalschakelaar
0947515 - Borgclip, tbv rempedaalschakelaar

In geval van handgeschakelde versnellingsbak, ook nog:
1367159 - Koppelingspedaalschakelaar
3501844 - Verbindingstule, T-stuk, haaks, rubber, tbv koppelingspedaalschakelaar
1389194 - Hoekstukje, metaal, tbv koppelingspedaalschakelaar
0973883 - 3 popnagels tbv koppelingspedaalschakelaar
1359139 - Borgmoer, plastic, tbv koppelingspedaalschakelaar
0947515 - Borgclip, tbv koppelingspedaalschakelaar
1323359 - Verbindingsdraadje tbv koppelingspedaalschakelaar

Los van de installatie en basisset, zijn een stuk of tien tie-raps ook wel handig.

Inbouwen Cruise control.

Controleer vooraf of de code van de radio bekend is, en neem daarna de negatieve
pool van de accu los, zodat de boordspanning wegvalt.
Het enige echt gevoelige deel van de set is de computer, een verkeerde piek en het
kon wel eens een dure grap worden. Daarnaast zijn auto’s uitgevoerd met SRS systeem
gevoelig voor spanningspieken, dus voor auto’s met SRS geldt tevens de suggestie de
massa los te nemen.

Montage van de verschillende onderdelen:

Stuurhendel:
Verwijder de twee torx T10schroeven bovenop de plastic kap van de stuurkolombehuizing.
Verwijder de twee torx T25 schroeven aan de onderkant van die zelfde kap.
Schroef de twee torx T25 (969407) boutjes los, waarmee de richtingaanwijzer/grootlicht-
hendel vast zit.

Geleid de 4-polige steker van de nieuwe hendel (9130290) links langs de stuurkolom
het dashboard in. Monteer de nieuwe hendel, door bovenstaand uit te voeren in omgekeerde
volgorde.

Computer en kabelboom

Verwijder de schopplaat aan de bestuurderskant, 2 of 3 torx T35 boutjes.
Haal de eerste torx T35 bout los, waarmee de plaat langs de stoel aan de deurzijde vast zit.
(deze zit achter het plastic kapje, dat er met de hand uit te halen is)

Verwijder de plastic plaat die links van de linkervoet zit, deze zit ook met 2 torx T35 boutjes vast.
Let op, ze zijn verschillend van lengte. Nu kan, als de deurlijst iets wordt opgelicht, de
plastic plaat worden weggenomen.

Ongeveer 5 cm boven de kabel van de motorkap-opener, zijn twee stukjes isolatiemateriaal
voor-geperforeerd, ongeveer 15 cm uit elkaar. Deze kreeg ik er met de hand uit, gebruik
eventueel een tangetje.

Monteer nu de computer (9130207 t/m 1994, 9130081 vanaf 1994) met behulp van de
twee torx (ik meen) T25 boutjes (969278) op de beugel (6842844/1332203).

Hierachter zitten twee borgpuntjes, waar de beugel aan kan worden opgehangen.

Eerst de kant met het horizontale sleufgat, dan die met het verticale sleufgat.

Open nu de motorkap.

Onder de balk aan de bestuurderskant, zit een rubber dop van ongeveer 7cm
doorsnee in het schutbord. Verwijder deze door hem aan de uitstekende rubber punten
naar je toe te trekken (wellicht is duwen van binnenuit makkelijker. Let wel, er zit een rubber
manchet om de kabelboom die er al door loopt, deze moet je eerst even verwijderen.
Een zaklamp is onontbeerlijk)

Sluit de kabelboom (3542755) nog niet aan, aan de computer, maar geleid deze door
de rubber dop. Neem hiertoe een kniptang en knip de laatste 5mm van de grootste dop
eraf, ik dacht dat dit uitsparing met aanduiding 2 was. Neem het deel met de 4 onaangesloten
AMP-stekers en de 3 gekleurde draden met bus en de gele draad, en breng deze allemaal
door de rubber manchet heen naar de motorruimte, bij voorkeur stuk voor stuk langs elkaar
schuiven, want in een keer past gewoon niet.
Dit zijn de kleuren oranje, groen/geel, geel/rood en de kleuren paars, geel/rood en de
gele draad. Houdt ongeveer 30 cm kabelboom over aan de binnenkant, om de computer
aan te kunnen sluiten.

Verwijder nu de plastic beschermingskap, waar al meerdere draden en kabelbomen in zitten,
die over de linker veerpoot loopt, door de tie-rap door te knippen.

Houd de rubber dop even op zijn plek (nog niet terugduwen in de opening) om te zien hoe de
kabelboom moet gaan lopen. Deze moet dus ook in de plastic geleider met de andere draden
mee naar voren toe. Plaats de plastic beschermingskap weer terug en zet hem weer vast met een
tie-rap, 20 cm lengte minimaal.

Neem de drie draden met de aangegoten bus-aansluitingen en leg ze in de goede volgorde in de
meegeleverde steker-behuizing (1259828) en laat deze ergens onder het remoliereservoir hangen.
(kleuren: oranje, groen/geel, geel/rood, volgorde: houdt de steker met de kant waar de draden in
moeten naar je toe, kant met rondingen links, klepje (en dus ook de vlakke kant) naar rechts.
De kleuren zijn van boven naar beneden dan: oranje, groen/geel, geel/rood.
Gebruik tie-raps en isolatie tape daar waar nodig.

Neem de diagnose-box B los, door deze rechtstandig naar boven te trekken.

Maak met een schroevendraaier de onderkant van de steker los waar de aanduiding 2 bij staat
(dit staat mogelijk alleen op de bovenkant, let dus op spiegelbeeld). Plaats de aangegoten
bus-steker die aan de lange gele draad zit om de uitsparing voor nr.2 en klap het losgemaakt
deel van de behuizing weer terug.

Het stukje kabelboom met de 4 losse AMP-stekers wordt allen gebruikt bij automatische transmissie:
Klik de twee verschillende kleuren draad per steker in elkaar, dus 1 paar in de ene
steker (1212856) en het ander paar in de tweede steker (1212857). Bij automatische transmissie
moeten deze twee steker ergens worden aan gesloten, maar gezien het feit is die niet heb, kan ik
uit ervaring geen meldingen hierover doen.

Bij handgeschakelde transmissie, kunnen de draden aan de linkerkant onder de spatbordrand
met een tie-rap wordt bevestigd. Aansluiten is niet nodig.

De losse draad (groen/oranje) zal op klem E van de tellerbak moeten worden aangesloten.
Deze draad is om de computer te voorzien van het snelheidssignaal.
Zorg dus dat ie goed vast zit en op de goeie klem. Het verwijderen van de tellerbak veronderstel
ik bekend.

De zwarte draad kan bij het massa-verzamelpunt aan de linkerkant worden
bijgeplaatst, aan de voet van de A-stijl.

De geel/bruine draad wordt bijgeprikt op de reeds aanwezige remlichtschakelaar en wel op de
reeds aanwezige draad, met dezelfde kleuren, geel/bruin.

De blauw/oranje draad dient bij zekering 12 te worden bijgeprikt.
Hiertoe moet de hele relaistray eruit. Aan de onderkant zie je de aansluitingen van
zekering 12, met twee lege pinnen, daar kan hij bij.
Het verwijderen van de relaistray, veronderstel ik bekend.

Als laatste zijn er twee draadjes over, oranje/zwart en wit/zwart. Deze zijn voor de pedaalschakelaars.

In geval van automaat kan de losse AMP in de steker aan de andere draad geplaatst worden.

In geval van handgeschakelde transmissie, dient het draadje met steker (blauw/wit) ertussen
gemonteerd te worden. Zodoende zijn er twee stekers voor de pedaalschakelaars namelijk: een
steker met oranje/zwart, blauw/wit en 1 met blauw/wit en wit/zwart.

Op het bevestigen van deze laatste twee draden en de hoofdsteker aan de computer, is het electrisch
gedeelte klaar.

Pedaalschakelaars plaatsen.

Bij de vacuumschakelaar (1367159) voor het rem- en koppelingspedaal wordt een hoek-
beugeltje (1389194) geleverd, net als een plastic moer (1359139) en een borgring (947515).
Daarnaast zijn er nog 3 popnagels (973883) per beugeltje nodig.

De plastic moer kan op de laatste 10 mm na, op de vacuumschakelaar gedraaid worden.

De beugeltjes worden met de grote opening van je af en naar beneden, en met de ronding naar de
bestuurdersstoel toe gericht, worden bevestigd.

Vacuumpomp plaatsen.

De vacuumpomp wordt met 3 x een 6-mm popnagel (973885) aan de bevestigingsplaat aangebracht.
De kruisvorm onderaan, de uitstroomopeningen van de pomp ook beneden.

De bevestigingsplaat dient nu met de kruisvorm, in de opening in de linker-wielkast-versteviging te
worden gehaakt en met een torx T25 zelftapper (969278) van ongeveer 10 mm te worden vastgezet
in de verstevigingsbalk. De stekeraansluiting wijst nu in de rij-richting, de openingen van de pomp
wijzen naar beneden.

Vacuumleiding aanbrengen.

De vacuumslang (946233) (eigenlijk buis, want erg flexibel is ie niet, niet zoals de slang aan de
brandstofdrukregelaar, zeg maar) dient door de rubber tule door het schutbord door opening 1 te
worden doorgevoerd. Je kunt het jezelf gemakkelijk maken door de vacuumleiding schuin
af te snijden.

Trek de slang zover door, zodat je deze langs de plastic geleider om de veerpoot heen in een
vloeiende lijn naar de vacuumpomp kan geleiden.

Snijdt de slang weer recht af en breng een rubber T-stuk (3501844) aan.
Steek de slang niet verder dan 10 mm in het T-stuk.

Leg nu de vacuumslang met een geleidelijke boog in de richting van het rempedaal.

A: in mijn geval, handgeschakelde transmissie, is de beschrijving als volgt:
De slang kan worden afgesneden ter hoogte van de rempedaalschakelaar.
Hieraan wordt een T-stuk bevestigd (3501844). De staande poot van de T wordt op de
rempedaalschakelaar geschoven en het open einde komt een stukje slang van
ongeveer 10 cm tussen, waarna er een rubber hoekstukje (9155862) wordt geplaatst.

B: in geval van automatische transmissie, is de beschrijving als volgt:
De slang kan worden afgesneden ter hoogte van de rempedaalschakelaar.
Hieraan wordt een rubber hoekstukje (9155862) geplaatst.
Het andere eind, dus in de motorruimte, wordt met een rubber T-stukje op de witte
uitstroomopening van de vacuumpomp bevestigd, zodanig dat de poot van de T aan
de pomp zit, en de vacuumleiding in de horizontale tak van de T wordt gestoken.
In de andere kant van de T wordt een vacuumleiding gestoken, die lang genoeg is
om met een rubber hoekstukje (9155862) aan de vacuumbalg te worden bevestigd.

Als alles nu goed vast zit en met tie-raps een beetje ordelijk wordt weggewerkt, is het
vacuumgedeelte klaar.

Pedaalschakelaars aansluiten.

A: in mijn geval, handgeschakelde transmissie, is de beschrijving als volgt:
De geel/bruine draad is al aangesloten, dus zijn er nog twee draden over.
Dit zijn de oranje/zwart en de wit/zwarte draad. Hiertussen wordt het blauw/witte
verbindingsdraadje (1323359) geplaatst. De benodigde plastic connector (949597) zit er al
aan bij aflevering. Beide stekers kunnen nu op de pedaalschakelaars geprikt worden.

B: in geval van automatische transmissie, is de beschrijving als volgt:
De oranje/zwarte en de wit/zwarte draad worden samen in de plastic connector geprikt die al
aan de draadboom zit, en deze kan op de geplaatste rempedaalschakelaar geprikt worden.

Als laatste kan nu de steker in de computer gestoken worden en kan kan de massa weer worden
aangesloten.

Maak een testrit om te zien of alle naar behoren functioneert.

Let wel: Het hierboven beschrevene geldt voor 940 modellen -1994.
(Zoek in VADIS even op nummer 1271577)
Er zitten onderdelen in de installatieset die motortype afhankelijk zijn, vergewis jezelf ervan dat
je de juiste te pakken hebt, voor je aan de slag gaat.

Succes.

Daarnaast ben ik nog steeds op zoek naar een instructie uit de installatie-set.
Mocht iemand hem hebben, hartd-copy of digitaal, houd ik me aanbevolen.

Doe er uw voordeel mee.

Electrisch schema Cruise control diesel

schema 14 polige cc


Vandaag heb ik na lang zoeken mijn 945 SE Turbo uit 1992 opgehaald. Ik dreig besmet te worden met het Volvo-virus! Nu heb ik voor aflevering een originele cruise controle laten installeren, die het naar behoren doet. Echter, tijdens de eerste rit blijken de remlichten niet meer te werken. Zekering 4 en lampjes zijn in orde, dus ik heb het idee dat het met de installatie vande cruise control te maken heeft. In de installatiehandleiding voor de cruise control die ik net heb gelezen komt de reminstallatie een aantal maal aan de orde. Heb jij enig idee waar ik moet beginnen met zoeken naar losse bedrading waardoor de remlichten het nu niet meer doen?

Ik hoor of lees het bijzonder graag, want ik wil maandag eigenlijk direct met mijn nieuwe aanwinst op stap!!


Het signaal van de originele remlichtschakelaar, wordt gebruikt om te ontkoppelen, wat feitelijk gebeurd door het afvallen van het vacuum in het systeem. Voor dit laatste zit een extra (bij handbak twee) schakelaar(s) die de stroomkring verbreekt.
Als het pedaal word ingetrapt, loopt er een stroom die normaal het remlicht aan doet.
(Ik moet even nakijken hoe dat bij mij erin zit, is alweer even geleden.)

Ik zou het toch even onder de pedalen zoeken. Mogelijk is bij de installatie vergeten een draad terug te steken, of is een van de schakelaars verkeerd afgesteld.
Het zit of in een zekering, maar die had je gechecked, of in die schakeling.

Heb je een knikhendel aan het stuur (ik neem aan van wel) dan heb je dus alleen een set+ schakelaar.
Dan heb je ook een 14-polige computer, die in de relaistray bijgeprikt moet zijn, volgens schema, dit kan ook nog een puntje zijn.

Als de verkoper hem op je verzoek heeft ingebouwd en je hebt er voor betaald, zou ik hem/haar eens vragen ernaar te kijken.


Just to be sure: Ik volg dus uit de handleiding in elk geval de eerste stappen om de isolatiepanelen te verwijderen zodat ik bij de schakelaar kan die vastzit aan het rempedaal? Vervolgens controleer ik de schakeling die achterin in de handleiding wordt aangeduid met C. Wat je bedoelt met verkeerde afstelling van schakelaars is me niet duidelijk, dus als het niet in het rempedaal zit zal ik inderdaad terug moeten. Nu ja, als dat het enige is, dan valt het allemaal wel mee!!


Zojuist isolatiekap verwijderd en daarachter bleek het stekkertje van de remlichten (geel/groen) niet aangesloten op de connector. Het probleem is derhalve verholpen!

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de handleiding die je op de site hebt gezet. Hartstikke bedankt daarvoor!!


Eigenlijk heb ik wel een toevoeging. Ik heb de vacuümleiding en de draadboom omgewisseld, qua thule waar ze doorheen zijn gevoerd. Door de kleinere van de twee thules zat bij mij alleen de turbodrukslang doorheen. Die was bij mij los (ik heb een aparte turbodrukmeter hangend aan de plaat onder het stuur, en die moest er dus af), waardoor ik het hele rubberen geval er uit heb gehaald. Dit beperkte het gepiel met de draden behoorlijk. Iets waar ik absoluut geen geduld voor heb. De vacuümslang door de grotere thule krijgen was een eitje. Genoeg ruimte, en de stevigheid van de slang/leiding heeft voor de rest gezorgd.


Toch nog even inhaken op een vraag van Chris over mijn aangeschafte c.c. die hij gaat inbouwen bij "Opoe".

De c.c. komt uit een 740, B230F, automaat AW71L, uit '88 of '89. In ieder geval oud model. De bedoeling is dat deze ingebouwd wordt in mijn Volvo 760 '85 aut. met een PVR, de B28E (of F? Ben er nog steeds niet achter, Vadis zegt B)) Kort gezegd, past het/gaat dit op een PVR zonder extra ingrijpende aanpassingen?


Nog even een bedankje naar deze superhandige inbouw instructie! Afgelopen weekend heb ik een 2e hands setje ingebouwd en afgezien wat kleine onduidelijkheden ging het allemaal prima. En wat rijd dat toch heerlijk zeg, een automaat i.c.m. cruise control Stoer. Komt goed van pas strakjes voor onze vakantie naar Noorwegen!

Toch nog een vraag en wat opmerkingen voor toekomstige "zoekenden" i.v.m. de onduidelijkheden die ik tegen kwam en niet echt kon vinden hier op de site.

1. De diagnose box. Ik heb een 940 IC van 1997 en blijkbaar heeft deze dus geen diagnose box "B"? Ik heb iniedergeval gezocht edoch niets kunnen vinden.

2. Ik hield in de kabelboom welke naar de motorruimte gaat een roze/zwarte draad over. Alles werkt dus blijkbaar hoeft deze geen nut. Iemand enig idee waar deze voor is en of ik deze nog aan moet sluiten? Op het schema van de inbouw instructie (pagina 36) staat een black/pink draad, maar geen idee wat die daar doet, ook voor de diagnose box?

3. In de inbouw instructie stond dat het snelheids signaal van punt "E" achter op de (Yazuki) tellen moet komen. Bij mijn teller was het de gele enkele draad op punt "D", maar zag dit niet in de inbouw instructie.

 

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD