Buitenspiegels ombouwen van handbediend naar electrisch

Regelmatig verschijnen er posts met vragen of opmerkingen over het ombouwen van
handbediende spiegels naar electrisch bedienbare (en verwarmbare) spiegels, van
900 naar 700 of andersom, waarin onderstaande tekst wellicht meer duidelijkheid
zal scheppen.

Ze zijn uitwisselbaar, dat moge duidelijk zijn, maar er is wel een aantal aandachtspunten.

Allereerst zijn de raamdorpelstrips niet evenlang. De strips die onder de spiegel doorlopen
bij de 700-serie, zijn een stuk korter op de 900-serie. Mocht je dus tweedehands spiegels kopen,
zorg dan dat je of dezelfde auto hebt als waar ze vanaf komen, of de strips bijgeleverd krijgt,
anders zit er 10 cm lege ruimte onder de electrische spiegel.
Zorg dus dat je ze erbij krijgt, want nieuwe kosten 103 euri ex bij de dealer, per stuk.

Ten tweede is het niet een kwestie van Plug&Play, maar helaas Klus&Pray.
De connectors zijn in de meeste gevallen gewoon aanwezig, daar bijna alles is voorbedraad, een
kleine kanttekening: de 900-serie is altijd voorbedraad, de 700-serie niet altijd.
Als in een 700 niets electrisch (dus geen ramen of spiegels) in de voorportieren zit, is
de draadboom voor de electrische spiegels ook niet gelegd.
Als er wel electrische ramen inzitten, zijn vanaf (in ieder geval) modeljaar 1988 de
spiegels ook voorbedraad.

Het leggen van de correcte draadboom is mogelijk, maar wel een klus van ongeveer
een halve dag. Je moet tot in de zekeringenkast een forse draadboom vervangen door een
nog forsere. Daarbij zijn er in de aansluitingen op de rest van de draadboom alleen bij de
740 al drie verschillende connectoren mogelijk. Let hierop bij aanschaf.

De connector aan de electrische spiegel past bij een voorbedrade 900 gewoon, maar de
spiegel zal alleen naar boven draaien.

Om te zorgen dat ze toch correct bewegen, moet de bedrading van de 5-polige steker
aangepast worden die aan de spiegel-verstelknop vast zit.

LET OP: DE VOLGORDE VAN WERKEN IS BELANGRIJK!!!
Zoals je in onderstaand schema ziet kun je de twee kanten niet omdraaien:
white-brown zit van links naar rechts aan iets anders dan van rechts naar links...


Schakelaarkant Draadboomkant

white-brown white-blue
orange solid black
white-green white-brown
solid black orange
white-blue white-green

Voor het gemak is hier de Haynes dus Engelse kleurcodering aangehouden.

Let er ook op dat je deze vertaalslag dus maakt net onder de schakelaar, en niet zoals
ik in eerste instantie aan de connectorkant van de electrische spiegel, zie onderstaande
afbeelding:

(oude versie)

Je kunt natuurlijk bovenstaande vertaalslag maken met een kroonsteen, maar het is
ook mogelijk zonder.

Het zwarte kapje kun je van de connector afwippen, waarna je de einden draad in de
connector kunt zien. Met behulp van een stukje plastic (randje van het plastic paneel in de
deur, of een stripje van een oude telefoonkaart) kun je de 5 stekertjes uit de connector
trekken, zie onder:

Zoals je ziet kun je dat stripje in de connector steken, aan de dichte kant van
het stekertje, op onderstaande afbeelding zie je waarom:

Je ziet dat de bedoeling is dat ijzeren stukje wat aan de bovenkant zit, door het
plastic stripje ingedrukt moet worden en dat doe je met alle vijf de stekertjes.

Nu haal je het zwarte kapje van de draadjes af en plaats deze zonder bedrading weer
terug op de connector. Kijk op de bovenkant naar de nummering en houd onderstaand
schema aan:

De volgorde moet zijn:

1 - Blue / White

2 - Solid Black

3 - Brown / White

4 - Orange

5 - Green / White

(nieuwe versie)

De draden zwart en oranje zijn voor de verwarming, de rest en de zwarte (deze wordt
gesplitst in de spiegel) is voor de verstelling.
Steek de stekertjes in de gaatjes met het juiste nummer en test voor het dichtmaken
van de deurpanelen even of ze inderdaad werken.

Zorgen maken om linker en rechter spiegel hoef je niet te doen, ze passen maar op 1
plaats in de houder.

Volvo levert zelf ombouwsets om van je handbediende en onverwarmde buitenspiegels,
elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels te maken. Daarvoor worden waarschijnlijk
dezelfde onderdelen gebruikt, als bij die sets.

Dus als je even in de accessoirescatalogus kijkt op pagina "246 (244 of 676)" kun je zien wat wel
en wat niet uitwisselbaar is.

Electrische instelling, basisset
940 92 - 94, 740 6820 266-2
940 1991, 740 88 - 91 3529 074-1

Electrische verwarming, extra set Eu (niet GB)
940 92 - 94, 740 6820 267-0
940 1991, 740 3542 760-8
760 88 - 90, 740 3542 759-0

 

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD