gat voortrein

Lees meer
26-04-2018 04:19 #176644 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Het gat is nu gerepareerd en de het subframe zit weer onder de auto.
Nu kan het afstellen van de camber en caster beginnen.
Als je dit gedaan heb ben je in staat om veilig naar een bedrijf met een uitlijnbank te rijden, want dit is natuurlijk nooit zo zuiver en goed als een uitlijnbedrijf.
Maar voor de begripvorming zou ik toch eerste deze artiekelen eens lezen www.intraxracing.nl/techniek/camber,-caster,-toe-intoe-out/ en www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Eerste wat te doen staat is kijken of er hoogte verschil is tussen voorzijde en achterzijde auto.
Bij mij zit er 2.5 cm verschil tussen voor en achterzijde en 1 cm waneer auto beladen is met drie personen en dit heeft invloed op je caster. (zie de berekening bij de bijgevoegde tekening)
Wat hebben we nodig? Een waterpas van circa 60cm, stoepkrijt en een rekenmachine.
In de waterpas boor/tap je twee M6 gaten punten A en B op de waterpas, punten A en B is de diameter van de velg in mijn geval 16inch.
De schaalverdeling en punt C doen niet mee in dit verhaal die hebben een ander doeleind dus daar moet je je niets van aan trekken.
We gaan nu de auto zowel in de lengte als breedte horizontaal (waterpas) stellen, als je geluk heb, heb je een horizontale vloer en hoef je niet veel te doen.
Ik in mijn geval heb een vloer die naar beneden afloopt richting buitenmuur en naar de voorzijde afloopt.
Ik had twee platen van 18mm nodig en moest mijn achterbanden zo goed als leeg laten lopen.
Maar desondanks ben ik blij met die vloer je moest eens weten hoe hard het kan regenen hier.

Dan zet je met stoepkrijt een lijn uit in het verlengde van de auto als referantie kun je het beste de dorpel gebruiken. (ik heb het met vislijn gedaan en dan waterpasen op verschillende punten naar de grond en dan een lijn trekken)
Dit doe je aan bijde zijde van de auto.
Nu zet je aan bijde zijde een lijn van 15gr uit. ( zie bijlage hoe dit eenvoudig te doen).
Wat gaan we nu doen we gaan camber en caster naar nul brengen.
Eerst brengen we op de waterpas de bouten op gelijke hoogte en borgen deze met het moertje
Camber is geen problem men brengt de shims terug tot dat het belletje van de waterpas in het midden staat. (zorg altijd dat de shims onder de bouten gelijk zijn qua mm)
Nu draai je het wiel 15gr links en rechts als er caster in zit zie je het bellettje uit het midden gaan.
Neem nu net zoveel shims van het caster weg totdat het belletje van de waterpas tusen de twee streepjes blijft beter nog in het midden van de twee streepjes blijft.
Doe dit aan bijde zijde.
We hebben nu berijkt dat de denkbeeldige casterlijn haaks staat zowel als in de lengte als de breedte van de auto.
Nu gaan we door berekening de juiste shims aanbrengen.
De afstand van de montagegaten van het subframe liggen 270 mm uit elkaar.
De twee montage gaten waar het subframe mee vastzit moet je zien als het draaipunt van het subframe.
De ander zijde is waar de shims tussen moeten.
Dus we hebben een radius van 270mm. Wat is nu de dikte van shim die we per graad moeten monteren?
270X2X3.14/360=4.7mm is 0.47 mm per 0.1 graad.
Het camber heb ik gemeten en berekend en kom ik op -0.8gr uit
Ik rijdt korte stukjes ik heb mijn caster op nul laten staan (ik heb al caster i.v.m. mij vering).
Ik vind het lekker rijden beter dan het ooit is geweest en ja mijn banden gaan dan scheef afslijten (i.v.m de -0.8 gr) maar die zijn toch al over de datum dus ik kan lekker exprimenteren.
Als ik hier soms 60km/hr rijdt zegt mijn vrouw “heet jij Max Verstappen”
Caster en camper het is maar net wat wil je doen met de auto, waar gebruik je hem voor.
Toespoor heb ik met een vislijntje gedaan ik kan daar geen waarde aan vastknopen.
Ga ook de bovenste draagarmen niet oneven shimmen, zorg altijd voor een gelijk aantal mm aan shims.
Oneven shimmen heeft ook invloed op je caster en dat wil je niet, caster doe je met shims tussen subframe en carosorie te monteren.
Wil je het aantal graden wat je aan camber in heb gesteld berekenen dan moet je de cosines berekenen van de hoek. Bij mij is de cosines 0.99990454259 Zie ook bijgevoegde tekening
Met die cosines ga je naar deze tabel onlinemschool.com/math/formula/cosine_table/
Daar kun je dan het aantal graden aflezen of je kunt de calculator gebruiken. (heb ik gedaan)
Met de calculator blijf je maar net zo lang met de graden spelen tot jou cosines er uit rold.
Ik hoop dat het verhaaltje een beetje duidelijk is.
Als er iemand is die het zo wil gaan doen en achteraf naar een uitlijnbank gaat zou die zo goed willen zijn om de resultaten van dat rapport met dit forum te delen.
Is voor mij ook een controle of dat ik er ver naast zit.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-04-2018 16:22 #176666 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic gat voortrein
Prachtig verhaal Johan!

Ben bang dat we in onze verwende Nederlandse situatie niet heel snel navolging zullen zien :-)
Voor 4-5 tientjes láát je het toch gewoon doen zullen de meesten denken.......
Toch zijn er ook veel verhalen van uitlijnbedrijven die fouten in de uitlijning gewoon laten zitten als de zaak té vast zit of er gewoon geen stelmogelijkheid meer over is. Aan de ene kant logisch, voor dat geld kan je geen afgebroken bouten gaan verwijderen, aan de andere kant jammer want een goede uitlijning is een verademing.

Ik vind het wel mooi gevonden en uitgelegd (waarom plaats je je foto's trouwens niet gewoon tussen de tekst, dat leest / kijkt een stuk makkelijker).

Vooral het eerst naar nul brengen is een originele, die was ik nog nooit tegengekomen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2018 01:53 #176677 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
De foto's tussen de tekst, ik heb me er nog nooit in verdiept hoe doe je dat?

En camber en caster ik vergelijk het maar met een keukenkast scharnier, het schroefje is camber en het schuifgedeelte het caster.
Je moet het nooit moeilijker zoeken dan het is.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2018 04:40 #176678 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Wat nog te kort is geschoten in mijn verhaaltje, het meetbaar maken van het caster.
Demonteer de schokbreker van de onderarm.
Zie bijgevoegde tekening, maak dit van een stuk hoekprofiel.
Montagegaten in het profile zijn 8mm.
Monteer dit met het langste eind richting voorbumper aan de onderste draagarm met de montagebouten van de schokbreker.
Zorg dat het profiel parallel loopt met het frame.
Als men nu shims steekt voor het caster zal het uiteinde zakken.
Nu staat 1mm dat het uiteinde zakt gelijk aan 0.1 graad caster.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-05-2018 19:41 - 06-05-2018 19:42 #176784 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic gat voortrein
Johan, ik ben ook al een jaar bezig (tussen de andere werkzaamheden door) om zo simpel maar toch zo nauwkeurig mogelijk uit te lijnen.

In mijn zoektocht stuitte ik op een document dat uitblinkt en eenvoud én nauwkeurigheid. Eenvoud wil niet zeggen dat je in een keer begrijpt wat de bedoeling is maar meer de simpelheid àls je het na twee keer lezen (in mijn geval) snapt.


www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&...K0Q6Dbrkrr9p34b-9uSH



Het doet verder niets af aan jouw aanpak ( hoe meer ik er over lees hoe genialer jouw idee om caster eerst op nul te stellel) , het is meer een aanvulling.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2018 02:36 #176788 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Ja echt simpel en het werkt.
Maar moet je deze eens bekijken
wat zij voor de draaiplaten gebruiken, je moet er maar opkomen.
Het begint ongeveer bij 2.5 min.
Ja en zo'n lazerding heb ik ook maar het moet wel een beetje donker zijn in je garage en dat is het bij mij niet.
En je moet een ruime garage hebben en die heb ik wel maar is alleen in de nacht donker.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.