gat voortrein

Lees meer
14-03-2018 07:25 #175832 door Johan Geers
gat voortrein is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, bij wat onderhoud te plegen kwam ik tot de ntdekking dat er ventilatie gaten in het voortrein van de amazone zitten die er niet horen te zitten (zie foto's).
Nu zit er voor mij niets anders op dan repareren.
Nu heb ik voor die reparatie alleen 1mm plaat ter beschikking.(gegalvaniseerd)
Mijn vraag is hoe dik is de plaat van het voortrein? (Voor mij slecht te meten)
Ik wil de 1 mm plaat dubbel vouwen om zo tot 2 mm te komen.
Maar als 2 mm nog niet genoeg is dan moet ik wat anders, vandaar mijn vraag hoe dik is de plaat.

Mijn plan is om het voortrein er onderuit te halen en het hele vlakke deel met de twee golven erin te verniewen.

Ik wil alles electriesch lassen omdat dat beter en dieper inbrand dan CO2.(wel van twee kanten lassen en kleine stukjes te gelijk i.v.m. eventueel krom trekken.

Natuurlijk alles wel goed behandelen voor eventuele roest in de toekomst.

Heeft iemand wel eens zo iets gedaan?
En op wat voor een manier.

Ik wil met het project starten na de schoolvakantie hier , dat is zoiets als Juni Juli.

alle info is welkom.

al vast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2018 10:58 #175838 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic gat voortrein
Hoi Johan,
Dubbele plaat zou ik niet doen, dat is vragen om narigheid. Als de eerste laag is doorgeroest blijft er water tussen de platen staan en gaat het ineens drie keer zo hard. Als je de onderste plsst van het subframe bedoelt is deze inderdaad 2mm. Lassen met CO2 moet prima kunnen wel met een fatsoenlijk apparaat.
Met electrodes is het wel wat lastiger en vergt wat meer laservaring.
Dus probeer een stuk 2mm plaat te vinden liever zincor dan gegalvaniseerd dat last vrij beroerd en er komen giftige dampen van af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-03-2018 21:16 #175843 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic gat voortrein
Dag Johan,

Als ik jouw beschrijving zo lees dan vrees ik dat de rest van je vooraslichaam ook niet veel materiaaldikte meer over heeft.
Om dat te onderbouwen hier een stukje van mijn verslag;

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...mbi-project?start=20

Op de foto's is duidelijk de "pitting" te zien in het materiaal. Als jij daar nu een las gaat leggen dan is de kans groot dat je op die flinterdunne plekken door het materiaal heen brandt. Bovendien zal je voor het mooie de vooras beter kunnen laten stralen, anders is het lassen over roest dat diep in de porieen zit ook erg vervelend, je las raakt zo verontreinigd.

Met een beetje pech kom je vervolgens voor de APK en keurt de keurmeester de as bij twijfel alsnog af.
Je haalt je een hoop werk op je hals die je naar mijn mening beter kan steken in het vervàngen van de as dan het lassen.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-03-2018 21:42 #175845 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic gat voortrein
Johan,
ik ben het met Jan eens; het gebeurt niet echt veel dat de vooras van een amazon doorroest; ik vrees dan ook voor de rest van het metaalwerk.
De voorassen zijn nog goed verkrijgbaar; ik heb er nog wel een voor je voor 50 euro. Je kan de as dan van te voren bev. stralen, verven en is dan klaar voor montage. Let dan ook op je onderste draagarmen, die zullen mogelijk ook verroest zijn.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2018 23:46 #175853 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
De onderste draagarmen zijn nog goed heb ik vorig jaar nog nieuwe bussen in gemaakt.
Maar het voortrein ik kan het pas zien als het er onderuit is, ik heb hoe dan ook geen andere mogelijkheid dan repareren, ik woon op de Filipijnen.
Maar ik ga vandaag eens verder inspecteren.
Het aanbod van het voortrein is jofel als ik in Nederland woonde zou ik dat gelijk doen.
Des al niet te min ga ik ook bekijken om zo'n voortrein in de Filippijnen te krijgen, kijken wat het kost.
Verder ga ik op zoek naar 2mm plaat.
Zo slecht als dat van Jan lijkt het mij op het eerste gezicht niet, maar ik ga eens kijken.

alvast bedankt.

Ik houd jullie op de hoogte

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 01:00 #175854 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Beste Cor, wil je het frame nog even vasthouden? Ik heb deze firma balikbayan-nederland.eu/ benaderd misschien dat het met hun lukt om het frame over te krijgen.
Stralen en schilderen houd ik nog even open want dat hang af van hoe snel jij dat voor elkaar krijgt want zoals je kunt zien verturen ze de eerste week van de maand en dat zou voor mij April zijn.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 08:40 #175857 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Vandaag de zaak eens schoongemaakt en het gat onderin groter gemaakt zover ik kan zien is er niet veel aangetast het grootste gedeelte is nog zwart van kleur.
Wat wel rot is, is de aanslag aan de linkerzijde dat stukje plaat wat op de brug is gelast is aan de onderzijde slecht.
Verder zit er nog een gat in het schuinoplopende gedeelte aan de linkerzijde van de brug.
Dan de plaatdikte het U gedeelte waar de motorsteunen aan vast zitten is 2mm, de plaat onderzijde is 1,5mm het aanslag stukje is 1mm.

Ik moet er nog foto's van maken maar ik zet een beetje te stoeien met mijn camara.

Mijn voorkeur gaat uit naar het voortrein van Cor maar Cor woont 10000km bij mij vandaan.
Lukt het niet om een voortrein binnen te krijgen dan wordt het repareren en dat kan nog best, brug is bij lange na niet zo slecht als de brug van Jan.

Nog een vraagje hoe zwaar weegt een voortrein iemand enig idee?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 08:55 #175858 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Cor ik heb je een PB gestuurd.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-03-2018 22:58 #175872 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic gat voortrein
De vooras weegt ongeveer 16 kg; bij mijn antwoord had ik over het hoofd gezien dat je in de Philipijnen woont. Daar kan je jouw voortrein natuurlijk net zo stevig en degelijk(laten) lassen als je wilt. Mijn antwoord was vooral op NL geënt, waar de onderdelen ruim voorradig zijn.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-03-2018 23:03 #175873 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic gat voortrein
De vooras weegt ongeveer 16 kg; bij mijn antwoord had ik over het hoofd gezien dat je in de Philipijnen woont. Daar kan je jouw voortrein natuurlijk net zo stevig en degelijk(laten) lassen als je wilt. Mijn antwoord was vooral op NL geënt, waar de onderdelen ruim voorradig zijn.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.