gat voortrein

Lees meer
16-03-2018 00:30 #175874 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Beste Cor ik heb je weer een PB gestuurd, ik ga liever voor een gezond donor frame dan voor een gelast frame.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 06:27 #176542 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Beste medeleden, afgelopen woensdag met demontage subframe en de kijk operatie begonnen.
Zoals jullie kunnen zien ziet het er in het begin schrikbarend uit.
Maar wat mij ook opviel tijdens de demontage het verschil in vulplaatjes bij de linker draagarm.
Zoiets mag nooit niet, dit heeft men gedaan om de caster goed te krijgen en dit is uit den boze een halve mm kan nog maar een of twee is al te veel.
Na het schoonmaken kon ik zien dat er pits in zaten wat niet te verwonderen was.
Voor mij was er op het moment geen andere manier dan het frame proberen te redden cq nog een tweede leven te geven.
De onderplaat is een 2 mm plaat nu zulke dikke plaat krijg ik hier niet gebogen 1mm plaat wel.
Nu zorgt deze plaat ook voor de stijfheid van het frame.
Om deze stijfheid terug te krijgen dacht ik er eerst aan om hoekprofiel aan de binnenzijde te lassen maar daar kwam ik al gauw van terug, ik dacht als ik dat doe trekt het frame krom en ben ik verder van huis.
Dus ik heb er toen schoren in gelast.
Om te testen dat de zaak niet te ver rot was heb ik alle schoren electrisch met 3,25 en goed wat stroom er in gelast.
Zelfs het aanslagpunt/eindpunt bovenste draagarm is electrisch gelast.
Ik wilde weten of dat er nog genoeg vlees was en dat was zie de foto’s.
Ik dacht brand ik er doorheen bestel ik een nieuw frame.
Ik heb alles en jullie lezen het goed dat hebben we nu ook in Bais City, in de epoxy coating gezet.
Morgen de onderplaat er tegen aan lassen.
Geen opmerking plaatsen had je het frame niet kunnen laten stralen hier is in een straal van nog geen 100km een straalcabine.
Ook niet je mag niet aan een subframe lassen hier mag het wel en in Nederland heb ik er mijn twijfels over want waarom verkoopt de club dan dit onderdeel www.volvokv.nl/producten/product/4910-su...r/category_pathway-2
dit onderdeel krijg je er echt niet met lijm op en zal men moeten lassen.
Verder kan ik ook niet geloven dat subframes die al meer dan 50 jaar onder een auto zitten en er aan de buitenzijde er nog goed uitzien geen roestvorming aan de binnenzijde hebben, waarschijnlijk niet zo erg als dat van mij maar er zal gegarandeert roest zijn.
Maar voorlopig ben ik weer uit de brand.
Ik kom nog met een verslag over het uitlijnen, caster, camber en toespoor.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 06:30 #176543 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
foto's deel twee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 06:33 #176544 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
foto's deel drie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 06:35 #176545 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
foto's deel vier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2018 06:36 #176546 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
foto's deel vijf
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-04-2018 09:03 #176547 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic gat voortrein
Wat een mooi verslag Johan!
De staat van de binnenzijde is verrassend goed! Op basis van de buitenkant had ik dat nooit verwacht..…...

Leuk om te zien hoe jij met lokale middelen altijd weer tot een goed eindresultaat weet te komen.
Het verschil in dikte van vulplaatjes is iets wat mij bij mijn huidige combi, en de donorcombi ook al opgevallen is, ik ben heel benieuwd hoe je het uitlijnen gaat aanpakken, vooral caster is iets wat " op de oprit" wat lastiger te meten is dan toespoor.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2018 01:04 #176574 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
Beste Jan, in dit artiekel staat het vermeld het oneven shimmen van de bovenste draagarmen www.vclassics.com/archive/align.htm
If your alignment shop does not know this, tell them! It is highly NOT recommended to change the caster by shimming the upper A arm bolts unevenly. Anything more than a slight difference will, due to the tight fit of the bolts in the dogbone (the part with the bushings), result in the bolts bending twice with each revolution of tightening. No fastener should be torqued and bent at the same time. I see bending and torquing suspension fasteners as very dangerous. If you want to do that with manifold studs, I don't care.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-04-2018 10:06 - 22-04-2018 10:14 #176576 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic gat voortrein
Johan,
Mijn P1800E af fabriek heeft verschillende diktes in de bovenste draagarm en dit aan beide kanten, en is minimale dikte extra,
onder voor een aantal sims maar een gelijk aantal.
Afgelopen winter dit voor de eerste keer los genomen om te poeder coaten.

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2018 11:05 #176577 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat voortrein
The final touch morgen beginnen met terug monteren.
Berend, wat die mensen in hun verhaaltje zetten is logiesch voor mij.
Bij mij was aan ene kant de shims gelijk aan de andere zijde ongelijk, ik zeg tot een mm kan nog maar daar boven wordt ik er toch huiverig van.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.