Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
24-06-2017 21:43 #169989 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Inmiddels een hele tijd verder.
Een hele tijd is het geluid weg geweest. Echter is het bonkende geluid sinds een aantal weken (helaas) weer terug.

Samen met iemand naar gekeken die er veel meer verstand van heeft dan ik.
We hebben allerlei dingen geprobeerd. Omdat het geluid met name aanwezig is bij het iets sturen naar links of wanneer er gewicht/kracht op het rechtervoor-achterwiel komt en wanneer de auto in zijn vrij rolt/rijdt. We hebben de auto met de achterwielen vrij van de grond laten rijden, opschakelen naar de tweede versnelling maar geen geluid hoorbaar.. Ook hebben we alle wielen gecontroleerd of et speling op zat of dat het een lager niet goed meer was. Dit leek allemaal in orde. De cardanas gecontroleerd op speling, zat iets speling op maar niet (te) erge speling.
De uitlaat heb ik er kort geleden afgehaald, wilde hem er even opnieuw netjes onder doen omdat hij niet helemaal straks vast zat. Voor de lol wilde ik even een stukje rijden omdat het geluid wel mooi klonk. Tot mijn grote verbazing leek het geluid weg te zijn. Ik heb zo wat langere stukken gereden (op den duur minder leuk geluid..) maar het leek weg te zijn. Wat ik ook probeerde, wat bochtjes naar links, wat harder en zachter, wat rotondes genomen, de auto in zijn vrij laten rollen, niks van een bonkend geluid. Dit heb ik een aantal keren herhaald over een aantal dagen. Maar +- een week erna reed ik weer een stukje en ja hoor daar was het geluid weer, wel in mindere mate dan voorheen maar het was er weer :(

Weet er iemand het liefste in de buurt van omgeving Zwolle een bedrijfje of iemand die naar zou kunnen kijken om het probleem te verhelpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2017 22:13 #169992 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Na een week was het weer terug, had je toen de uitlaat er weer onder of niet. Neem aan dat je niet een week zonder uitlaat heb gereden. Dat maakt een herrie van heb ik jou daar. Ik denk dat er toch iets met je uitlaat is. Die zal wel met bepaalde bochten tegen de carrosserie klappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2017 10:24 #169996 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Ik denk of een lager kapot is of dat de moer van je wiel niet op de juiste wijze is aangedraaid en/of er te weinig vet in je lager is gemept.
Dus lagers eruit en bij twijfel nieuwe erin, er zitten er twee....binnenste en buitenste.
Een voorwiellager moet je het vet in slaan, dus lager in je ene hand en klodder vet op de duimmuis van de andere, vet er in slaan totdat je het er uit ziet komen. Dan monteren en met sleutel moer een aantal keren aandraaien, en weer los, waar bij je het wiel beurtelings naar links en dan naar rechts draait. Op deze manier kan het lager zich 'zetten'.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-07-2017 16:59 #170511 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Heb inmiddels het rechtervoorwiellagers los gehad en weer opnieuw in het vet gezet en erin gedaan op de manier die Ed beschreven heeft, en geen gebonk meer! Het was dan toch inderdaad een lager die waarschijnlijk wat los zat. Hartelijk dank van iedereen voor het meedenken en tips, super!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.