Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

Lees meer
08-11-2016 16:01 #164804 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Andere mogelijkheid, in de remklauwen rammelende remblokken. Trap eens licht op de ram als je het tikkende geluid hoort, is het dan weg dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
08-11-2016 16:08 #164806 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Het gaat om een Amazon uit 67.
De wielen die eronder zitten komen van een custom car shop af en daar zijn de wielen uitgelijnd.
Alle wielbouten heb ik inderdaad al nagetrokken, en zitten goed vast.

- Speling op lager heb ik nog niet naar (kunnen) kijken. Heb geen ervaring met het vervangen van wiellager(s).
- Wielophanging ga ik naar kijken of ik iets geks zie, bij het aantrekken van de wielbouten nog wel naar gekeken maar ga nog even kritischer kijken of ik iets geks/opvallends zie.

@ Han, ik heb nog niet eerder van een "Shim" gehoord.
Kun je me vertellen wat dit is en hoe ik het kan controleren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2016 21:26 #164820 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Bij montage van niet originele velgen altijd opletten of de velg soms iets raakt zoals bijvoorbeeld rakelings langs de remklauw lopen. In bochten lichte vervorming of tengevolge van lagerspeling ontstaat meer kans op raken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
08-11-2016 23:00 #164824 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

Niek de Boer schreef : Bij montage van niet originele velgen altijd opletten of de velg soms iets raakt zoals bijvoorbeeld rakelings langs de remklauw lopen. In bochten lichte vervorming of tengevolge van lagerspeling ontstaat meer kans op raken.


Bedankt voor je reactie Niek.
Dat is niet het geval heb ik kunnen zien. Ik ga van de week in de avond even het wiel demonteren foto's maken van alles in de hoop dat iemand iets kan ontdekken wat ik tot nu toe nog niet heb kunnen ontdekken. Dank voor alle reacties :) en als iemand nog iets anders denk/weet hoor ik het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2016 23:52 - 08-11-2016 23:54 #164825 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

Jeroen Kuizenga schreef : @ Han, ik heb nog niet eerder van een "Shim" gehoord.
Kun je me vertellen wat dit is en hoe ik het kan controleren?


Han heeft gelijk Jeroen, heb ik ook al eens gehad bij mijn Amazon combi. Hij bedoeld nummer 49 op de foto. Als die plaatjes er tussen uit vallen krijg je dit geluid, je merk het dan ook bij het remmen en het sturen. Het betekend ook dat je de wagen weer opnieuw moet laten uitlijnen.



Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2016 13:10 - 09-11-2016 13:11 #164833 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Zitten soms ook shims tussen het het subframe en de carrosserie zelf. Ook die vallen er wel eens tussen uit. Heeft geen nummer in het plaatje hierboven (maar staat links van het cijfer 9 getekend)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-11-2016 16:38 #164853 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Vanavond ga ik even in de garage bezig met de auto om te kijken of ik iets kan vinden wat het gelui veroorzaakt. Ik zal al jullie suggesties even langs gaan , bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2016 11:46 #164859 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

Rob Baeten schreef :

Jeroen Kuizenga schreef : @ Han, ik heb nog niet eerder van een "Shim" gehoord.
Kun je me vertellen wat dit is en hoe ik het kan controleren?


Han heeft gelijk Jeroen, heb ik ook al eens gehad bij mijn Amazon combi. Hij bedoeld nummer 49 op de foto. Als die plaatjes er tussen uit vallen krijg je dit geluid, je merk het dan ook bij het remmen en het sturen. Het betekend ook dat je de wagen weer opnieuw moet laten uitlijnen.



Groeten, Rob


Bij mijn combi was nr ook de rubbers kapot en dat rammelt behoorlijk dan hoor en zeker als je op klinkers rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-11-2016 20:24 #164898 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel

René Minnebo schreef :

Rob Baeten schreef :

Jeroen Kuizenga schreef : @ Han, ik heb nog niet eerder van een "Shim" gehoord.
Kun je me vertellen wat dit is en hoe ik het kan controleren?


Han heeft gelijk Jeroen, heb ik ook al eens gehad bij mijn Amazon combi. Hij bedoeld nummer 49 op de foto. Als die plaatjes er tussen uit vallen krijg je dit geluid, je merk het dan ook bij het remmen en het sturen. Het betekend ook dat je de wagen weer opnieuw moet laten uitlijnen.



Groeten, Rob



Bij mijn combi was nr ook de rubbers kapot en dat rammelt behoorlijk dan hoor en zeker als je op klinkers rijd.



Vanavond heb ik even het wiel eraf gehaald en de boel bekeken. Het leek erop dat de bout met splitpen iets los zat, deze heb ik nu iets strakker gedraaid. Van de week even een test ronde doen om te kijken of het geluid weg is. Als het niet zo is ga naar jullie andere tips kijken, shim(s) en evt de rubbers vervangen, een aantal zijn in redelijke staat zag ik maar vervanging zou geen luxe zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2016 20:08 #164908 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Bonkend/tikkend geluid rechtervoorwiel
Bout met splitpen? Bedoel je de kroonmoer van het wiellager?

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.