- Berichten: 1253
Bout 55 wil maar niet los...
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Dat heb ik ook gemerkt; bout onderste draagarm muurvast
Daar waar ik schreef WD40 kan je beter nog een echte kruipolie pakken zoals vorige leden ook al schreven.
Pas op met slaan op het uitstekende gedeelte, de bout is voor-je-het-weet opgetrompt en dan begin je er helemaal niets meer mee.
Zit de vooras nog onder de auto?
Je kunt ook nog overwegen een slagtrekker toe te passen, stel je de situatie voor alsof de bout van rubber is; als je de rubber bout vanaf de schroefdraadzijde er uit gaat slaan wordt hij dikker en zet hij zichzelf vast.
Als je vanaf de zeskant-zijde trekt wil ik niet suggereren dat hij dunner wordt en zo maar losfloept MAAR hij wordt in elk geval niet dikker!
Een slagtrekker is in feite niets meer dan een lange stang met een stevige "stop"op het uiteinde waar je met een om-de-stang-schuivend-gewicht tegen aan beukt.
www.goelette.nl/diffachter.htm
Als je kunt beschikken over een lasapparaat kan je een meter massief rond 20mm nemen waar je een gewicht van enkele kilo's op schuift (of voor mijn part een oud vliegwiel / haltergewicht etc.) en daarna het geheel aan de boutkop last.
Voordeel is dat je warmte inbrengt door het lassen (geeft altijd wel wat werking) en je wat meer bewegingsvrijheid kunt creëren.
Als klap op de vuurpijl kan je ook technieken combineren; iemand houdt de bout flink onder spanning in de losdraairichting en jij beukt met de slagtrekker.
succes!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Maar wat je ook kunt doen is een klein gaatje boren aan weerszijde van de bus die uit het subframe komt en daar kruipolie in spuiten.
Meestal zitten ze aan de uiteinde vastgeroest en krijgt de kruiolie beter de kans om door het geroeste gedeelte te gaan.
success met het grof geweld.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 431
Ik heb nu de bout onder spanning"gezet... dus kruipolie op de uiteindes en zoveel mogelijk geprobeerd om in de bus te komen.
Daarna met een goed passende ringsleutel op de bout en die heb ik daarna met de garagekrik onder spanning gezet...
Als dat niet werkt ga ik voorzichtig een gaatje boren in de draagarmbussen...
so far so good...
keep you posted!
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 431
Dus ben ik eens gaan horen en snuffelen op het net en ik kwam hier terecht...
www.henkelna.com/product-search- ... 7940809729
Freeze and realease... ik ben benieuwd...
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb het eens gehad dat de bout er echt niet uit wilde. Dit bleek veroorzaakt te worden doordat de bout krom was als gevolg van een aanrijding waarbij er een andere auto op het voorwiel gereden was terwijl de auto geparkeerd stond.
Uiteindelijk heb ik de hele voortrein uitgewisseld toen ik me dat realiseerde.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 431
en ik denk ook dat die bout zo vast zit omdat hij krom "lijkt"...
Nu kan ik met die conclusie wel de boutkop er afslijpen zeker dan...
Wil nog een ding proberen en dat is het complete subframe demonteren zodat ik de bout er uit kan persen...
Is dat een handig idee?
bedankt voor het meedenken!
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik zou inderdaad de voortrein eronder vandaan halen.
Als hij er niet uit wil dan zal die er toch ook onderuit moeten.
Het werkt denk ik een stuk prettiger als je hem er onderuit hebt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
In afwachting daarvan, zou ook ik als ALLERLAATSTE de boutkop er NOG NIET afslijpen, zoals Lars al aanraadde. Op dat uiteinde kan dan nog de dikke moer geplaatst worden, om bij persen te vermijden dat de draad op de bout geschonden wordt.
Bij persen wel opletten dat het andere uiteinde er niet uitgeduwd wordt, en er een uitstulping ontstaat, ook je voorbrug is dan niet meer te gebruiken.
En ook hier kan de kracht van een remtrommeltrekker terug gebruikt worden, om een primitieve versie van een pers-toestel te maken. Plan en stukken (oud ijzer) daarvoor liggen hier gereed, en ben er klaar mee binnen een 10tal dagen. Zou eigenlijk ook nu al, met hulp van 2de persoon (voor op plaats houden van voorbrug), mijn constructie om pitman arm te verwijderen kunnen gebruiken, om voorzichtig te proberen de bout uit een voorbrug te persen.
Moet lukken denk ik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.