Bout 55 wil maar niet los...

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-11-2015 23:08 #155391 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bout 55 wil maar niet los...
Ja die kan lelijk vast zitten........
Dat heb ik ook gemerkt; bout onderste draagarm muurvast

Daar waar ik schreef WD40 kan je beter nog een echte kruipolie pakken zoals vorige leden ook al schreven.
Pas op met slaan op het uitstekende gedeelte, de bout is voor-je-het-weet opgetrompt en dan begin je er helemaal niets meer mee.

Zit de vooras nog onder de auto?
Je kunt ook nog overwegen een slagtrekker toe te passen, stel je de situatie voor alsof de bout van rubber is; als je de rubber bout vanaf de schroefdraadzijde er uit gaat slaan wordt hij dikker en zet hij zichzelf vast.
Als je vanaf de zeskant-zijde trekt wil ik niet suggereren dat hij dunner wordt en zo maar losfloept MAAR hij wordt in elk geval niet dikker!

Een slagtrekker is in feite niets meer dan een lange stang met een stevige "stop"op het uiteinde waar je met een om-de-stang-schuivend-gewicht tegen aan beukt.

www.goelette.nl/diffachter.htm

Als je kunt beschikken over een lasapparaat kan je een meter massief rond 20mm nemen waar je een gewicht van enkele kilo's op schuift (of voor mijn part een oud vliegwiel / haltergewicht etc.) en daarna het geheel aan de boutkop last.
Voordeel is dat je warmte inbrengt door het lassen (geeft altijd wel wat werking) en je wat meer bewegingsvrijheid kunt creëren.

Als klap op de vuurpijl kan je ook technieken combineren; iemand houdt de bout flink onder spanning in de losdraairichting en jij beukt met de slagtrekker.


succes!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 01:24 #155394 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Bout 55 wil maar niet los...
Ik heb een heel lang verlengstuk voor mijn doppen kom ik mee buiten de bumper van de auto, daar zet ik een ratel op met een verstelbare handel en dat is grof geweld.
Maar wat je ook kunt doen is een klein gaatje boren aan weerszijde van de bus die uit het subframe komt en daar kruipolie in spuiten.
Meestal zitten ze aan de uiteinde vastgeroest en krijgt de kruiolie beter de kans om door het geroeste gedeelte te gaan.

success met het grof geweld.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 05:34 #155395 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Bout 55 wil maar niet los...
Thanks voor de tips!

Ik heb nu de bout onder spanning"gezet... dus kruipolie op de uiteindes en zoveel mogelijk geprobeerd om in de bus te komen.
Daarna met een goed passende ringsleutel op de bout en die heb ik daarna met de garagekrik onder spanning gezet...

Als dat niet werkt ga ik voorzichtig een gaatje boren in de draagarmbussen...

so far so good...
keep you posted!
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 13:52 #155758 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Bout 55 wil maar niet los...
De auto opkrikken met een goede passende sleutel en daarna regelmatig WD-40 toegevoegd kom ik nu toch wel tot de conclusie dat dit niet gaat helpen.
Dus ben ik eens gaan horen en snuffelen op het net en ik kwam hier terecht...
www.henkelna.com/product-search- ... 7940809729

Freeze and realease... ik ben benieuwd... :?

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 14:23 #155761 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bout 55 wil maar niet los...
Wat weet je van de historie van de voortrein in kwestie?
Ik heb het eens gehad dat de bout er echt niet uit wilde. Dit bleek veroorzaakt te worden doordat de bout krom was als gevolg van een aanrijding waarbij er een andere auto op het voorwiel gereden was terwijl de auto geparkeerd stond.
Uiteindelijk heb ik de hele voortrein uitgewisseld toen ik me dat realiseerde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 15:21 #155763 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Bout 55 wil maar niet los...
Hij wil nog steeds niet los Lars...

en ik denk ook dat die bout zo vast zit omdat hij krom "lijkt"...

Nu kan ik met die conclusie wel de boutkop er afslijpen zeker dan...

Wil nog een ding proberen en dat is het complete subframe demonteren zodat ik de bout er uit kan persen...
Is dat een handig idee?

bedankt voor het meedenken!

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 17:01 #155765 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bout 55 wil maar niet los...
Die boutkop zou ik er nog even op laten. Dan heb je nog wat vlees om een hefboom op te lassen.
Ik zou inderdaad de voortrein eronder vandaan halen.
Als hij er niet uit wil dan zal die er toch ook onderuit moeten.
Het werkt denk ik een stuk prettiger als je hem er onderuit hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 18:27 #155769 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Bout 55 wil maar niet los...
Ik voeg me bij de club.. Ik wil ook de rubbers van beide kanten voor onder vervangen, een kant is inmiddels klaar. heb zelf een trekker gemaakt van een stukje steigerpijp en een M18 draadeind. Rubbers nachtje in de diepvries en ze er zo ingetrokken. Was een makkie, ik stond er zelf van te kijken. MAAR toen de andere kant.. ongelofelijk wat zit die bout vast. een sleutel verlengd met een pijp van een meter, en hem zover onder spanning getrokken dat ik bang was dat hij zou breken. ook een paar nachten in de kruipolie gezet. niets helpt. Nu rijdt ik een weekje met de moer iets losgedraaid. ben benieuwd of hij los wil komen. Mensen die ervaring hebben.. zit hij vaker vast in het rubber of in het subframe?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 18:47 #155770 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Bout 55 wil maar niet los...
Het is een best lange buis door het subframe heen, maar iets korter dan de bout. Over die hele lengte kan het kreng dus vastroesten... :(

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 18:57 #155771 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Bout 55 wil maar niet los...
als deze bout er nog uit kan, dan zeer waarsch. nog enkel door persgereedschap te gebruiken bij gedemonteerde voorbrug. Ev. na nog enkele dagen, of weken, gebruik te maken van "kruipolie" of WD40, en ev. wat opwarmen van de uiteinden waar de bout doorheen gaat.

In afwachting daarvan, zou ook ik als ALLERLAATSTE de boutkop er NOG NIET afslijpen, zoals Lars al aanraadde. Op dat uiteinde kan dan nog de dikke moer geplaatst worden, om bij persen te vermijden dat de draad op de bout geschonden wordt.

Bij persen wel opletten dat het andere uiteinde er niet uitgeduwd wordt, en er een uitstulping ontstaat, ook je voorbrug is dan niet meer te gebruiken.

En ook hier kan de kracht van een remtrommeltrekker terug gebruikt worden, om een primitieve versie van een pers-toestel te maken. Plan en stukken (oud ijzer) daarvoor liggen hier gereed, en ben er klaar mee binnen een 10tal dagen. Zou eigenlijk ook nu al, met hulp van 2de persoon (voor op plaats houden van voorbrug), mijn constructie om pitman arm te verwijderen kunnen gebruiken, om voorzichtig te proberen de bout uit een voorbrug te persen.

Moet lukken denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.