EZ power steering

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-03-2015 11:09 #149454 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic EZ power steering
Inderdaad Teun, bij hogere snelheid. Ik ben te precies vrees ik

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-03-2015 11:16 #149455 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic EZ power steering

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-03-2015 18:45 #149461 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic EZ power steering
Beste Cees en alle anderen...

Voor deze schakeling heb je een verbreekrelais of, als je toch een overdrive hebt kan je deze wisselrelais gebruiken.
contact 87a staat verbonden indien niet bekrachtigd (NC) maar zal verbreken bij bekrachtiging.
Dus, deze kan dan naar de EZpowersteering toe.
Contact 87 gaat naar de overdrive, dit is een maakcontact (NO) welke bij bekrachtiging juist contact zal maken,
dus deze kan dan naar de overdrive...

www.conrad.nl/nl/autorelais-fic-frc2c-1-...a-14-vdc-504353.html

Bron Wikipedia
Door een elektrische spanning op de aansluitingen S1 en S2 van de spoel te zetten, zal er door de spoel een stroom gaan lopen, waardoor de U-vormige kern (lichtblauw) gemagnetiseerd wordt. Nu wordt het anker (donkerblauw) naar de kern toe getrokken. Het anker probeert de magnetische kring te optimaliseren. Het magnetisme loopt liever door weekijzer dan door lucht. Aan het anker is een moedercontact C (van Common, gemeenschappelijk) bevestigd wat in rust het bovenste verbreekcontact NC (van Normally Closed, in rust gesloten) raakt en in bekrachtigde toestand het onderste maakcontact NO (van Normally Open, in rust geopend), zo wordt de elektrische verbinding tussen C en NC omgeschakeld naar die tussen C en NO. Als de spanning van de spoel wordt afgehaald, valt het anker af, en blijft in zijn oorspronkelijke positie, tot de spoel opnieuw wordt bekrachtigd. Het eenvoudigste relais heeft alleen een moedercontact (C) en een maak- (NO) of een verbreek- (NC) contact. De meeste relais hebben ten minste één set van drie contacten (moedercontact, maakcontact en verbreekcontact) en er bestaan relais met wel 12 sets contacten.

Voor gelijkspanningsspoelen maakt het niet uit welke polariteit de aangelegde spanning heeft. In sommige relais is echter een vrijloopdiode over de spoel geïntegreerd, waardoor de polariteit wel vastligt. Voor wisselspanningsspoelen maakt de polariteit nooit uit.De normale uitvoering is een monostabiel relais, een relais dat tijdens de bekrachtiging in één stand wordt gehouden, maar zonder bekrachtiging in de ruststand terugspringt. Er bestaan ook bistabiele relais, die in beide standen blijven staan, ook na het wegvallen van de stuurspanning en tristabiele relais, met een extra middenstand waarin alle contacten open zijn.

Bron: wikipedia

met vriendelijke groet,
Ruud Klok

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Bijlagen:

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
14-03-2015 00:16 #149465 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic EZ power steering
Ruud,

Bedankt ik ga hem gelijk bestellen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD