- Berichten: 943
EZ power steering
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Maar ik blijf erbij dat het niet nodig is. Van vaagheid is bij 140 kmh nauwelijks of geen sprake.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
Zie bijgaand schema.
De draad die vanaf de versnellingsbak richting de overdrive gaat gebruik je om het breekrelais aan te sturen.
Het ligt er een beetje aan of de bak een massa signaal geeft of een 12V+.
Het relais werkt in ieder geval door contact 85 met contact 86 te verbinden. de ene 12V+ de ander MASSA.
De draad die 12V+ naar de powersteering geeft onderbreek je en deze nu twee draden sluit je aan op contact 30 en 87.
Het resultaat is dat als je de versnellingsbak in zijn 4 zet wordt de drukschakelaar 4e versnelling ingedrukt en bekrachtigt 86.
hierdoor zal het relais open gaan en de powersteering zal geen voeding meer krijgen, dus niet meer werken.
Met vriendelijke groet en de beste bedoelingen,
Ruud Klok
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De EZ powersteering is voorzien van een potmeter in mijn dashboard. Ik kan daarmee dus de weerstand varieren. Maar het is licht of heel licht sturen.
Zou een andere potmeter met meer bereik de auto wat zwaarder kunnen laten sturen?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De powersteering heb ik een keer uitgeschakeld en ervaren of dat veel verschil maakt. Nee dus. Wel heb ik de potmeter op zijn zwaarste stand gezet. Ik doe het er voorlopig mee.
Het schema van Ruud was voor de monteur geen abracadabra en dat heb ik dus nog achter de hand.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
"Ruud Klok" schreef:
Beste Joop,
Zie bijgaand schema.
De draad die vanaf de versnellingsbak richting de overdrive gaat gebruik je om het breekrelais aan te sturen.
Het ligt er een beetje aan of de bak een massa signaal geeft of een 12V+.
Het relais werkt in ieder geval door contact 85 met contact 86 te verbinden. de ene 12V+ de ander MASSA.
De draad die 12V+ naar de powersteering geeft onderbreek je en deze nu twee draden sluit je aan op contact 30 en 87.
Het resultaat is dat als je de versnellingsbak in zijn 4 zet wordt de drukschakelaar 4e versnelling ingedrukt en bekrachtigt 86.
hierdoor zal het relais open gaan en de powersteering zal geen voeding meer krijgen, dus niet meer werken.
Met vriendelijke groet en de beste bedoelingen,
Ruud Klok
Hoi Ruud,
Ik heb gezocht bij Conrad maar kan een dergelijk relais niet vinden.
Heb je misschien een typenummer voor me.
Alvast bedankt.
Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.