Volvo Amazon/Combi/p1800 velgen!
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Zou je op de sloop eens zo een velg op de kop kunnen tikken en proberen het middenstuk van een wiel van een amazone erin te lassen, van de Terios er van de amzone erin,
Leuk projectje voor een regenachtig weekend en die heb je genoeg in Nederland.
Kost bijna niets en je bent van de straat af.
succes
Johan Geers
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
originele brede velgen zijn er overigens ook met verschillende ET-waarden, maar meestal liggen deze rond de 25-32 mm (voor een 140 tenminste); zolang je hier niet te veel van afwijkt zal het geen problemen opleveren. de voorwielophanging/stuurinrichting is ontworpen voor een bepaald draaipunt van de band op het wegdek; op het moment dat je dit draaipunt te veel naar buiten verplaatst (oftewel de ET-waarde te klein wordt) zal dit de stuureigenschappen niet ten goede komen.
ik vraag me trouwens af of er voor (originele) brede velgen met een afwijkende ET-waarde ook afwijkende uitlijnspecificaties zijn(?).
Groet, Hans
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Dat is een interessante vraag. In ieder geval is het antwoord "ja" als het een PV444 betreft. Van 2002 tot 2005 heb ik een PV444DS gehad en de velgen van deze wagen heb ik met 1" laten verbreden. Vervolgens (weer) 165-15 banden gemonteerd, waarna het sturen behoorlijk zoekerig bleek. De oplossing bleek het wijzigen van het toespoor van de voorgeschreven 3 mm in 5 mm."Hans Latenstein" schreef:
ik vraag me trouwens af of er voor (originele) brede velgen met een afwijkende ET-waarde ook afwijkende uitlijnspecificaties zijn(?).
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
14,5 / 2 = 7,25 = midden velg
7,4 - 7,25 = 0,15 = ET
Groet, Hans
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Zoals dit verbreed, of met een ring ingelast maakt feitelijk weinig verschil. Zo'n ring wordt over het algemeen ook alleen aan de buitenkant gezet. Zelfde effect op de ET. Deze variant, met de donorhelft, ziet er wel strak uit.
Zelf ga ik waarschijnlijk ergens in de toekomst voor het overzetten van het velghart in een ander velgbed.
En andere origineel brede rond de 10 of 15
Dus dan zit je best prima.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
10,16/2 = 5.08 - 7,5 = -2.42
Dat betekend dat de ETwaarde van 25 mm naar +0.15 mm is gegaan. Of het goed of slecht is zou ik niet weten. Wat rij gedrag betreft merk ik alleen maar voordelen. Het zou wel mooi zijn om eens van een velgen specials te horen wat dit nu mechanisch / technisch gebeurt. Als ik bij Lars op de site kijk dan ligt de ETwaarde van originele velgen zo tussen de 5 en 15 mm en dat komt ook redelijk dicht naar het midden van het velg bed. interessant allemaal.