vreemd geluid rechtervoorwiel
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-04-2012 23:16 #112560
door Ineke Hekman (GAST)
God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....
vreemd geluid rechtervoorwiel is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
Ik hoor sinds kort een honend (weet niet hoe ik het anders omschrijf) geluid bij het linkervoorwiel. Heb het wiel verwijderd en inmiddels remschijf/blokjes vervangen en een gereviseerde klauw. Ik had verwacht dat dit het geluid veroorzaakte, maar dat is niet het geval, de lager is voorig jaar vervangen, wat ik wel zie is dat er meer slijtage aan de binnenzijde van de band is dan aan de rechterkant. De wagen stuurt en remt goed. Wat kan ik controleren/ en hoe voor ik de wagen ga laten uitlijnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-04-2012 00:34 #112565
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vreemd geluid rechtervoorwiel
Ik zou toch het wiellager weer verdenken ,misschien dat het nieuwe lager te strak is gemonteerd of met te weinig vet ertussen ?
Bij het checken van de remblokken hebben jullie ook gedraaid aan het wiel en gevoeld of er speling zit bij het wrikken aan de band van boven naar onder en van rechts naar links ?
Best moeilijk natuurlijk om dit van afstand te bepalen maar aan de uitlijning zou het niet liggen neem ik aan.
Bij het checken van de remblokken hebben jullie ook gedraaid aan het wiel en gevoeld of er speling zit bij het wrikken aan de band van boven naar onder en van rechts naar links ?
Best moeilijk natuurlijk om dit van afstand te bepalen maar aan de uitlijning zou het niet liggen neem ik aan.
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-04-2012 22:03 #112617
door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic vreemd geluid rechtervoorwiel
er is zeker voldoende vet in gegaan , ik heb het lager vernieuwd op een sleuteldag onder het toeziend oog van een ervaren Volvo man. die heeft toen ook laten zien waneer hij te strak / los zat. Zal het nog eens loshalen. Het geluid zit ém in iedergaval in de aandrijving en niet in de motor.
Heb wel gelezen dat er een voorste en achterste lager in zit, de achterste is niet vervangen volgens mij?!
Ik heb ook nog een andere as liggen die er goed uitziet. Maar heb niet veel inzicht in deze ingreep,....lijkt het simpeler dan het is?? of valt het mee??
Heb wel gelezen dat er een voorste en achterste lager in zit, de achterste is niet vervangen volgens mij?!
Ik heb ook nog een andere as liggen die er goed uitziet. Maar heb niet veel inzicht in deze ingreep,....lijkt het simpeler dan het is?? of valt het mee??
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-04-2012 12:44 #112643
door Mark Murre (GAST)
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 16:38 #112645
door Ineke Hekman (GAST)
inderdaad mooie beschrijving,...ik had het geluk in een garage te zijn waar er een pers was om de lagerring er in te persen.
Maar ik ben er achter dat het niet aan de lager ligt maar aan de bovenste draagarm. Hier zit enorm veel speling omdat de rubbers verdwenen zijn, en mischien ook wel vul plaatjes?? Ik kan dus weer even verder. Mischien zijn er nog wel tips van ervaringsdeskundigen??
Bedankt alvast!
Maar ik ben er achter dat het niet aan de lager ligt maar aan de bovenste draagarm. Hier zit enorm veel speling omdat de rubbers verdwenen zijn, en mischien ook wel vul plaatjes?? Ik kan dus weer even verder. Mischien zijn er nog wel tips van ervaringsdeskundigen??
Bedankt alvast!
11-04-2012 17:15 #112647
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic vreemd geluid rechtervoorwiel
De andere draagarm, links ook even kijken. Waarschijnlijk is die ook aan vervanging toe. En de onderste draagarmen?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 19:33 #112653
door Ineke Hekman (GAST)
Ben wel van plan aan beide kanten te vervangen, alhoewel op rechts er geen speling zit.
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-04-2012 20:10 #112654
door Ineke Hekman (GAST)
Ben even aan het googelen om te kijken wat ik nodig heb,.....maar kom er eingelijk niet uit,.....heeft iemand onderdelen nummers? En welk speciaal gereedschap heb je nu echt nodig?
- Ineke Hekman (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-04-2012 10:41 #112689
door Ineke Hekman (GAST)
Ik heb de bussen gevonden, ( nummer 675432 volgens mij) maar nu lees ik op het forum dat het iets is wat in een half uurtje te vervangen is,...? Als ik in de boeken kijk,....heb je speciaal gereedschap nodig om ze er uit en in te "persen". Als ik het onderdeel bekijk zie ik een gladde binnen en buiten bus met rubber er in. Wat inderdaad vrij gemakkelijk lijkt te plaatsen. Zie ik nu iets niet goed of zijn deze onderdelen aangepast? Na vervangen moet de auto worden uitgeleind dat is me wel duidelijk!
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 12:42 #112691
door Mark Murre (GAST)
Het lijkt mij raar dat de auto een honend geluid maakt als de rubbers kapot zijn maargoed .
Als je de rubbers gaat vervangen wat zowiezo moet als ze stuk zijn (apk punt) dan zou ik gaan voor superflex die te bestellen zijn bij Tinus techniek of op Ebay Engeland etc.
Met de originele rubbers moet de hele bus eruit om de nieuwe er weer terug in te persen en bij superflex hoef je alleen het oude rubber eruit te persen.
Ik doe dit zelf altijd met een grote bankschroef en een doppenset .
Ik vindt het zelf het makkelijkste om het binnenste rubber eruit te persen en de bus die er dan nog inzit met een ijzerzaagje door te zagen zodat je die makkelijk met hamer en schroevendraaier eruit kan slaan ,maar je kan natuurlijk ook in een keer de volledige bus eruit persen.
Een half uurtje werk zal het denk ik niet worden ,je kan al een hele tijd bezig zijn met de grote bouten uit de draagarmen te krijgen want die zitten vaak ontzettend vast.
Succes
Als je de rubbers gaat vervangen wat zowiezo moet als ze stuk zijn (apk punt) dan zou ik gaan voor superflex die te bestellen zijn bij Tinus techniek of op Ebay Engeland etc.
Met de originele rubbers moet de hele bus eruit om de nieuwe er weer terug in te persen en bij superflex hoef je alleen het oude rubber eruit te persen.
Ik doe dit zelf altijd met een grote bankschroef en een doppenset .
Ik vindt het zelf het makkelijkste om het binnenste rubber eruit te persen en de bus die er dan nog inzit met een ijzerzaagje door te zagen zodat je die makkelijk met hamer en schroevendraaier eruit kan slaan ,maar je kan natuurlijk ook in een keer de volledige bus eruit persen.
Een half uurtje werk zal het denk ik niet worden ,je kan al een hele tijd bezig zijn met de grote bouten uit de draagarmen te krijgen want die zitten vaak ontzettend vast.
Succes