- Berichten: 584
Draagarm rubber onder - amazon
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-03-2007 22:30 #84453
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Toon, je hebt helemaal gelijk. Ik haalde de onderste en bovenste bussen door elkaar. De onderste PU bussen zijn een geheel maar er zit geen metalen bus omheen, alleen maar doorheen. Ze zijn echter wel makkelijker te installeren als de originele rubberen uitvoering met buitenbus. Ik heb overal PU geinstalleerd en ben daar uitermate tevreden over.
Hendrik;
de link die ik eerder als antwoord heb gestuurd geeft de hele handelwijze stap voor stap aan.
Hendrik;
de link die ik eerder als antwoord heb gestuurd geeft de hele handelwijze stap voor stap aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
05-03-2007 23:04 #84452
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Draagarm rubber onder - amazon
<p>het vervangen vd bussen begint uiteraard eerst met het loshalen vd draagarm
zelf. En dit loshalen is in feite nog de gemakkelijkste, of in elk geval de
minst delicate, klus. Dit loshalen wordt ook beschreven in de site die
Peter Gr. vermeldt, is wel in engels met niet alledaagse woorden. Tegelijk
is dit losmaken echter niet zonder risico, omdat de veer vooraan onder
spanning staat, en daar moet rekening mee gehouden worden. Omwille vd
getoonde foto vd draagarm, dacht ik dat je die draagarm reeds verwijderd
had.</p><p> </p><p>
Verder: zelf heb ik de (verschillende) stukjes buis waarover Piek het heeft
zelf vervaardigd door die op werk op de gepaste lengte recht te laten afdraaien, en op de
gepaste diameter laten uitdraaien. De ervaring heeft me dus geleerd, dat
men niet zo maar een buis - of buizen - kan nemen van "ongeveer" de juiste</p><p>diameter, alles moet in feite tamelijk precies en gepast zijn. Tenslotte
maak ik geen gebruik van bankvijs, maar van andere zelfgemaakte constructie,
waar voor uitpersen en opnieuw inpersen van de bussen gebruik wordt gemaakt
van remtrommeltrekker (waarmee veel grotere kracht dan met bankvijs kan
uitgeoefend worden, wel vergelijkbaar met de pers in Peter Gr's link). De
volledige gedetailleerde beschrijving + foto's is een gans verhaal, te lang
voor op forum. Misschien laat ik het wel eens op iemand's site zetten.</p><p> </p><p>Daarom mijn raad: laat deze delicate werkzaamheid bij voorkeur uitvoeren
door iemand die dit reeds met succes gedaan heeft.</p><p> </p><p>Groeten.</p>
zelf. En dit loshalen is in feite nog de gemakkelijkste, of in elk geval de
minst delicate, klus. Dit loshalen wordt ook beschreven in de site die
Peter Gr. vermeldt, is wel in engels met niet alledaagse woorden. Tegelijk
is dit losmaken echter niet zonder risico, omdat de veer vooraan onder
spanning staat, en daar moet rekening mee gehouden worden. Omwille vd
getoonde foto vd draagarm, dacht ik dat je die draagarm reeds verwijderd
had.</p><p> </p><p>
Verder: zelf heb ik de (verschillende) stukjes buis waarover Piek het heeft
zelf vervaardigd door die op werk op de gepaste lengte recht te laten afdraaien, en op de
gepaste diameter laten uitdraaien. De ervaring heeft me dus geleerd, dat
men niet zo maar een buis - of buizen - kan nemen van "ongeveer" de juiste</p><p>diameter, alles moet in feite tamelijk precies en gepast zijn. Tenslotte
maak ik geen gebruik van bankvijs, maar van andere zelfgemaakte constructie,
waar voor uitpersen en opnieuw inpersen van de bussen gebruik wordt gemaakt
van remtrommeltrekker (waarmee veel grotere kracht dan met bankvijs kan
uitgeoefend worden, wel vergelijkbaar met de pers in Peter Gr's link). De
volledige gedetailleerde beschrijving + foto's is een gans verhaal, te lang
voor op forum. Misschien laat ik het wel eens op iemand's site zetten.</p><p> </p><p>Daarom mijn raad: laat deze delicate werkzaamheid bij voorkeur uitvoeren
door iemand die dit reeds met succes gedaan heeft.</p><p> </p><p>Groeten.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
06-03-2007 22:55 #84451
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Heb die van mij eruit- en nieuwe erin geperst mbv een paar grote dopsleutels (bevriende Motorgarage met een hele grote doppendoos) en een bankschroef. Even twee dopsleutels met de goede maat (kleinere die net iets kleiner is als het gat in de draagarm en een grotere waar de uit te persen bus net doorheen gaat) Is wel handig als iemand anders even de bankschroef aandraait terwijl je de doppen op de goede plaats houdt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
07-03-2007 16:44 #84450
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Iemand ook nog tips hoe de vastgerotte bouten in het frame los te krijgen? (zie mijn bericht bijna bovenaan in deze topic).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
07-03-2007 17:39 #84449
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Een paar keer flink inspuiten met kruipolie, (werkt beter als WD40) en hopen dat je ze zo loskrijgt, anders de vlam erop zetten. Eigenlijk wat je zelf al als advies van Dries had gehoord, het kan een echte rotklus zijn als het tegen zit.Je zal wel nwe bouten en moeren moeten plaatsen. De as bouten voor Ama en 1800 zijn bij het VOD verkrijgbaar part# 192113 a €14,00 ex btw. Monteren met kopervet om in de toekomst vastrotten te voorkomen. En let erop als je origineel rubberbussen terugplaatst dat je de moeren pas helemaal aanhaalt met een momentsleutel als de wagen weer met zijn volle gewicht op zijn wielen staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
07-03-2007 18:03 #84448
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Draagarm rubber onder - amazon
<p>mijn ervaring heeft geleerd dat de nadruk bij "vastgerotte" bouten ligt op
"vast", in de zin van "in het geheel niet meer los te krijgen". Is dit dan
een hopeloze zaak? Bijna wel, maar nog net niet. Bij losmaken van de
reactiestang (nr 672616) zal in elk geval wel bruut geweld moeten gebruikt
worden. Ik heb het verder hieronder over reactiestangen van het "nieuwe"
type, dus waarsch voor AM vanaf 1967.</p><p>
Maak om te beginnen de grote moer los, en gebruik daarbij bij voorkeur
stevige 6-kantige dop-sleutels, platte steeksleutels (voor beide passen
engelse maten meestal best), en een lange hendel/ratel waarover bij aanvang
van losmaken een buis kan geschoven worden. Dit is een eerste niet al te
leuke klus. </p><p>
Zou men vervolgens overwegen de kleine bushing vooraan of de grote bushing
achteraan te redden, dan kan men in een stap-voor-stap procedure 1 of beide
lippen waardoor de bout uiteindelijk heen gaat, zodanig ver proberen te
verbuigen (hier begint reeds het bruut geweld) dat met (bij voorkeur
nieuwe) ijzerzaag men de bout langs beide kanten met engelengeduld (en
heeeeel veel gesakker) kan doorzagen. Op deze wijze is het me gelukt een
vastzittende reactiestang op losstaande achteras te verwijderen. Pogingen
daarna om de vastgeroeste bout uit de bus te persen, bvb. in stevige
bankvijs, is niet gelukt. Wat dan wel lukte is de gummi bushing er als
geheel er uitpersen, waarna die door nieuwe kan vervangen worden (zie
onderdeelboeken en VOD lijst).</p><p>
Omdat de bushings en bouten blijkbaar niet te redden zijn - maar wel de
reactiestang (die overigens heel duur is, 59.9Euro exbtw in VOD) - kan men
best een 230mm slijpschijf nemen, en gewoon tussen de "lip" aan de body en
de reactiestang de bout langs beide kanten doorslijpen. Dit gebeurt
uiteraard best terwijl de wagen hoog op een brug staat, want het
alternatief: op rug liggend onder auto op blokken, met slijschijf net boven
je kop, is een levensgevaarlijke bezigheid (heb dit nog niet gedaan!!).</p><p>
Hopelijk zitten niet beide bouten op je reactiestang(en) muurvast...</p><p>
Vergeet tenslotte niet, bij plaatsen van nieuwe bouten er ruim kopervet aan
te doen, om de miserie nooit meer te moeten herbeleven.</p><p>
</p>
"vast", in de zin van "in het geheel niet meer los te krijgen". Is dit dan
een hopeloze zaak? Bijna wel, maar nog net niet. Bij losmaken van de
reactiestang (nr 672616) zal in elk geval wel bruut geweld moeten gebruikt
worden. Ik heb het verder hieronder over reactiestangen van het "nieuwe"
type, dus waarsch voor AM vanaf 1967.</p><p>
Maak om te beginnen de grote moer los, en gebruik daarbij bij voorkeur
stevige 6-kantige dop-sleutels, platte steeksleutels (voor beide passen
engelse maten meestal best), en een lange hendel/ratel waarover bij aanvang
van losmaken een buis kan geschoven worden. Dit is een eerste niet al te
leuke klus. </p><p>
Zou men vervolgens overwegen de kleine bushing vooraan of de grote bushing
achteraan te redden, dan kan men in een stap-voor-stap procedure 1 of beide
lippen waardoor de bout uiteindelijk heen gaat, zodanig ver proberen te
verbuigen (hier begint reeds het bruut geweld) dat met (bij voorkeur
nieuwe) ijzerzaag men de bout langs beide kanten met engelengeduld (en
heeeeel veel gesakker) kan doorzagen. Op deze wijze is het me gelukt een
vastzittende reactiestang op losstaande achteras te verwijderen. Pogingen
daarna om de vastgeroeste bout uit de bus te persen, bvb. in stevige
bankvijs, is niet gelukt. Wat dan wel lukte is de gummi bushing er als
geheel er uitpersen, waarna die door nieuwe kan vervangen worden (zie
onderdeelboeken en VOD lijst).</p><p>
Omdat de bushings en bouten blijkbaar niet te redden zijn - maar wel de
reactiestang (die overigens heel duur is, 59.9Euro exbtw in VOD) - kan men
best een 230mm slijpschijf nemen, en gewoon tussen de "lip" aan de body en
de reactiestang de bout langs beide kanten doorslijpen. Dit gebeurt
uiteraard best terwijl de wagen hoog op een brug staat, want het
alternatief: op rug liggend onder auto op blokken, met slijschijf net boven
je kop, is een levensgevaarlijke bezigheid (heb dit nog niet gedaan!!).</p><p>
Hopelijk zitten niet beide bouten op je reactiestang(en) muurvast...</p><p>
Vergeet tenslotte niet, bij plaatsen van nieuwe bouten er ruim kopervet aan
te doen, om de miserie nooit meer te moeten herbeleven.</p><p>
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 249
08-03-2007 00:08 #84447
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
@Peter & Willy: tjsa... zoveel mogelijk inspuiten dus. Ik ben benieuwd of het straks los komt. Verder laat ik alles over aan Dries en zijn monteurs, in de hoop dat alles zo soepel mogelijk gaat en er zo min mogelijk extra kosten voor nieuwe onderdelen volgen. Als allebeid de bouten muurvast zitten wordt het allemaal wel een erg droevige zaak ja. Misschien had ik het ondanks de miserabele staat van de rubbers wel gewoon moeten laten rusten (in de hoop dat het over een half jaar gewoon door de apk zou komen), maar nu ik eenmaal weet hoe het zit wil ik het eigenlijk ook gewoon opgelost hebben natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
08-03-2007 08:22 #84446
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Draagarm rubber onder - amazon
@Vincent: prijs 2de handse reactiestang kan misschien meevallen: tijdje terug betaalde ik 25Euro voor stang in goede staat + bouten en moeren, in gelijkaardige zaak als D.B. in Barneveld. D in B lost dit wel op. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Postma (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
12-03-2007 11:24 #84445
door Hendrik Postma (GAST)
Beantwoord door Hendrik Postma (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Afgelopen zaterdag hadden we de hele dag uitgetrokken voor het vervangen van de stuurstangen en de draagarmrubbers rechts.
Samen met mijn neefje bij de garage waar hij werkt kregen we het spul zo los. Paar fusee's van de stuurstangen zaten aardig vast maar die waren geen partij voor de kogeltrekken icm luchtsleutel. De fusee's bij de wielen hadden we de week ervoor al vervangen dus die gingen ook makkelijk los.
De bout van de draagarm ging makkelijk los, ik had dinsdag en vrijdag ook alvast de boel goed ingespoten dus dat scheelde ook. Bij het verwijderen van de draagarmbout viel van de achterste bus het rubber en het binnenstuk er meteen uit, het rubber was bijna niks van over. Dit maakte het verwijderen van het buitenste deel alleen iets lastiger. Gelukkig konden we een pers gebruiken bij de garage en de bussen waren er in een half uurtje uit en de nieuwe er ook weer in. Dat scheelde een hoop zorgen.
Het meeste moeite hadden we met het terugplaatsen van de draagarm icm met de veer. De methode van het eerst ophangen aan de bout en dan de veer ertussen drukken werkte niet echt. We hebben toen eerst de veer en schokdemper bevestigd. Daarna met wat moeite de draagarmbussen voor de opening gekregen en de bout erin. Fusee daarna vast met en hem daarna nog even opmhoog gezet zodat de draagarmbout in rijstand helemaal vastgezet kon worden.
Resultaat: de auto kraakt niet meer bij het remmen, stuurt een stuk beter en veert wat meer op en neer lijkt het. Bedankt voor alle goede adviesen weer. Was een leuk dagje sleutelen en we waren in 3 uurtjes klaar. Niet slecht.
Samen met mijn neefje bij de garage waar hij werkt kregen we het spul zo los. Paar fusee's van de stuurstangen zaten aardig vast maar die waren geen partij voor de kogeltrekken icm luchtsleutel. De fusee's bij de wielen hadden we de week ervoor al vervangen dus die gingen ook makkelijk los.
De bout van de draagarm ging makkelijk los, ik had dinsdag en vrijdag ook alvast de boel goed ingespoten dus dat scheelde ook. Bij het verwijderen van de draagarmbout viel van de achterste bus het rubber en het binnenstuk er meteen uit, het rubber was bijna niks van over. Dit maakte het verwijderen van het buitenste deel alleen iets lastiger. Gelukkig konden we een pers gebruiken bij de garage en de bussen waren er in een half uurtje uit en de nieuwe er ook weer in. Dat scheelde een hoop zorgen.
Het meeste moeite hadden we met het terugplaatsen van de draagarm icm met de veer. De methode van het eerst ophangen aan de bout en dan de veer ertussen drukken werkte niet echt. We hebben toen eerst de veer en schokdemper bevestigd. Daarna met wat moeite de draagarmbussen voor de opening gekregen en de bout erin. Fusee daarna vast met en hem daarna nog even opmhoog gezet zodat de draagarmbout in rijstand helemaal vastgezet kon worden.
Resultaat: de auto kraakt niet meer bij het remmen, stuurt een stuk beter en veert wat meer op en neer lijkt het. Bedankt voor alle goede adviesen weer. Was een leuk dagje sleutelen en we waren in 3 uurtjes klaar. Niet slecht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
12-03-2007 14:29 #84444
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Draagarm rubber onder - amazon
Vergeet niet om hem opnieuw te laten uilijnen als je de middelste stuurstang en/of bovenste draagarm rubber hebt vervangen. Toespoor, camber en caster kloppen dan niet meer. Voorkomt verkeerd afgesleten banden en slecht stuurgedrag. Kijk bij Tinus techniek op zijn site voor de afstel gegevens. Als dit allemaal weer klopt rijdt hij helemaal fijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.