- Berichten: 677
APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
- Arnold de Groot
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Deze materie is best complex, ik heb geleerd artikelen kritisch te lezen, wat is de bron en heeft deze wellicht belang bij de getallen uitkomst ?. We zijn genoeg voor de gek gehouden door de autofabrikanten.
Bovendien mis ik in de berekening de werkelijke CO2 uitstoot van het maken van de elektrische wagen, het verkrijgen van de zware metalen.
én levensduur van de wagen (50 jaar tegenover 15 -20 jaar ? zeg het maar)
én dat klassiekers vaak op LPG rijden, heb je de daar een staatje van ? zo vergelijken we appels met peren.
Tenslotte, koop je een Tesla van goed een ton en heb je een actieradius van 240 km in de winter, zie de heren regelmatig aan de laadpaal staan.
Ik heb dan de neiging om met de combi naast de mensen te gaan staan, met de hand het raampje naar beneden te draaien en te vragen 'Gaat het ?'.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1253
Helemaal met Ed eens dat de bron al een belangrijke indicatie is, TNO welke onafhankelijk heet te zijn en ondertussen wel de overheid als grootste klant heeft.
Een overheid welke soms meer op het verlengstuk lijkt van de E-auto-lobby dan een orgaan dat zelf ook nog even kritisch nadenkt. Sprak recent een directeur van groot bedrijf over zonnepanelen, hij vertelde dat hij dat niet gaat doen omdat zijn brandverzekering expliciet vraagt naar de aanwezigheid van zonnepanelen met als achterliggende gedachte dat premie verdubbeld bij PV-installaties.
Zolang er nog letterlijk scheepsladingen bruinkool de Waal op varen richting Duitsland om daar elektrische energie op te wekken vind ik het nog wel tegenvallen met de voetafdruk van E-auto's.
Wat ook bijzonder is; de dubbele belastingheffing op LPG en het belastingvrij / luw maken van Elektrisch. Zit totaal geen logica in als het gaat om stimuleren van beleid wat gericht is op milieu.
Of het verhandelen van groene-stroom-certificaten; Noorwegen bulkt van de groene stroom en kan certificaten verkopen aan landen welke niet in de gelegenheid zijn stroom groen op te wekken.
Rare wereld....
Als ik dit dan weer lees is er toch wel wat minder jubelstemming over deze vorm van voortbewegen;
www.autoblog.nl/nieuws/toyota-baas-elekt...or-het-milieu-547368
Of heeft ook deze meneer een dubbele agenda?
Ik wil nog geloven dat een Tesla batterij lang mee gaat maar nog steeds is er dan wel het delven van grondstoffen wat op een manier gebeurd waar de honden geen brood van lusten;
De afnemende bedrijven hebben gelikte webpagina's met mooie beloften over maatschappelijk verantwoord ondernemen maar kijken wel de andere kant op aan de inkoopzijde.
En ja, ook ik heb een smartphone en een tablet, ook voor mij ging er waarschijnlijk een kind in erbarmelijke omstandigheden kobalt winnen.
Dat maakt dat ook ik boter op mijn hoofd heb en dus een ander ook niets kan verwijten, hooguit het gesprek erover op respectvolle wijze aangaan.
Ieder maakt daarin weer andere keuzes en wat geldt voor de een hoeft voor een ander weer niet op te gaan.
Tot slot, ik realiseer mij ook dat ontwikkeling tijd kost en niet alles ineens beter is, vandaar dat ik ook niet perse sceptisch wil zijn over E-auto's of specifieker Lars' onderneming (integendeel, respect) maar ik ben beetje allergisch voor te mooie grafiekjes en tabelletjes.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
Lars schetst in zijn non topic verhaaltje een eenzijdig positief beeld. De cijfers die daarin genoemd worden hebben bepaald geen betekenis voor onze oldtimers die 50 jaar geleden zijn geproduceerd, zeker niet als ze op het schone LPG rijden, wat ook als afvalproduct wordt afgefakkeld. Ik beschouw onze oldtimers ook als super duurzaam en groen.
Ik wil er geen politieke discussie van maken maar Lars gaat wel gemakkelijk voorbij aan de kindslaven in Congo en elders in Afrika, het uitputten van de grondstoffen aldaar, het produceren van accu s en zonnepanelen in China met energie uit steenkolencentrales, het nog niet opgeloste probleem van recycling van accu en zonnepanelen. En zeg niet dat dit snel opgelost wordt ; we kunnen nog niet eens onze berg plastic afval wegwerken.
Het topic gaat over het afschaffen van de APK verplichting voor een grotere catagorie dan dat het was. Adriaan suggereert dat de VKV hiervoor een grotere rol kan spelen. Ik ben benieuwd welke rol hij voor de vereniging denkt dan dat we nu al doen voor de eigenaren van APK vrije autos.
De VKV organiseert technische bijeenkomsten, zorgt via de VKO voor een goed aanbod van onderdelen, herdrukt technische en onderhoudsboeken, heeft een TC die als vraagbaak functioneert.
De overheid en de markt verzorgen zelf een ""vrijwillige""-veiligheids keuring, de APK. In het hele land staan ongeveer 25000 goed opgeleide APK monteurs klaar om onze autos: technisch te onderzoeken in goed uitgeruste werkplaatsen. En dit kost je maar een paar 10 tjes en je krijgt een lijstje mee wat er in hun ogen aan mankeert.
Eigen verantwoordelijkheid wat je hier mee doet.
Naar mijn idee kan en hoeft een vrijwilligers organisatie zoals onze VKV hier niet mee te concurreren; noodzakelijk onderhoud is een verplichting voor de eigenaar van de auto.
Natuurlijk sta ik open voor elke suggestie om de dienstbaarheid voor onze leden te verbeteren!
gr Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Franse
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 355
Life is what you make it!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1253
Je wekt de suggestie als vereniging dat je iets toevoegt aan veiligheid en dan moet je dat ofwel waarmaken ofwel achterwege laten.
Met het juridisch bedoel ik dat je dus ook aansprakelijk gehouden kunt worden bij onvolkomenheden.
APK keurstations zijn er bij bosjes, investeer dan liever in iets waar minder aanbod in is en echt met klassiekers te maken heeft.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 75
Elders op het forum heb ik het idee geopperd om een alternatieve APK te laten uitvoeren door - bijvoorbeeld - de officiele Volvogarages. Er zouden daarvoor prijsafspraken via de club kunnen worden gemaakt en de betaling van de keuringskosten zouden via een bonnensysteem zoals bij de waardekeuring weer aan de leden worden terugbetaald. De bonnen kunnen dan weer worden gebruikt voor aanschaf bij het VKO.
Hiermee vloeit het geld weer voor een deel terug naar de club en blijven onze oudjes in goede technische staat.
Goed idee?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 912
Het is al eerder gezegd, maar dit topic gaat alle kanten op. Mijn punt is dat ik mij zorgen maak om de toestand waarin sommige oldtimers aan het verkeer deelnemen en dat wij onszelf een spiegel moeten voorhouden en handelen naar wat verstandig is. Wij zijn dat aan onze medeweggebruikers (en het merk Volvo) verplicht denk ik zo.
Dan wil ik iedereen een heel gezellige oudejaarsavond wensen en een goede en vooral gezonde start in 2021. Een nieuw jaar waarin ik hoop vele veilige kilometers te gaan maken en veel van jullie weer eens terug te zien.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
De meeste Volvo dealers, een enkele uitgezonderd, hebben niet meer de kennis/monteurs en de apparatuur.
Opmerkelijk genoeg kunnen ze nog wel onderdelen bestellen bij GCP in Zweden ...
Op zich lijkt het me een goed idee om met Autobedrijven die APK doen én Klassieker minded zijn, te gaan praten of deze hier belangstelling voor hebben.
Zoiets zou via de Regio's kunnen worden ingevuld en worden aangeboden tegen gereduceerd tarief, b.v. dat de VKV de ruimte huurt en de koffie verzorgd.
Kortom een lijst met perifere steunpunten, heb dit al een paar keer geopperd maar krijg hiervoor de handen niet op elkaar...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Als je die kennis wel heb dan drijft het je automatisch tot het up to date houden van je auto.
Ik heb zolang ik auto's ter apk aanbood twee of driemaal een afkeur gehad en dat was niet met een Volvo.
Eenmaal met een Ford Escort waar ik op de handrem te veel verschil had.
En eenmaal met een versleten band vanwaar ik dacht dat deze nog wel door de keuring kwam.
Zelfs ik nu in de Filippijnen woon kijk ik met regelmaat naar mijn auto niet omdat hij zo mooi is maa omdat de wegen soms zo slecht zijn er kan makkelijk ergens speling op kan komen.
Ik heb hier ook een compleet set steurstangen liggen als reserve.
Lagers fuseekogels noem maar op het ligt reserv.
En de mensen met beperkte kennis haal je via het forum er wel uit en die moeten medeleden steunen door het aanbieden van hun kennis via een keuring in de prive sfeer.
Want keuring stations krijgen over het algemeen modernere auto's aan geboden en hebben een beperkte kennis van klasiekers dus zien gemakkelijk iets over het hoofd.
Mijn Volvo is wel eens goedgekeurd met een versleten rubber in een draagarm wat ik later zelf ontdekte.
Dat is een beetje mijn visie op keuringen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.