APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite lid
Ik neem aan dat de RDW de organisatie is die het best kan beoordelen of het een verantwoorde beslissing is om de voertuigen ouder dan 50 jaar vrij te stellen van de apk.
Als er geen problemen zijn hoef je er ook geen probleem van te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum lid
Nou, dat durf ik wel te betwijfelen.Dick Spieard schreef : Pieter geheel mijn mening.
Ik neem aan dat de RDW de organisatie is die het best kan beoordelen of het een verantwoorde beslissing is om de voertuigen ouder dan 50 jaar vrij te stellen van de apk.
Als er geen problemen zijn hoef je er ook geen probleem van te maken.
Ik denk dat de RDW namelijk denkt dat mijn auto's altijd in één keer werden goedgekeurd voor de APK.
Dat is tenminste wat zij zien in hun systeem.
In werkelijkheid bracht ik een auto ter voorschouwing en soms kwam er dan toch wel wat aan het licht, dan repareerde ik dat en volgde daarna de APK keuring.
Formeel gezien denk ik dat de "voorschouwing" gezien zou moeten worden als APK en dat de auto dan als afgekeurd werd afgemeld en dat ik daarna (met alle problemen van niet op de weg mogen etc) voor de herkansing zou moeten.
Ik durf te wedden dat ik lang niet de enige men met het concept "voorkeuring" en dan "met vlag en wimpel ineens door de APK".
Niet dat ik nu direct wil zeggen dat het allemaal dramatisch en vol problemen is, maar ik denk wel dat de RDW een vertekend beeld heeft als ze puur in de systemen kijken. In de praktijk zullen zij ook het concept "voorschouwing" wel kennen, maar in de data uit de systemen zie je dat denk ik niet terug.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 3441
Maar het zou geen verkeerde zijn om eens met je verzekeringsmaatschappij contact op te nemen, je weet maar nooit.
Dit wordt niet voor niets opgenoemd in dit stukje.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite lid
- Berichten: 188
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 922
Brieven RDW zijn binnen voor het wagenpark en het is klip en klaar. Alhoewel er geen plicht bestaat moeten de meer dan 50 jaar oude auto's gewoon aan de (APK-) eisen voldoen om aan het verkeer deel te nemen. Een open deur. Dus gewoon maar laten keuren.
Voor mij is dit thema ten einde. Morgen lekker een mooi B18 blok ophalen voor de witte Amazon. Hopelijk een beetje goed weer hier in Zeeland.
Allemaal nog een gezellig weekend.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite lid
- Berichten: 280
Wat nu gewijzigd is, is een foutje in de wetgeving van 2009. Toen waren 50+ auto's van vóór 1960.
1960 werd foutief als niet variabele datum in de wet opgenomen, dat is nu rechtgezet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum lid
Dat is het verhaal van de Fehac, volgens de overheid gaat het niet om het rechtzetten van een fout.P. Hanot schreef : Deze regeling voor auto's ouder dan 50 is al in 2009 ingevoerd en is blijkbaar tot dusver goed meegevallen.
Wat nu gewijzigd is, is een foutje in de wetgeving van 2009. Toen waren 50+ auto's van vóór 1960.
1960 werd foutief als niet variabele datum in de wet opgenomen, dat is nu rechtgezet.
Bron: Beantwoording Kamervragen over de APK-vrijstelling voor voertuigen ouder dan 50 jaarVraag 3
Klopt het dat met deze aanpassing van data een fout in het verleden wordt rechtgezet?
Antwoord 3
Nee. De invoering van de Richtlijn 2014/45/EU is de aanleiding geweest om de bestaande regelgeving te herzien. In de nu nog geldende regelgeving zijn alleen voertuigen van vóór 1 januari 1960 uitgesloten van de APK. Dat heeft tot gevolg dat in de loop der tijd geen nieuwe voertuigen onder de uitzondering konden vallen. Door in de voorgenomen wijziging een termijn te noemen, groeit de groep voertuigen van 50 jaar of ouder vanzelf, hetgeen bijdraagt aan vermindering van de administratieve lasten voor de voertuigeigenaren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk van Uijthoven
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 15
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 417
Daarnaast laten veel mensen de APK doen in combinatie met een onderhoudsbeurt. Dan worden gebreken ook hersteld voorafgaand aan de keuring. Bij de laatste grote beurt aan onze moderne auto zijn bijvoorbeeld de remschijven vervangen.
Daar is niets illegaals aan. En ja dan komen er formeel minder gebreken in de APK statistieken. Maar is dat erg?
In veel omliggende landen mogen garages de keuringen niet doen. Daar is er een onafhankelijke (semi-)overheidsinstelling die alleen keurt en niet mag repareren. In België is de keuring van oldtimers zelfs gevreesd, vanwege al dan niet vermeende willekeur. Dan zien de statistieken er inderdaad anders uit.
Verschillende bedrijven bieden inmiddels eigen controles/keuringen aan voor klassiekers ouder dan 50 jaar. Ook niet verkeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.