APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari

Lees meer
06-01-2021 14:11 #191882 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Pieter geheel mijn mening.
Ik neem aan dat de RDW de organisatie is die het best kan beoordelen of het een verantwoorde beslissing is om de voertuigen ouder dan 50 jaar vrij te stellen van de apk.
Als er geen problemen zijn hoef je er ook geen probleem van te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2021 19:22 #191889 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari

Dick Spieard schreef : Pieter geheel mijn mening.
Ik neem aan dat de RDW de organisatie is die het best kan beoordelen of het een verantwoorde beslissing is om de voertuigen ouder dan 50 jaar vrij te stellen van de apk.
Als er geen problemen zijn hoef je er ook geen probleem van te maken.

Nou, dat durf ik wel te betwijfelen.
Ik denk dat de RDW namelijk denkt dat mijn auto's altijd in één keer werden goedgekeurd voor de APK.
Dat is tenminste wat zij zien in hun systeem.
In werkelijkheid bracht ik een auto ter voorschouwing en soms kwam er dan toch wel wat aan het licht, dan repareerde ik dat en volgde daarna de APK keuring.
Formeel gezien denk ik dat de "voorschouwing" gezien zou moeten worden als APK en dat de auto dan als afgekeurd werd afgemeld en dat ik daarna (met alle problemen van niet op de weg mogen etc) voor de herkansing zou moeten.
Ik durf te wedden dat ik lang niet de enige men met het concept "voorkeuring" en dan "met vlag en wimpel ineens door de APK".
Niet dat ik nu direct wil zeggen dat het allemaal dramatisch en vol problemen is, maar ik denk wel dat de RDW een vertekend beeld heeft als ze puur in de systemen kijken. In de praktijk zullen zij ook het concept "voorschouwing" wel kennen, maar in de data uit de systemen zie je dat denk ik niet terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2021 22:03 #191893 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Ik woon op de Fillippijnen dus ik heb er weinig last van.
Maar het zou geen verkeerde zijn om eens met je verzekeringsmaatschappij contact op te nemen, je weet maar nooit.
Dit wordt niet voor niets opgenoemd in dit stukje.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
06-01-2021 22:14 #191895 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
alsjeblieft zeg, wat wordt deze zaak hier op een absurde manier opgeblazen; de meeste klassieker eigenaren die ik ken zijn, terecht, blij dat er weer wat minder administratieve en tijd en geld kostende rompslomp is maar de hele gemeente hier is volledig van de leg en nu lees ik al adviezen om vooral je verzekeraar te bellen over een probleem dat er niet is en ook zeker niet moet komen; lees gewoon je polis en dan kan je weer gerustgesteld over tot de orde van de dag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2021 18:55 #191950 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
De auto op eigen initiatief periodiek laten keuren bij een terzake deskundig bedrijf is m.i. noodzakelijk. Nonchalance en vergeetachtigheid is niemand vreemd lijkt me.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2021 19:04 #191951 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Nonchalance is mij gelukkig wel vreemd, maar vergeetachtigheid, olala.
Brieven RDW zijn binnen voor het wagenpark en het is klip en klaar. Alhoewel er geen plicht bestaat moeten de meer dan 50 jaar oude auto's gewoon aan de (APK-) eisen voldoen om aan het verkeer deel te nemen. Een open deur. Dus gewoon maar laten keuren.
Voor mij is dit thema ten einde. Morgen lekker een mooi B18 blok ophalen voor de witte Amazon. Hopelijk een beetje goed weer hier in Zeeland.

Allemaal nog een gezellig weekend.
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 07:24 #191958 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Deze regeling voor auto's ouder dan 50 is al in 2009 ingevoerd en is blijkbaar tot dusver goed meegevallen.
Wat nu gewijzigd is, is een foutje in de wetgeving van 2009. Toen waren 50+ auto's van vóór 1960.
1960 werd foutief als niet variabele datum in de wet opgenomen, dat is nu rechtgezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 08:22 #191959 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari

P. Hanot schreef : Deze regeling voor auto's ouder dan 50 is al in 2009 ingevoerd en is blijkbaar tot dusver goed meegevallen.
Wat nu gewijzigd is, is een foutje in de wetgeving van 2009. Toen waren 50+ auto's van vóór 1960.
1960 werd foutief als niet variabele datum in de wet opgenomen, dat is nu rechtgezet.

Dat is het verhaal van de Fehac, volgens de overheid gaat het niet om het rechtzetten van een fout.

Vraag 3
Klopt het dat met deze aanpassing van data een fout in het verleden wordt rechtgezet?

Antwoord 3
Nee. De invoering van de Richtlijn 2014/45/EU is de aanleiding geweest om de bestaande regelgeving te herzien. In de nu nog geldende regelgeving zijn alleen voertuigen van vóór 1 januari 1960 uitgesloten van de APK. Dat heeft tot gevolg dat in de loop der tijd geen nieuwe voertuigen onder de uitzondering konden vallen. Door in de voorgenomen wijziging een termijn te noemen, groeit de groep voertuigen van 50 jaar of ouder vanzelf, hetgeen bijdraagt aan vermindering van de administratieve lasten voor de voertuigeigenaren.

Bron: Beantwoording Kamervragen over de APK-vrijstelling voor voertuigen ouder dan 50 jaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2021 07:42 #191986 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Reactie op het bericht van Lars. Brussel heeft jaren geleden al gemerkt dan in vergelijking met andere eu landen.in nl veel wagens in een keer goedgekeurd werden en met weinig of geen reparatiepunten.met je apk examen (elke 2 jaar) werdt er ook op gehamerd om afkeur (verplicht vlg regelgeving) en reparatie punten te melden.om dit te stimuleren heeft de RDW afkeurmelden gratis gemaakt.Maar ook wij krijgen wel is verzoeken van eigenaren om geen rep.punten te vermelden.vandaar dit scheve beeld.Nederland is een van de weinige landen in eu met dit systeem van apk .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2021 13:01 - 14-01-2021 13:26 #191991 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
Je kon natuurlijk altijd al je auto (laten) controleren en gebreken herstellen voor je officieel ‘op gaat’ voor de APK. Zeker voor eigenaren van klassiekers een verstandige keuze, maar zij zijn niet de enigen. Zo voorkom je afkeur en reparatiepunten. En nee, de keuring voorbereiden, is niet hetzelfde als een APK afkeur.

Daarnaast laten veel mensen de APK doen in combinatie met een onderhoudsbeurt. Dan worden gebreken ook hersteld voorafgaand aan de keuring. Bij de laatste grote beurt aan onze moderne auto zijn bijvoorbeeld de remschijven vervangen.

Daar is niets illegaals aan. En ja dan komen er formeel minder gebreken in de APK statistieken. Maar is dat erg?
In veel omliggende landen mogen garages de keuringen niet doen. Daar is er een onafhankelijke (semi-)overheidsinstelling die alleen keurt en niet mag repareren. In België is de keuring van oldtimers zelfs gevreesd, vanwege al dan niet vermeende willekeur. Dan zien de statistieken er inderdaad anders uit.

Verschillende bedrijven bieden inmiddels eigen controles/keuringen aan voor klassiekers ouder dan 50 jaar. Ook niet verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.