Zoeken, zoekfunctie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:31 #1069174 door V700 register
Zoeken, zoekfunctie is gemaakt door V700 register
Wellicht even een aparte discussie over de zoekfunctie. Ik zou daar graag dit over opmerken: ik vind bar weinig of veel te veel of het verkeerde
Los van de snelheid die helaas (bij mij en op mijn werk ook) te wensen overlaat bij het zoeken, een proef op de som: tik maar eens "citeren" in en kijk waar je terecht komt: niet bij een handleiding over hoe dat moet. Ik weet soms ook zeker dat ik een keer gereageerd heb op een forumdiscussie en kom met een combinatie van die woorden onmogelijk uit bij dat item (voorbeelden volgen. En ja, ik weet dat er een view is met artikelen waaraan je deelgenomen hebt, maar die lijst is wel heel lang en staat niet op datum). Als je een reeks woorden intypt, exact in de volgorde waarin ze staan, verschijnt het artikel dat je zoekt (als hij al verschijnt) zeker niet bovenaan (tenzij je aanhalingstekens gebruikt maar dan moet je ze wel heel exact noemen in precies die volgorde). Als je bijvoorbeeld [te koop <a href="/taxonomy/term/1372"><acronym>780</acronym></a>] intypt, krijg je voornamelijk artikelen te zien die hier niets mee te maken hebben. Als ik [<a href="/taxonomy/term/415"><acronym>V90</acronym></a> achterbank] intyp, letterlijk een deel van een onderwerp dat ik zelf heb ingediend, is deze niet te vinden, ook niet als ik onderaan de juiste rubriek kies. Als je [advies <a href="/taxonomy/term/1075"><acronym>lpg</acronym></a> <a href="/taxonomy/term/415"><acronym>V90</acronym></a>] intypt, staat er bijna geen enkel artikel tussen die daarop betrekking heeft (terwijl ik wéét dat ze er zijn). Misschien ben ik te verwend met google-achtigen. Wat ik overgens wel erg handig vind, is dat helemaal onderaan een rubriekenlijst staat, zal zijn het er soms wat veel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:36 #1208607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Resultaten
Als ik het goed begrijp heb je linkjes gemaakt naar topics die je zou willen vinden met de zoekterm van het linkje ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:40 #1208609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen linkjes
nee hoor, ik wil gewoon op de genoemde zoektermen resultaten krijgen die er toe doen. De linkjes worden niet door mij maar automatisch aangemaakt kennelijk (best handig alleen gaat het bij de zoekfunctie om een reeks).
Tussen blokhaken heb ik een aantal voorbeelden gegeven. Probeer ze maar eens uit (zonder blokhaken) en bekijk de resultaten, wellicht verduidelijkt dat wat ik bedoel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:57 #1208611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Getest.
Ik zoek net op advies <a href="/taxonomy/term/1075">lpg</a> <a href="/taxonomy/term/415">V90</a> en vind 448 resultaten. 
Los van de sortering is dit best schappelijk.
Met de exacte term "advies <a href="/taxonomy/term/1075">lpg</a> <a href="/taxonomy/term/415">V90</a>" (dus met quotes) vindt ik 1 hit, in het topic over citeren, wat wel weer intressant is, maar wel klopt.Ik kan in de gauwigheid niet zien of er nog meer pagina's zouden moeten zijn met exact die term.
Wel intressant, want hoewel ik inderdaad zeker weet ooit zelf de afkorting LPE gebruikt te hebben, krijg ik daarop ook geen resultaat.Er staat me wel iets bij, dat er in het verleden, omwille van de snelheid, de indexering van 3-letterige woorden is afgezet.Dat zou dus een verklaring kunnen zijn, tevens een verklaring waarom je niet méér hits vindt op v90 aankoop, dan op het woord aankoop alleen, V90 is immers ook 3 characters.Hier zal Johan even op moeten antwoorden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 09:30 #1208614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Martijn en anderen, ik
Hoi Martijn en anderen,
ik onderschrijf jouw verhaal ook wel. Ik dacht dat het aan mijn speurderskunsten lag, maar gelukkig zie ik dat anderen dezelfde problemen ervaren.
Nu ik hier zo over nadenk, geloof ik dat ik over het algemeen wel problemen heb met vinden wat ik zoek op deze site. Dwz, ik geloof dat de logica van deze siteopbouw, niet overeenkomt met mijn logica. Dat kan dan wat over mijn logica zeggen natuurlijk, of over die van de site.
Laatst wilde ik weten wie er nou precies in ons bestuur zitten. Dat zou toch ook hier op de site te vinden moeten zijn, maar dat kan ik ook niet terugvinden.
Zal er nog eens over nadenken, want ik liep tegen meer vindprobleempjes aan. Als ik bedenk wat het was, zal ik het nog even plaatsen.
Groeten,
Richard

• K de Vries (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 10:43 #1208621 door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic Google!
Voor iedereen die google liever gebruikt:
Vul in google je zoekterm in en tik erachter:  site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl . Hiermee doorzoekt google deze site met de zoektermen. Alleen volvo700vereniging.nl geeft geen hits. Een voorbeeldje:
<a href=" www.google.nl/search?hl=nl&client=fi...tnG=Zoeken&meta= " title="advies lpg V90 site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl">advies lpg V90 site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 12:09 #1208623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DAT!
Pfoei das een heel goede optie!

zou dit een optie kunnen zijn om te integreren op de site ergens?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 13:24 #1208631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goeie

deSjef schreef : Voor iedereen die google liever gebruikt:
Vul in google je zoekterm in en tik erachter: site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl . Hiermee doorzoekt google deze site met de zoektermen. Alleen volvo700vereniging.nl geeft geen hits. Een voorbeeldje:
<a href=" www.google.nl/search?hl=nl&client=fi...tnG=Zoeken&meta= " title="advies lpg V90 site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl">advies lpg V90 site:volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl

da's een goeie zeg! Neemt hij daarin ook de 'besloten' draadjes mee?

• K de Vries (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 14:16 #1208641 door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic kanttekeningen
Hmm... Het leden gedeelte wordt niet meegenomen volgens mij. (Volgens mij heeft google vroeger wel eens problemen gehad - copyright of ander beschermde gegevens - waardoor hij dit niet meer doorzoekt).
Daarnaast indexeert een internetzoekmachine. Hij (zij?) zoekt niet real time. Met andere woorden: hij kent alleen pagina's die (in het verleden) door de zgn. google bot opgezocht zijn. Nu weet ik niet hoe vaak de google hier langs komt.
Maar, laat het vooral een handig hulpmiddel zijn!

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 14:52 #1208642 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Wensen
Als ik het mij goed herinner was de drie karakter zoekmogelijkheid vorig jaar al door Johan hersteld. Hij heeft toen de aangepaste/snellere zoekmodule weer vervangen door de oorspronkelijke, welke wel kortere zoekcriteria aan kan. Waar ik behoefte aan heb is een andere presentatie van de zoekresultaten. De initieel getoonde resultaten ontberen IMO een duidelijke volgorde van sortering. Zou graag de resultaten direct getoond krijgen in volgorde van bijvoorbeeld relevantie (percentage) en tijd (oplopend, aflopend). Waarbij de sortering ook nog direct in de resultaten aan te passen valt. Er is nu ongetwijfeld een gehanteerde volgorde, alleen welke is mij onduidelijk. Verder zou het zoeken in Onderwerpveld en/of Tekstveld een gewenste aanvulling zijn in de uitgebreide zoekoptie. Met het uitgebreide zoekscherm kan ik verder redelijk uit de voeten alleen de getoonde resultaten zijn niet overzichtelijk genoeg. Een directe link naar de "Uitgebreide zoek argumenten" zou ook nog steeds zeer op prijs worden gesteld. Had ik al een keer eerder om gevraagd maar nooit response op gekregen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC