optimale wegligging, stappenplan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 12:28 #1108244
door V700 register
optimale wegligging, stappenplan? is gemaakt door V700 register
Hallo
Wat is een ideale stappenplan voor een optimale wegligging?
Nu nog non turbo, maar wordt ombouw naar turbo is mogelijk.
Minimale verlaging, maar voor staat ie veel hoger als achter dus dat moet sowieso opgelost worden.
Verlaging iets van 2 a 4 cm aan de voorkant, achter niet echt noodzakelijk.
Welke braces, poly rubbers, dempers en veren (instelbaar), stabi stangen, etc?
Blijft gewoon op origineel 15 inch rollen, moet namelijk wel origineel blijven lijken.
Wat is een ideale stappenplan voor een optimale wegligging?
Nu nog non turbo, maar wordt ombouw naar turbo is mogelijk.
Minimale verlaging, maar voor staat ie veel hoger als achter dus dat moet sowieso opgelost worden.
Verlaging iets van 2 a 4 cm aan de voorkant, achter niet echt noodzakelijk.
Welke braces, poly rubbers, dempers en veren (instelbaar), stabi stangen, etc?
Blijft gewoon op origineel 15 inch rollen, moet namelijk wel origineel blijven lijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 13:34 #1449074
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Je kan het natuurlijk zo gek
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar dat is niet het antwoord waar je op zit te wachten.
Achterzijde;
-Als achter al lager staat, is dit door verzwaarde/lpg veren? dan niets aan doen, hebben er meer last van omdat deze veren korter zijn. Is dit door versleten nivomaten; dan fixxen.
-Bij verlagen; achter de panhardstang aanpassen om de wielen weer recht onder de auto te krijgen. Inkorten of nog beter; verstelbaar maken. Eventueel gelijk PU bussen in de panhard stang.
Voorzijde;
-Paddestoelrubbers naar PU.
-Reactiestangen die door de paddestoelrubbers gaan iets "langer" maken. Paar ringen tussen de rubbers en de stang. Of vervangen voor de zogenaamde "taxi-stangen" Staat hier op de site wel meer over geschreven.
-Eventueel camber-mod voor negatief camber, schijnt wonderen te doen voor bochtenwerk. Staat hier ook op de planning ondanks voornamelijk snelweg-km's. Makkelijke aanpassing welke verder niets kost.
-Kijk even welke diameter stabi-stangen er onder zitten, de stabi-uplinks kun je sowieso voorzien van PU.
-Veerpootbrug. Timen schijnt ze te maken, anders is een golf-3 stay geloof ik makkelijk passend te maken.
-Een stay (zo wordt die doorgaans hier genoemd) is eigenlijk een soort verstevigingsbalk voor onder de auto. Kijk even op de site, heb hem zelf ook en zeer tevreden mee.
Algemeen;
-Bandendruk wat omhoog. Wat Volvo zelf voorschrijft is véél te laag, zal wel met de banden van toen te maken hebben. Meeste rijden met rond de 2,5bar.
-Schokdemper upgrade, bv Bilstein B6. Komt natuurlijk in nog meer smaken, zoals Koni's en dergelijke... 1 en ander afhankelijk van budget.
-Nog meer rubber bussen vervangen voor PU. Zowel achter, maar vooral vóór.
Heb je dit alles achter de rug... dan ben je al een héél eind.
Achterzijde;
-Als achter al lager staat, is dit door verzwaarde/lpg veren? dan niets aan doen, hebben er meer last van omdat deze veren korter zijn. Is dit door versleten nivomaten; dan fixxen.
-Bij verlagen; achter de panhardstang aanpassen om de wielen weer recht onder de auto te krijgen. Inkorten of nog beter; verstelbaar maken. Eventueel gelijk PU bussen in de panhard stang.
Voorzijde;
-Paddestoelrubbers naar PU.
-Reactiestangen die door de paddestoelrubbers gaan iets "langer" maken. Paar ringen tussen de rubbers en de stang. Of vervangen voor de zogenaamde "taxi-stangen" Staat hier op de site wel meer over geschreven.
-Eventueel camber-mod voor negatief camber, schijnt wonderen te doen voor bochtenwerk. Staat hier ook op de planning ondanks voornamelijk snelweg-km's. Makkelijke aanpassing welke verder niets kost.
-Kijk even welke diameter stabi-stangen er onder zitten, de stabi-uplinks kun je sowieso voorzien van PU.
-Veerpootbrug. Timen schijnt ze te maken, anders is een golf-3 stay geloof ik makkelijk passend te maken.
-Een stay (zo wordt die doorgaans hier genoemd) is eigenlijk een soort verstevigingsbalk voor onder de auto. Kijk even op de site, heb hem zelf ook en zeer tevreden mee.
Algemeen;
-Bandendruk wat omhoog. Wat Volvo zelf voorschrijft is véél te laag, zal wel met de banden van toen te maken hebben. Meeste rijden met rond de 2,5bar.
-Schokdemper upgrade, bv Bilstein B6. Komt natuurlijk in nog meer smaken, zoals Koni's en dergelijke... 1 en ander afhankelijk van budget.
-Nog meer rubber bussen vervangen voor PU. Zowel achter, maar vooral vóór.
Heb je dit alles achter de rug... dan ben je al een héél eind.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 14:38 #1449076
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Misschien moet je een 960
Misschien moet je een 960 overwegen met een multilink. Dat scheelt qua weggedrag al heel veel met de starre achteras. De starre achterassers zijn niet bepaald het toonbeeld van een strakke wegligging, wel erg goedmoedig.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 14:49 #1449077
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Misschien geeft dit ook wel
Misschien geeft dit ook wel een goed stappenplan:
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 14:51 #1449078
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Sorry, deze bedoelde ik dus:
Sorry, deze bedoelde ik dus:
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 17:44 #1449081
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De openingspost gaat al van
De openingspost gaat al van een verkeerd standpunt uit. Het eerste wat je wilt doen om de wegligging te verbeteren is een goede bandenmaat.
Onze 740/940 reageren uitstekend op 16 inch wielen met bijbehorende 205/55R16 banden. Uiteraard ga ik dan uit van sportieve kwaliteitsbanden, en geen Linglong oid. Geheel los van elke andere aanpassing gaat daarmee de wegligging met sprongen vooruit. En 16 inch is ook gewoon leverbaar geweest sinds pakweg 1986, dus kan prima met een origineel uiterlijk samengaan. Kwestie van de juiste originele wielen kiezen. Je hebt overigens niet aangegeven welk bouwjaar of type je hebt....
Verlagen is voor een optimale wegligging onnodig, dat doe je puur voor het uiterlijk. Als je het wilt doen: er zijn grote verschillen tussen de diverse sets, maar ze doen allemaal ongeveer 40 mm. Een progressieve veer zorgt voor een fatsoenlijke wegligging en comfort. Ik zou nooit alleen voor doen: dat verstoort de balans van de wegligging.
Je volgende stap is kijken naar de stabistangen: de beste originele setup vind je onder de 940 estate vanaf 1993: 23 mm voorstabi en 16 of 19 mm achterstabi. In combinatie met de eerder genoemde brace ('onderste veerpootbrug') blijft er dan al erg weinig te wensen over: ik reed daarmee vrijwel alle klaverbladen met de 940 op de cruise control... Overigens met de bandendruk die volvo adviseert voor hoge snelheden, en geen 2,5 bar. Dat zorgt alleen maar voor ongelijke bandenslijtage (midden eerst).
16 of 19 achter is een smaakkwestie: ik vind 19 wat doods rijden; met 16 blijft er een wat speelser karakter over. Waarom IPD een 25/25 set heeft ontwikkelt ontgaat me geheel: waarschijnlijk voor amerikanen die aan amerikaanse zompigheid gewend zijn.
De overige tips van Noppen zijn je volgende stappen, maar voegen per stuk minder toe dan bovenstaande.
Onze 740/940 reageren uitstekend op 16 inch wielen met bijbehorende 205/55R16 banden. Uiteraard ga ik dan uit van sportieve kwaliteitsbanden, en geen Linglong oid. Geheel los van elke andere aanpassing gaat daarmee de wegligging met sprongen vooruit. En 16 inch is ook gewoon leverbaar geweest sinds pakweg 1986, dus kan prima met een origineel uiterlijk samengaan. Kwestie van de juiste originele wielen kiezen. Je hebt overigens niet aangegeven welk bouwjaar of type je hebt....
Verlagen is voor een optimale wegligging onnodig, dat doe je puur voor het uiterlijk. Als je het wilt doen: er zijn grote verschillen tussen de diverse sets, maar ze doen allemaal ongeveer 40 mm. Een progressieve veer zorgt voor een fatsoenlijke wegligging en comfort. Ik zou nooit alleen voor doen: dat verstoort de balans van de wegligging.
Je volgende stap is kijken naar de stabistangen: de beste originele setup vind je onder de 940 estate vanaf 1993: 23 mm voorstabi en 16 of 19 mm achterstabi. In combinatie met de eerder genoemde brace ('onderste veerpootbrug') blijft er dan al erg weinig te wensen over: ik reed daarmee vrijwel alle klaverbladen met de 940 op de cruise control... Overigens met de bandendruk die volvo adviseert voor hoge snelheden, en geen 2,5 bar. Dat zorgt alleen maar voor ongelijke bandenslijtage (midden eerst).
16 of 19 achter is een smaakkwestie: ik vind 19 wat doods rijden; met 16 blijft er een wat speelser karakter over. Waarom IPD een 25/25 set heeft ontwikkelt ontgaat me geheel: waarschijnlijk voor amerikanen die aan amerikaanse zompigheid gewend zijn.
De overige tips van Noppen zijn je volgende stappen, maar voegen per stuk minder toe dan bovenstaande.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2018 17:47 #1449082
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, en wat Astax zegt: als je
Oh, en wat Astax zegt: als je een 960-II met multilink koopt, is er geen enkele noodzaak meer tot upgrade. Dat stuurt even goed als een BMW 5-serie van dezelfde generatie: ik heb beiden gehad. Daar hoef je alleen te zorgen dat alles in goede conditie is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2018 00:16 #1449088
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik koop geen 960, er is een
ik koop geen 960, er is een 740 op komst en zodra die binnen is zal ik het even voorstellen.
die is van 89 en een 85kw inj gle,
originele 16 inch passende velgen vind ik niet mooi, de richtinggebonden modellen zijn 4x dezelfde ipv 2 x links en 2 x rechts.
die is van 89 en een 85kw inj gle,
originele 16 inch passende velgen vind ik niet mooi, de richtinggebonden modellen zijn 4x dezelfde ipv 2 x links en 2 x rechts.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2018 02:36 #1449089
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En bij hoeveel auto's heb je
En bij hoeveel auto's heb je nu echt richtinggebonden velgen? Ik ken er een stuk of vijf, gespreid over zo'n 40 jaar autoproduktie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2018 09:08 #1449094
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel originele 16 inch
Hoeveel originele 16 inch Volvo velgen zijn er met een lage et waarde?
Dat zijn er niet zo veel.
Begrijp me niet verkeerd ik zou ook liever 16 inch met 205 rijden. Dat lijkt me een ideale maat.
Zo had ik eerst de c70 cabrio velgen in gedachten met spacers.
7x16 et45 met 25 mm spacers.
En wie weet doe ik dat ook nog wel.
Dat zijn er niet zo veel.
Begrijp me niet verkeerd ik zou ook liever 16 inch met 205 rijden. Dat lijkt me een ideale maat.
Zo had ik eerst de c70 cabrio velgen in gedachten met spacers.
7x16 et45 met 25 mm spacers.
En wie weet doe ik dat ook nog wel.
Moderators: Jerry Stam