Turbodrukmeter geeft -0,5 bar aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 13:25 #1440647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Rob,
Hoi Rob,

Bedankt voor het meedenken. Ik draai de + kant op. Ik neem aan dat dat meer boost betekend...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 13:26 #1440648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Booster
Ik zag ook deze tekening, maar ik vind de setup daar maar vreemd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 13:38 #1440650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien snap ik m wel
Misschien snap ik m wel trouwens...

T-stuk is niet open aan alle zijden. Druk neemt de weg vd laagste weerstand naar de MBC en daarmee regel je hoeveel lucht je wilt laten ontsnappen. De lucht die niet weg kan gaat uiteindelijk door het T-stuk naar de actuator.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-09-2017 13:50 #1440651 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Plaatje is wel een iets wat
Plaatje is wel een iets wat versimpelde schematische weergave natuurlijk.

De werking is als volgt: De waste gate wordt geopend wanneer de maximaal toelaatbare turbodruk bereikt is (+/- 0,35 bar overdruk). Echter het reduceer blaast een deel van de werkelijk opgebouwde druk af waardoor de waste gate ook bij een hogere turbodruk nog gesloten blijft en de lucht met een hogere druk in de motor geblazen wordt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 13:51 #1440652 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic blow off
Ja, heb je turbodruk dan is de klep dicht. Is de gasklep dicht dan heb je een hoog vacuum en opent de klep. Dit ter voorkoming van een hoge turbodruk op de buizen, intercooler en gasklep. Is deze klep stuk en staat de klep open, dan krijg je ook geen druk. Hoor je niet zo vaak over. Er zijn dacht ik wel revisie-setjes voor de membraan en veer, komt dus wel voor.
In de slang van blow-off valve naar het spruitstuk staat dus turbodruk en deze kan je gebruiken. Controleer de slang op scheurtjes en verdroging, eventueel vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 14:02 #1440653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar zal ik dat T-stuk er dan
Maar zal ik dat T-stuk er dan wel weer tussen doen? K heb ook helemaal geen handleiding bij de MBC gekregen....

K ga de slang van de blow off valve gebruiken! Heb ik net een nieuwe opgedaan..

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 16:41 #1440657 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Schema
Pijl is richting bron druk.
Nu je het t-stuk hebt weggelaten en de pijl richting wastegate hebt gemonteerd, zoals je beschrijft, zit het niet goed lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 16:50 #1440659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bleed valve
Dat schemaatje verklaart wel het één en ander. De klep is bedoeld om als bleed valve te worden aangesloten. Zonder die hele santekraam wordt de turbodruk direct op de drukdoos van de wastegate gezet. Bij 0.35 bar gaat die dan open.
In de getekende setup wordt een deel van de turbodruk via de extra klep afgeblazen en zal de druk naar de drukdoos van de wastegate minder oplopen. De wastegate gaat daardoor effectief dus pas bij een hogere turbodruk open. Via de MBC laat je dus lucht weglopen, oftewel bleed off op z'n Engels.
In deze opstelling bepaalt de MBC dus hoeveel lucht er weglekt. Meer lucht weglekken betekent een hogere turbodruk. Minder lucht weglekken een lagere turbodruk, totdat de MBC maximaal is ingedraaid en er helemaal geen lucht meer weglekt. Zo ingebouwd werkt de MBC dus precies andersom!
Als je de MBC inbouwt zonder T-stuk direct voor de drukdoos van de wastegate, moet je die die daarom niet naar + maar naar - verdraaien. Dan wordt de veerdruk hoger en moet de turbodruk dus ook hoger worden voordat de wastegate open gaat.
Probeer de MBC dus eens richting "min" te verstellen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 17:01 #1440660 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic blazen
Blaas op een van de aansluitingen en je moet druk voelen. Zo niet dan heb je de verkeerde aansluiting.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 17:13 #1440661 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Slangetje
Maarten,

Ik heb eigenlijk ook de hele tijd het idee dat het doorzichtige slangetje op jouw foto een soort ruitensproeierslang is, nogal week om het zo te zeggen, wordt dat met wat hoger motorvacuum niet ergens samengeknepen?
En heb je naar de werking van de wastegate gekeken? Ik ben ook ooit het splitpennetje kwijtgeraakt, daarna ook niet echt het turbogevoel meer.

Groeten,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC