Turbodrukmeter geeft -0,5 bar aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2017 20:41 #1107050 door V700 register
Turbodrukmeter geeft -0,5 bar aan is gemaakt door V700 register
Hallo,

Mijn eerste keer hier, dus aangenaam kennis te maken. Ik heb sinds kort een 940 lpt uit 1997 op lpg. Ik ben overigens niet onbekend met Volvo en heb diverse modellen gereden en heb er ook een Amazon Combi bij waar ik dagelijks mee rij. Om deze weer een beetje aandacht te geven, heb ik de 940 aangeschaft en ook omdat we een 2e kind hebben gekregen is het erg praktisch.

De vraag die ik heb gaat over het aansluiten van de turbodrukmeter. Deze heb ik aangesloten tussen het spruitstuk en een potje (geen idee wat het is. Zie foto bijlage). Nu geeft de meter een druk van -0,5 bar aan op stationair draaien. Volgens mij heb ik dus een verkeerde leiding te pakken of niet? Meter is universeel. Doordat er lpg inzit zijn er een aantal vacuumleidingen/ingangen niet meer beschikbaar (slangen zijn te dik voor de turbodrukmeter slang).

Iemand een idee of ik het verkeerd gedaan heb of niet?

Alvast bedankt.

Gr. Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2017 22:34 #1440433 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Te weinig uitlaatgas!
Hallo Maarten

Geef maar eens een beetje (meer) gas. Dan loopt de druk wel op.

groetjes

Mathy

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2017 00:19 #1440438 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Mathy
Hij schrijft dat bij stationair draaien er al 0,5 bar is. Een LPT heeft bij 2500 rpm toch 0,30 bar en een HPT 0,60. Kan dus nooit 0,5 bar zijn bij stationair.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2017 00:31 #1440439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou moeten werken...
Het potje wat je bedoeld is de brandstofdrukregelaar en dat slangetje gaat volgens mij toch ook naar het inlaatspruitstuk.

-0.5 bij stationair is normaal. Boost (+iets) heb je alleen als de motor echt vermogen moet leveren en je enigzins toeren maakt. Met een turbo in goede conditie zal dat vanaf +/-2200 toeren gaan gebeuren, met een iets mindere turbo kan dat pas bij 3000 toeren zijn. De standaard turbo's (TD04H-13C) hebben vaak lekkages door scheuren of vervormingen bij de wastegateklep waardoor er boost verloren gaat.
Je zal zien dat je met een rustige rechtervoet en op een vlakke weg, 130-140 kan rijden terwijl er nog steeds vacuum (klein beetje natuurlijk) is. Zodra je dan ook maar even het gas beroert gaat er boost ontstaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2017 09:56 #1440449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbodruk meten.....
Het beste is om de meter aan te sluiten direct op het inlaatspruitstuk. Volgens mij is dat orgineel bij de HPT's ook zo en krijg je de beste indicatie van de turbodruk.
En ja, het klopt dat bij stationair draaien de meter in de min aangeeft. Bij mij is dat zelfs wel iets minder dan -0,5 (denk ongeveer -0,6 a -0,7).
Bij stationair gas geven gebeurd er niet zo veel met de turbodruk, loopt iets op maar zeker niet in de plus. Dit gebeurd alleen tijdens rijden door in versnelling 3, 4 of 5 gas te geven waarbij boven de 2200 a 2300 rpm de druk op loopt naar waarden in de plus, afhankelijk van welke maximale turbodruk je hebt ingesteld al dan wel of niet met een MBC.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2017 12:35 #1440454 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbodruk meten
Ik heb ooit mijn turbodrukmeter zo aangesloten,
succes, Harry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2017 13:42 #1440455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,

Bedankt voor de vlotte reacties! Ik zal eens even gas gaan geven. Zo in zn vrij gas geven gaat ie niet verder dan 0 bar op de meter. Bij 3000 toeren. Ik heb er een mbc tussen zitten, dus ik wilde controleren of deze niet te ver open stond. 4 clicks op de mcb staat gelijk aan 1 psi, maar daar wil ik niet op vertrouwen.

Laat weten hoe het gaat.

Gr Maarten

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2017 21:34 #1440475 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Aha
Er staat -0,5 die min had ik niet gezien. Ja dan klopt het wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 10:35 #1440486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even getest...
Hoi,

Net naar het werk even gekeken wat de meter doet... Nu komt deze niet verder dan 0,2 a 0,3 bar. Terwijl ik de MBC theoretisch op 8 psi (+-0,6 bar) heb staan... Wellicht klopt deze theoretische benadering niet helemaal. Dus ik zal 'm eens even verder open schroeven en weer testen.

Gr Maarten

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 10:47 #1440487 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic 0,2-0,3
Dat zou de standaard waarde zijn zonder mbc van een goed werkende LPT turbo (0,35)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC