Heren van de tuning, MS of KDFI

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 19:06 #1346013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig
Is voor een 16v of whiteblock makkelijker dan voor een 8 kleppertje ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 19:10 #1346014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatsing
Qua plaatsing bedoel je? Of wat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 08:42 #1346099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rob
Hallo Rob
Ik denk dat je het allemaal ff te gemakkelijk ziet!
Dit doe je niet allemaal ff en je zult teleurgesteld worden voordat je het in orde hebt...
Wat is je doel?
MEt lh kom je ook erg ver en ik weet het dat ik zo weer een boel poehaa tehoren krijg maar ik zie nog steeds niemand in nederland als normaal particulier met die systemen in onze auto's rond tuffen op lpg.....
Ja verhalen vertellen dat kan men goed!!!
Maar echt een snelle lpg auto voor dagelijks gebruik moet ik nog zien met dergelijke zelfbouw projecten.
Het wordt natuurlijk anders als die systemen wel goed werken want dan is er een grote battery aan mogelijkheden.
Tot nu toe loop ik  met lh nog tegen geen echt probleem aan dankzij de lh mannen en mijn test verslagen waar hun op in springen.
Hiermee zeg ik niet dat het niks is maar wel een moeilijke tijdrovende klus met een boel ergenis als gevolg voordat je het gewenste resultaat hebt wat jij wil zien!
Koop voor dat geld een fatsoenlijke lpg instalatie en een dikke turbo en cam.
Dan lach je harder!!!!!!!!
Groet chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 10:02 #1346106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist ja.
Vriend chris.

Je kan mooie verhalen vertellen, en je bent leuk bezig met je auto.
Maar doe alsjeblieft die oogkleppen af.

Zolang je zelf geen ervaring hebt met dergelijke management systemen begin dan niet gelijk over alle zogenaamde problemen.
Je doet net of het altijd en alleen maar problemen zijn, toch wel jammer.

Buiten dat zijn er meer dan genoeg particulieren die met een dergelijke set-up dagelijks rijden.
Zelfs met meer vermogen dan jij.
Alleen gaat niet iedereen dat vertellen op internet.
Zelfde als ik niet al mn klantprojecten op internet ga showen, sommige mensen vinden dat niet fijn.

Simpele feit is wel dat Rob (zei het met een instructie) straks zelf zijn auto kan bijregelen met een willekeurig laptop.
Jij hebt daar iemand anders voor nodig.
Vind ik toch wel een behoorlijk punt. Je bent toch afhankelijk.
Wil ik niet zeggen stand-alone altijd het beste is, maar alles heeft zo z'n voor en nadelen.

Ik heb auto's uitgerust met LH (en andere bosch systemen) in mn werkplaats gehad, werkelijk de tranen sprongen in je ogen zo slecht was het zooitje afgesteld.
Toch jammer dat dat die beste meneer 2 motoren gekost heeft.
Mooi toch zo'n goedkoop chippie?????!!!!!!
Maar dat wil dus niet zeggen dat alles wat LH heet rotzooi is.
Wat het voor mij betekend is dat ik LH vaarwel gezegd heb, en als klanten vragen af te stellen dat ik ze er niet mee kan & ga helpen.

Met kdfi & megasquirt werk ik steeds minder (hoewel er een ms3 op de werkbank ligt...) aangezien ik KMS dealer geworden ben.
Heeft ook zo z'n redenen.
Maar om nou blindelings stand-alone systemen af te kraken, en te zeggen dat het moeilijk en vol problemen zit...

Toch jammer, had je hoger in geschat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 12:47 #1346123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijk

Jelmar86 schreef : Simpele feit is wel dat Rob (zei het met een instructie) straks zelf zijn auto kan bijregelen met een willekeurig laptop.

Is het zo simpel, en kun je geen (serieuze) fouten maken omdat die omgeving goed is beschermd ? Maw: Kun je hier een aap die een AFR meter kan aflezen op loslaten (absoluut niet doelend op Rob, Chris of andere personen maar "as matter of speak") of heb je toch meer achtergrond informatie, kennis en ervaring nodig om dit soort gereedschapen goed te kunnen gebruiken en te begrijpen wat er in het blok gebeurt ?Ze kunnen de hulpmiddelen natuurlijk steeds toegankelijker maken, maar voor sommige zaken heb je gewoon een minimale hoeveelheid kennis nodig om er verstandig mee op te kunnen gaan. Naar dat niveau ben ik wel benieuwd, en hoe gemakkelijk je daar als leek zou kunnen komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 14:37 #1346136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Theorie en praktijk

henk 940LPT schreef :

Jelmar86 schreef : Simpele feit is wel dat Rob (zei het met een instructie) straks zelf zijn auto kan bijregelen met een willekeurig laptop.

Is het zo simpel, en kun je geen (serieuze) fouten maken omdat die omgeving goed is beschermd ? Maw: Kun je hier een aap die een AFR meter kan aflezen op loslaten (absoluut niet doelend op Rob, Chris of andere personen maar "as matter of speak") of heb je toch meer achtergrond informatie, kennis en ervaring nodig om dit soort gereedschapen goed te kunnen gebruiken en te begrijpen wat er in het blok gebeurt ?Ze kunnen de hulpmiddelen natuurlijk steeds toegankelijker maken, maar voor sommige zaken heb je gewoon een minimale hoeveelheid kennis nodig om er verstandig mee op te kunnen gaan. Naar dat niveau ben ik wel benieuwd, en hoe gemakkelijk je daar als leek zou kunnen komen.

Wil je het eerlijk weten... als je het mij vraagt zijn er echt maar heel weinig mensen die de kennis hebben om alle mogelijkheden te benutten. Zoals ik al eerde vertelde (en dit ook voor Chris), ik ben bereid om op mijn bek te gaan en heb het er voor over, ik WIL gewoon weten hoe alles werkt. Vooral het kunnen lezen van de logbestanden kan ik me nu al op verheugen.Vind het moment nu gekomen om van getheoretiseer naar praktijk te gaan, kost mij misschien een paar jaar maar dan heb ik wel alles in het "snotje" mag ik hopen. En als je dan eindelijk begrijpt hoe het werkt kun je zelf je setup gaan maken wetende waar je mee bezig bent, dat is mijn einddoel.Dat ik er nu nog een nono mee ben begrijp ik ook wel, maar dat gaat op termijn helemaal goed komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 17:00 #1346148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is je doel met de auto?
Wat is je doel met de auto? Hierin maak je dan een afweging tussen betrouwbaarheid, vermogen en de kosten.Stel dat je "slechts" het doel hebt om 300pk te halen, dan zou ik nog 10 keer nadenken over het vervangen van LH2.4 door een standalone systeem.Investeer dan liever in een turbo, nokkenas en injectoren. Dan komt het geld iig op de juiste plaats. Zet chips in je auto die alles aan de veilige kant houden (vooral ontsteking) en je komt al aardig in de richting. Je benut dan niet de volle potentie van je setup, maar so what? De belemmering is op dat moment nog niet je management. Om het laatste uit je setup te halen moet je toch op de testbank en precies weten hoever je kunt gaan. Dit kan met LH ook!! Gewoon de ostrich emulator eraan en je kunt beginnen. Dat zal ook niet meteen vlekkeloos gaan, maar de leercurve is prima te doen. Het basisprincipe van LH2.4 is dat het werkt op basis van de gemeten luchtmassa die het systeem binnenkomt. Alleen al op basis hiervan is het een erg flexibel systeem, dat zonder een remap al redelijk tot goed kan omgaan met bijvoorbeeld een andere nokkenas of andere mods die de vullingsgraad van de motor veranderen. Met MS (en KDFI) of KMS heb je te maken met een MAP (speed density) systeem, waardoor je na iedere aanpassing je tune ook moet veranderen. Bij MS2 is het ook mogelijk om een LMM te gebruiken, maar heb daar geen goede ervaringen mee. Het aanpassen van het mengsel bij LH2.4 kan prima on the fly met bijvoorbeeld een ostrich emulator. Zet de lambda feedback uit en je kunt direct merken wat iedere verandering in de map teweeg brengt.Je hebt nu een prima kabelboom in de auto. Als je standanlone gaat kun je weer een hoop aanpassen aan de kabelboom. De computers zijn  van een degelijke constructie met automotive specs. Ze falen zelden.Ik snap de behoefte aan de uitgebreide logging en flexibiliteit, maar verkijk je niet op wat je allemaal gaat tegenkomen. Zeker bij MS of KDFI. Neem maar eens een kijkje op het msextra forum om een idee te krijgen. Maargoed, als je persé aan de slag wilt met een standalone systeem zou ik als elektronica leek meer kijken naar VEMS of idd KMS (super duur).In conclusie. Sloop LH er pas uit als het niet meer voldoet aan je eisen. De enige begrenzing die je met LH2.4 qua vermogen hebt is de capaciteit van je LMM. Met een 3" LMM ga je tot ong 300pk. En met de huidige ontwikkelingen is het ook niet al te moeilijk om bijvoorbeeld een moderne 3,5" HFM LMM erop te zetten.En als je motoren sloopt met LH, dan sloop je ze ook met een ander systeem!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 17:51 #1346157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blabla
O.k. Martijn,dat is dus superinfo waar ik iets mee kan, enorm bedankt voor je uitgebreide uitleg.Het gaat meegenomen worden bij de beslissing, evenals het verhaal van Jelmar.Zo blijkt maar weer dat alles zijn "voors en tegens" heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 21:29 #1346189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic :)
Mooi onderbouwd verhaal martijn. Kan je wel volgen.KMS is trouwens in verhouding met VEMS helemaal niet zo  superduur als je beide kant en klaar koopt.En KMS heeft ook zo z'n voordelen, dus als iemand een stand-alone in LAAT bouwen, komen de uiteindelijke prijzen KDFI-KMS heeel dicht bij elkaar.Maar dat is hier niet aan de orde, Rob wil zelf aan de gang.Daarbij zeg ik niet dat LH motoren sloopt, maar het makkelijke -lees; goedkope- denken van mensen.Ze kopen een nokkenas, van ebay plukken ze een holset of garrett turbo, duwen de boel in elkaar, goedkoop chipje er in. en hoppa ! 300+ want dat zegt het internet !! Turbobricks FTW !!En het dan raar vinden dat de boel stuk loopt. Probleem hier is, ik ben geen LH tuner, en ik moet wel garantie geven...Daar zit voor mij een beetje de kink in de kabel.Vergeet niet te vertellen dat als je niet bekend bent met de Ostrich emulator dat je eigenlijk wel naar het internet moet voor raad, of evt. een van de weinige mensen in NL die het systeem begrijpen en je kunnen & willen helpen. Kost ook tijd en geld !Ik heb ook klanten die een stand-alone kopen puur voor de fun, en niet omdat ze het nodig hebben.Is voor veel ook het leuke ervan. En na wat uitleg komen ze heel ver, als voorbeeld; heb in mijn klantenkring een gepensioeneerde meneer waar ik het ingebouwd heb in zijn toyota, en die man vind het geweldig, is er druk mee bezig en had een mapping gemaakt waar ik toch wel stil van werd zo netjes.Geeft hem en mij een hoop voldoening.
niet alles draait om het uiteindelijke vermogen. Buiten het management om, moet de hardware natuurlijk ook goed in orde zijn!Heb jij een brakke vR sensor, of koelvloeistof temp sensor, kun je bij welk systeem dan ook hele vreemde storingen hebben.Daarbij kun je ook niet verwachten dat elk 300.000/400.000km B230Fk motortje het zomaar pikt dat je het vermogen wil verdubbelen.Ik heb er gehad met 2 ton op de teller die bij 270 pk uit elkaar spatte en met 380K bij 350+ pk geen problemen hadden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 21:58 #1346197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks. De punten die je
Thanks.
De punten die je hierboven noemt kan ik volledig onderschrijven. Zeker vanuit het zakelijke perspectief bekeken gaan andere zaken zoals het kunnen geven van garantie een belangrijke rol spelen. Je moet kunnen vertrouwen op de produkten die je klanten biedt.
Het voorbeeld van de gepensioneerde man met zijn toyota spreekt me erg tot de verbeelding. Ik kan me voorstellen dat dat veel voldoening geeft. Het hoeft zeker niet altijd te gaan om het uiteindelijke vermogen. Simpelweg een mooi lopende motor krijgen zoals je het zelf wilt is al erg plezierig. Zo zit ons eigen MS2 project ook niet in een zwaar getunede turbo auto, maar in een omgebouwde volvo 340 met maar een redelijk std 1.7. Het doel was vooral om er van te leren en te onderzoeken wat je zoals tegenkomt.
Ik denk dat we moeten concluderen dat er en hoop mogelijkheden zijn. Iedereen zal voor zichzelf helder moeten krijgen wat de beste optie is. Belangrijkste is dat je kiest voor iets dat je begrijpt en waar je plezier aan kunt beleven.
Vast staat dat het geld en tijd  kost om grip te krijgen op de aansturing van je motor. Ofwel door het investeren in een emulator om met lh aan de sag te gaan, of het inbouwen van een ander management. De ene oplossing kost misschien minder geld en veel tijd en bij de andere oplossing is het andersom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC