Chippen en turbo opschroeven ... of niet?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 20:54 #1323124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
persoonlijk zou ik eerst met de remmerij beginnen en ja bij 'goed' gebruik is de kans groot dat de automaat sneuvelt, zegt de ervaringsdeskundige. Rica ben ik zéker geen fan van, zegt de ervaringsdeskundige.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 21:19 #1323134 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Heb zelf geen ervaring met Rica, maar blijkbaar zijn ze handiger met de wat nieuwere Volvo's dan onze bakstenen.
Als je zelf enigzins handig bent, kun je een heel eind komen. Begin, zoals hierboven gezegd, met een manual boost controller. Liefst aangevuld met een turbodrukmeter en later een setje chips zodat je de turbodruk nog iets verder kan verhogen. Zoals Michael zegt is 215 pk wel erg optimistisch voor de standaard turbo maar ik denk dat je ook dik tevreden zult zijn met 30, 40 pk (en een hele berg koppel) extra.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 21:24 #1323138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Natuurlijk zal een motor
Natuurlijk zal een motor sneller slijten als hij in plaats van 135 pk 160 of meer moet gaan leveren. Echter je moet je wel realiseren dat de motor dit vermogen alleen bij volgas in de hoogste toerenregionen levert. Wat je met een mbc (manual boost controller) kan realiseren is dat de turbo druk iets verhoogd word, de auto herkent dit (met een omweg) en spuit meer brandstof in. waardoor je meer vermogen beschikbaar hebt op, onder andere, lagere toerentallen.
Dus bijvoorbeeld (volkomen fictieve getallen btw) in plaats van 75 pk en 110 nm bij 2500 rpm heb je er nu 90 pk en 130 nm bij datzelfde toerental.
Dit is ook wat je ervaart als soepelheid. Die 30 pk extra bij 6000 toeren is leuk op papier, maar in de realiteit heb je daar niet echt iets aan.
Slijt de motor hierdoor sneller? Indien je de auto op de zelfde manier blijft rijden, mijns inzien zal dit niet noemenswaardig meer zijn of zelf echt helemaal niks. Daar komt bij dat deze blokken een beetje overengineerd zijn en dit echt makkelijk kunnen hebbben.
Er zitten op dit forum ook echte experts die je het waarschijnlijk nog beter kunnen uitleggen, maar dit is mijn visie op de zaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 21:31 #1323144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met MBC beetje anders

mark stalman schreef : Dus bijvoorbeeld (volkomen fictieve getallen btw) in plaats van 75 pk en 110 nm bij 2500 rpm heb je er nu 90 pk en 130 nm bij datzelfde toerental.

Met alleen een MBC zal het zo niet gaan. Met een MBC kun je de standaard turbodruk van een LPT (0.35 bar) op hetzelfde niveau brengen van een HPT (0.65 bar). Je hebt dan ongeveer hetzelfde koppel (Nm's) en vermogen (pk's) als de sterkere HPT. Vergeleken met een LPT heeft een HPT 30 pk en 34 Nm meer. De HPT levert dat koppel en vermogen echter wel bij hogere toerentallen. Met een MBC op de LPT stijgt het koppel en vermogen wel, maar dat komt dus pas bij hogere toerentallen vrij. Ga je chippen dan wordt het een ander verhaal, en zal meer koppel/vermogen bij hetzelfde toerental vast makkelijk haalbaar zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 21:38 #1323149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben (inmiddels) een jaar
Ik ben (inmiddels) een jaar of 4 geleden bij Rica Wateringen geweest. Daar was nog wel de nodige kennis en kunde voorhanden met betrekking tot het tunen van de bakstenen. Ik ben nog steeds tevreden met de manier waarop mijn auto toen onder handen is genomen. Ik heb toen gekozen voor een mbc met nieuwe chips (LH en EZK geloof ik?).
Toch moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik, met de kennis van nu, een andere keuze zou maken. Ik zou nu eerder via de experts hier op het forum de boel aanpakken. Zoals hierboven al genoemd is, de chips van blabla bijvoorbeeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 22:30 #1323164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stof ter overweging
De ervaringen en antwoorden zetten wel tot nadenken. Ik moest even zoeken tot ik me realiseerde dat blabla geen extern merk maar een lid van de vereniging is. In referende draadjes zie ik dan mooie projecten die mijn technisch vermogen te boven gaan en te ver gaan qua vermogen.

Wat de Rica ervaring betreft,daar kan ik niets over zeggen. Wel heb ik een gevoel bij Ron Middendorp, enerzijds als ex-Volvo dealer kreeg ik de indruk dat hij heel goed weet hoe een 940 LPT in elkaar zit. Anderzijds is het een vriend van een vriend en dat geeft ook wel weer een vorm van vertrouwen.

De indrukken van prijsverschil zetten wel weer tot nadenken, kortom ik lees nog even door op het forum - graag ook jullie meningen in dit draadje - en ik denk nog even na.

Om er nog een vraag over heen te gooien: wat is jullie mening over volgorde: eerst LPG inbouwen en dan het vermogen opschroeven, of eerst het vermogen opschroeven en dan LPG inbouwen?

Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-07-2011 22:58 #1323172 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic lezen
bas even lezen?

Baseman schreef : De vraag is ook, of Rica inmiddels weet wat voor blok er in jouw auto ligt, aan welke kant de aandrijving zit en hoeveel PK's er zonder tuning uit komen.

het gaat hier niet om Rica maar om Ron middendorp

petersimoons schreef : voormalig eigenaar van de Volvo dealer in Ede en nu eigenaar van een chip-tuning bedrijf waar de materialen van Rica gebruikt worden. Ron vertelde mij enthousiast dat mijn Blackberry 940 LPT uitstekend gekieteld kan worden naar 215 PK en daar zelfs zuiniger van zal worden

dan mag je toch wel lichtelijk aannemen dat hij weet welke kant de aandrijving zit, en pk's denk dat hij dat ook aardig kan schatten.
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 23:00 #1323173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tevreden MBC gebruiker
Heb op de afgelopen MBC-inbouwdag een door Bas(eman) geleverde MBC ingebouwd en ben tot op heden enorm tevreden over de gestegen souplesse van mijn baksteen.
Met name in de regionen boven de 2000 rpm gaat ie als de spreekwoordelijke brandweer, lekker gevoel om met 120kmh het gas even flink in te trappen en dan met hele grote stappen voorwaarts te gaan.
kan het aanraden.
In mijn optiek de best bestede €35 van het jaar 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 23:29 #1323181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ahja....

asatter schreef : bas even lezen?

Is goed hoor, zal ik volgende keer eens doen.......
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 23:41 #1323184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kennis van...
Als een "Volvoman" met droge ogen durft te beweren dat hij middels chips het vermogen van een 940 Lpt naar 215 pk kan brengen weet hij m.i. niet waar hij het over heeft.Doe echt gewoon eerst lekker een Mbc op een veilige 0.65 bar.Vindt je het leuk en wil je meer (en geloof me dat wil je al snel), gooi dan de druk omhoog naar 0.85 en chip je ECU en je EZK.Eventueel heb ik nog wel een Blabla ECU benzine chip voor je ter overname.Maar... lekker eerst een Mbc en dan houd je ook nog heel veel geld in je zak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD