Chippen en turbo opschroeven ... of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je zelf enigzins handig bent, kun je een heel eind komen. Begin, zoals hierboven gezegd, met een manual boost controller. Liefst aangevuld met een turbodrukmeter en later een setje chips zodat je de turbodruk nog iets verder kan verhogen. Zoals Michael zegt is 215 pk wel erg optimistisch voor de standaard turbo maar ik denk dat je ook dik tevreden zult zijn met 30, 40 pk (en een hele berg koppel) extra.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus bijvoorbeeld (volkomen fictieve getallen btw) in plaats van 75 pk en 110 nm bij 2500 rpm heb je er nu 90 pk en 130 nm bij datzelfde toerental.
Dit is ook wat je ervaart als soepelheid. Die 30 pk extra bij 6000 toeren is leuk op papier, maar in de realiteit heb je daar niet echt iets aan.
Slijt de motor hierdoor sneller? Indien je de auto op de zelfde manier blijft rijden, mijns inzien zal dit niet noemenswaardig meer zijn of zelf echt helemaal niks. Daar komt bij dat deze blokken een beetje overengineerd zijn en dit echt makkelijk kunnen hebbben.
Er zitten op dit forum ook echte experts die je het waarschijnlijk nog beter kunnen uitleggen, maar dit is mijn visie op de zaak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met alleen een MBC zal het zo niet gaan. Met een MBC kun je de standaard turbodruk van een LPT (0.35 bar) op hetzelfde niveau brengen van een HPT (0.65 bar). Je hebt dan ongeveer hetzelfde koppel (Nm's) en vermogen (pk's) als de sterkere HPT. Vergeleken met een LPT heeft een HPT 30 pk en 34 Nm meer. De HPT levert dat koppel en vermogen echter wel bij hogere toerentallen. Met een MBC op de LPT stijgt het koppel en vermogen wel, maar dat komt dus pas bij hogere toerentallen vrij. Ga je chippen dan wordt het een ander verhaal, en zal meer koppel/vermogen bij hetzelfde toerental vast makkelijk haalbaar zijn.mark stalman schreef : Dus bijvoorbeeld (volkomen fictieve getallen btw) in plaats van 75 pk en 110 nm bij 2500 rpm heb je er nu 90 pk en 130 nm bij datzelfde toerental.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik, met de kennis van nu, een andere keuze zou maken. Ik zou nu eerder via de experts hier op het forum de boel aanpakken. Zoals hierboven al genoemd is, de chips van blabla bijvoorbeeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat de Rica ervaring betreft,daar kan ik niets over zeggen. Wel heb ik een gevoel bij Ron Middendorp, enerzijds als ex-Volvo dealer kreeg ik de indruk dat hij heel goed weet hoe een 940 LPT in elkaar zit. Anderzijds is het een vriend van een vriend en dat geeft ook wel weer een vorm van vertrouwen.
De indrukken van prijsverschil zetten wel weer tot nadenken, kortom ik lees nog even door op het forum - graag ook jullie meningen in dit draadje - en ik denk nog even na.
Om er nog een vraag over heen te gooien: wat is jullie mening over volgorde: eerst LPG inbouwen en dan het vermogen opschroeven, of eerst het vermogen opschroeven en dan LPG inbouwen?
Peter
het gaat hier niet om Rica maar om Ron middendorpBaseman schreef : De vraag is ook, of Rica inmiddels weet wat voor blok er in jouw auto ligt, aan welke kant de aandrijving zit en hoeveel PK's er zonder tuning uit komen.
dan mag je toch wel lichtelijk aannemen dat hij weet welke kant de aandrijving zit, en pk's denk dat hij dat ook aardig kan schatten.petersimoons schreef : voormalig eigenaar van de Volvo dealer in Ede en nu eigenaar van een chip-tuning bedrijf waar de materialen van Rica gebruikt worden. Ron vertelde mij enthousiast dat mijn Blackberry 940 LPT uitstekend gekieteld kan worden naar 215 PK en daar zelfs zuiniger van zal worden
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met name in de regionen boven de 2000 rpm gaat ie als de spreekwoordelijke brandweer, lekker gevoel om met 120kmh het gas even flink in te trappen en dan met hele grote stappen voorwaarts te gaan.
kan het aanraden.
In mijn optiek de best bestede €35 van het jaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-