250 pk uit een 740 turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 21:06 #1082300 door V700 register
250 pk uit een 740 turbo is gemaakt door V700 register
Hallo
Van T-5R naar 740 turbo
Wat zijn de kosten om een 740 turbo op de 250 pk te krijgen en kan de motor en automaat dit zonder probleem aan.
Mijn T-5R heeft standaard al 240 pk en met een chip van 350 euro 260 pk.
Wil misschien wel overstappen naar een 740 turbo maar niet inleveren op vermogen. 
Is chippen en een grotere turbo voldoende voor 250 pk en blijft de boel heel.
Gr wim 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 21:25 #1284629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je de antwoorden op je eerder gestarte discussie met (exact) hetzelfde onderwerp (zie <a href="/node/33716" target="_blank">hier</a>) al gelezen ? Onderaan de pagina met "recente discussies" staan cijfertjes, daar kun je mee bladeren naar de minder recente berichten, mocht je je discussie niet meer terugvinden op de voorste pagina. Tot 180 pk kun je voor 3-5 tientjes komen met plaatsing van een MBC (uitgaande van een 2.3 turbo). Wil je meer dan moet je investeren in chips, andere turbo en andere uitlaat. Als je dat allemaal wilt doen lukt je dat niet voor 350 euro. Hoeft overigens niet allemaal tegelijk maar de winst van chippen is waarschijnlijk beperkt tot een pk of 200 als je uitlaat en turbo niet aanpakt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 22:17 #1284632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 250 pk

henk 940LPT schreef : Heb je de antwoorden op je eerder gestarte discussie met (exact) hetzelfde onderwerp (zie <a href="/node/33716" target="_blank">hier</a>) al gelezen ? Onderaan de pagina met "recente discussies" staan cijfertjes, daar kun je mee bladeren naar de minder recente berichten, mocht je je discussie niet meer terugvinden op de voorste pagina. Tot 180 pk kun je voor 3-5 tientjes komen met plaatsing van een MBC (uitgaande van een 2.3 turbo). Wil je meer dan moet je investeren in chips, andere turbo en andere uitlaat. Als je dat allemaal wilt doen lukt je dat niet voor 350 euro. Hoeft overigens niet allemaal tegelijk maar de winst van chippen is waarschijnlijk beperkt tot een pk of 200 als je uitlaat en turbo niet aanpakt. 

&#160;
Oke Henk even totaal.
&#160;
MBC 50 euro
Chip 350 euro
Uitlaat bv feritta 600 euro
Turbo 15 G  800 euro
Goede stage 0  300 euro
&#160;
Totaal ongeveer 2100 euro voor een kleine 100 pk extra
En dan het onderstel nog aanpassen voor hetzelde bedrag incl de banden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 12:19 #1284650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of gewoon een compressor
Of gewoon een compressor kopen en die plaatsen op een ongeblazen 2.3 plaatsen wel even de koppakking en en naar groene injectoren gaan, en ik geloof dat je niet eens van ecu hoeft te wisselen,

Even googelen wat zo'n ding kost, geloof dat er een bedijf in Denemarken zit die ze voor elk type auto maakt,

Groet Tom. 

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 21:55 #1284677 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Persoonlijk denk ik dat je grondige research zult moeten plegen om een beeld te krijgen wat je precies nodig hebt om tot zo'n 250 pk te komen. Bedenk wel dat een 740 een compleet andere auto is dan je huidige.
Je zult niet alleen motorisch aan de slag moeten, maar ook de remmen, de automaat en het onderstel zullen aangepast moeten worden aan zoveel vermogen.
Een T-5R is er voor gebouwd, een 740 niet. Bovendien is 250 ook maar een getal. Probeer eens in contact te komen met wat mensen die hun 740 hebben opgefokt en rijd eens een keer mee om te voelen wat het verschil is tussen een T-5R en een "old-skool" 740.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 23:08 #1284684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 250pk

gj schreef : Persoonlijk denk ik dat je grondige research zult moeten plegen om een beeld te krijgen wat je precies nodig hebt om tot zo'n 250 pk te komen. Bedenk wel dat een 740 een compleet andere auto is dan je huidige.
Je zult niet alleen motorisch aan de slag moeten, maar ook de remmen, de automaat en het onderstel zullen aangepast moeten worden aan zoveel vermogen.
Een T-5R is er voor gebouwd, een 740 niet. Bovendien is 250 ook maar een getal. Probeer eens in contact te komen met wat mensen die hun 740 hebben opgefokt en rijd eens een keer mee om te voelen wat het verschil is tussen een T-5R en een "old-skool" 740.

&#160;
Ik ben ervan bewust dat het onderstel aangepast moet worden en dan lijkt mij 250 pk geen probleem, remmen van een 850 T-5R zijn orgineel ook onder de maat voor 240 pk of meer.   
Voor een proefritje in een snelle 740 turbo hou ik mij natuurlijk aanbevolen, iemand in friesland met een snelle bak.
&#160;
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2010 13:26 #1284706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sterker
Kan het nog sterker vertellen...
Durf te beweren dat een redblock turboblok velen malen sterker is dan een 5 cilinder blok.
De krukas en drijfwerk is veel robuster.
Heb al meerdere malen een t5 met kapotte drijfstanglagers of andere motor schade gezien.
Zit nu zelf zeker aan 200 wiel pk (als het niet meer is)
Dit is allemaal niet zo spannend als je zelf handig bent en je struint internet af voor onderdelen kom  je een heel eind.
Zoals eerder gezegd 300 pk met standaart blok is niet een uitzondering.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2010 23:35 #1285079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic  Redblockjes met de dunne
 Redblockjes met de dunne 9mm drijfstangen zijn gewoon prut, die motoren hebben een K op het distrie-riem deksel staan.De varianten met 13mm drijfstangen kunnen wat meer hebben. (die hebben een L op het distrie-riem deksel staan)300pk met een standaard blok heb ik hier in NL nog maar weinig (zeg maar gewoon niet) zien gebeuren.en vraag eens aan een zweed naar de levensduur van zijn creatie (vaak b230fjes waar een truck turbo tegenaan gesmeten word, met hele grote injectoren en megasquirt).Heb meer dan genoeg redblockjes drijfstangen naar buiten zien duwen op de weg naar de 200+ krukas pk.Dus waar die bewering over  het robuuste drijfwerk van een redblock van jou vandaan komt snap ik niet helemaal ?Heb je de ielige 9mm drijfstangetjes van een redblock wel eens in je handen gehad ? dan had je die uitspraak namelijk niet gedaan.@wimpi; staar je alsjeblieft niet blind op pk's.250pk in een 740, is een heel andere ervaring dan 250 pk in een 850.Koop eerst je 740, verhoog de turbodruk tot net iets onder 1 bar, en ga eens rijden.Je zult dan al een stuk meer plezier beleven dan aan een 850.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2010 17:36 #1285123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuurlijk
O helemaal vergeten dat jij alles al weet!!
Heb zelf ook al genoeg los gezien als1e bedrijfswagen monteur en ook al volvo blokken.
Loop er alleen niet zo mee te koop.
Daarbij:als je niet met verstandt rijdt en bij bijvoorbeeld lage toeren al veel turbodruk opbouwd gaat het wel mis op een bepaald moment.
Maw alles is stuk te krijgen als je geen gevoel voor techniek hebt.
Je opmerkingen komen doorgaans behoorlijk bot over vind ik.
Misschien niet zo bedoeld denk ik maar toch.
Verder geloof ik wel in je vaardigheid maar zoals gezegd er zijn meer mensen die wat weten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2010 23:04 #1285156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nonsens

Jelmar86 schreef :  Redblockjes met de dunne 9mm drijfstangen zijn gewoon prut, die motoren hebben een K op het distrie-riem deksel staan.De varianten met 13mm drijfstangen kunnen wat meer hebben. (die hebben een L op het distrie-riem deksel staan)300pk met een standaard blok heb ik hier in NL nog maar weinig (zeg maar gewoon niet) zien gebeuren.en vraag eens aan een zweed naar de levensduur van zijn creatie (vaak b230fjes waar een truck turbo tegenaan gesmeten word, met hele grote injectoren en megasquirt).Heb meer dan genoeg redblockjes drijfstangen naar buiten zien duwen op de weg naar de 200+ krukas pk.Dus waar die bewering over  het robuuste drijfwerk van een redblock van jou vandaan komt snap ik niet helemaal ?Heb je de ielige 9mm drijfstangetjes van een redblock wel eens in je handen gehad ? dan had je die uitspraak namelijk niet gedaan.@wimpi; staar je alsjeblieft niet blind op pk's.250pk in een 740, is een heel andere ervaring dan 250 pk in een 850.Koop eerst je 740, verhoog de turbodruk tot net iets onder 1 bar, en ga eens rijden.Je zult dan al een stuk meer plezier beleven dan aan een 850.

Bangmakerij! Krijg hier een beetje middeleeuwse gevoelens van. De pastoor die de mensen bang maakt wat er met ze gaat gebeuren als ze niet leven zoals het zo moeten..
Probeer liever te helpen en ervaringen te delen. Wat de oorzaken waren van de falende pogingen de 200pk te halen bijvoorbeeld.
De mensen die met (slechts) 200pk de drijfstangen zo boos maken dat ze aan hun gevangenschap willen ontsnappen doen in mijn ogen iets fout. Zelfs met 9mm drijfstangen. Slecht mengsel, te kleine turbo en/of uitlaat, of een algehele slechte staat van onderhoud bijvoorbeeld. Of het zijn gewoon lompe boeren.
Anyway..
Er zijn talloze B230FT of +T die rondrijden met een betrouwbare 300pk aan de wielen. Hier in NL niet nee, maar in Scandinavië en de USA zeker wel.
En de 9mm drijfstangen blijken ook weer sterker als we dachten.
<a href=" forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3833...ht=b230a&start=0 ">Kijk maar. Ongeopende b230A uit '85! ~0.8-0.9 bar uit een een dikke holset turbo. Geen injectie, maar een aangepaste carburateur. Is idd niet echt elegant, maar wel indrukwekkend dat het lukt!

Toch even een stukje over de originele vraag.
De automaatbak kan het prima hebben. Als het een AW71 is tenminste. Je moet hem wel aanpassen dat hij vlotter (niet eerder, maar sneller) schakelt om te voorkomen dat de koppelingen in de bak verbranden.
Is een kwestie van de carterpan van de bak losmaken en het eea aanpassen.
Verder het allerbelangrijkste is een basismotor in goede staat. 
Gebruik bij voorkeur een late b230fk of b230ft. Een turbo op een atmosferische motor schroeven kan ook, maar is iets meer werk. Een leuke basis is dan een b230fb met z'n iets beter flowende (531) kop, vx3 nokkenas en iets lagere compressie ten opzichte van een b230f.
Std uitlaatspruitstuk van na 1990.
3 Inch uitlaat of iig 3 inch voorpijp na de turbo. 
Mitsubishi 18t  of 19t of garrett T3 met 60trim compressor. Mitsu 15g is ook wel te doen, maar dan loopt deze toch echt aan z'n top.
Lh2.4 Injectie
Nokkenas. Gewoon een std volvo nokkenas is prima. Een A,B of VX3 zullen het prima doen.

Kostenplaatje.
Nokkenas E75
Turbo Mitsu TD04HL-19T (<a href=" cgi.ebay.com/ebaymotors/VOLVO-850-S70-TD...fPartsQ5fAccessories ">deze bijvoorbeeld) E700 (Waarom dan een 15g kiezen als ze nieuw bijna even duur zijn? Een voordelige gebruikte is natuurlijk een ander verhaal.)
Uitlaat (gewoon zelf (laten) lassen) E400~600
Grotere injectoren (<a href=" www.racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=01D030x&eq=&Tp= ">hier) E150
Chips E150
Diverse kleinigheden E175
- Late stijl 940 Intercooler ~Sloop?
- MBC
- Automaatkoeler
- Boost meter
AFR Meter E150
Worst case E1850. En dan heb je de mogelijkheid zo'n 300pk te halen. Niet slecht dacht ik zo.  Wat iig wel als een paal boven water staat. Pay to play! Zeker als het goed en duurzaam moet zijn.Mvg, Martijn

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC