Gezocht: Blowoff testpiloten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen idee of het goed zit, maar bij gas los hoor ik de bekende subaru-zucht, dus lijkt me okay.
Ik krijg na een kilometer of 7 de melding dat mijn lambda lampje nog werkt, voor het eerst snd ik hem heb, ging ie aan, geloof ik.
Bij uitlezen, krijg ik 1-3-3 op lh2.4.Gaskleppositieschakalaar positie onjuist.Nou, ik weet 1 ding zeker, zo staat ie al sinds ik hem heb, nooit wat mis mee geweest.
De vraag is nu dus, GJ, wat wil je van me weten?
Stationair loopt ie best okay, niet anders dan normaal.Hij trekt nog steeds op zoals tevoren, druk loopt nog net zo op, als normaal.
Geef ik stationair een dot gas, lijkt ie wat te sputteren, zakt verder terug in toeren dan normaal, maar herstelt vrij snel.Na een ritje van 10 kilometer, zet ik hem thuis stationai voor de deur, blijft ie hangen op 950-1000 toeren, zakt niet terug, als ik gas geef, zakt ie tot 850 terug, waar de naald normaal op 800 toeren stilvalt. (800 +/- 25)
Trekt dus goed op, maar blaast niet af als de automaat opschakelt, wat wel te verwachten was.Laat ik het gas iets los, doet ie dat wel, maar een merkbaar verschil met direct weer gasgeven en profijt hebben van de nog harder dan nomaal spinnende turbo, heb ik niet opgemerkt. (of begrijp ik het dan niet goed)
Dus, laat maar even horen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Heb je hem direct gereset of zo blijven rijden?
Heb je een pb gestuurd wat betreft de block off plate, zonder zou de BOV eigenlijk niet moeten werken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gj schreef : Heb je hem direct gereset of zo blijven rijden?
Ik heb hem gereset, gisteren, maar gisteravond ging ie weer aan.
Ik heb het zo gelaten en ben met brandend lampje naar Oss gereden, vanmorgen, maar moet zeggen, dat ie op LPG een stuk rommeliger rijd.
Stationair met warm blok heb ik het gevoel dat ie uitvalt, maar zich net op tijd weer corrigeert.
Daarbij, tijdens de rit zelf, loopt ie zoals gezegd, ook rommeliger op LPG, ik heb het idee dat ie ook moeilijker vooruit komt en met 140 op de snelweg lijkt het of de rek er uit is, vreemd genoeg.
Druk zat, volgens de meter, maar hij trekt minder lekker door, pakt later op dan zonder die buizen-kermis.
Die block-of plate moet zeker in plaats van dat driehoekige plaatje op de turbo, maar dan trekt mijn wastegate toch niet meer open?
Als ie dat niet doet, kan de druk makkelijk oplopen tot een hogere waarde dan ik zou willen, niet?
Dat was voor mij de reden hem er niet op te schroeven.
Of begrijp ik het verkeerd?
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je de twee zaken (CBV en wastegate) door elkaar haalt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, maar dan schiet mijn turbodruk toch een heel end in het rood, als die wastegate niet meer bedient wordt?Of snap ik het nog steeds niet?Chilm schreef : @Bas: dat driehoekige plaatje met bobbel is de CBV Bas, deze moet "afgedopt" in dit geval..
- V700 register
- Nieuw lid
-
De cbv heeft een andere functie, deze bij onze mitsubishi interne klep wordt op vacuum open gestuurd zodra je het gas loslaat waardoor de gasklep sluit terwijl de turbo nog druk levert.
De turbo wordt als deze klep er niet op zit zwaar belast en geforceerd afgeremd en zal snel in zijn levensduur beperkt worden.
De bedoeling is dat je de orginele cvb afdopt met de bijgeleverde metalen plaat om goed en maximaal af te blazen met de externe blowoff valve.
Succes met testen.
edit: Nu ik het zo lees was het laat gister, waar het om gaat is dat de turbo zijn druk in het inlaatgedeelte kwijt kan als je plotseling je gas loslaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als aanvulling op Holzken (en dubbel genaaid houdt misschien beter):Baseman schreef : Ja, maar dan schiet mijn turbodruk toch een heel end in het rood, als die wastegate niet meer bedient wordt?
- De WGA (Waste Gate Actuator) wordt gestuurd door druk in het inlaatgedeelte van de turbo. Dit systeem is actief als de turbo aan het werk is en zorgt dat de druk op dat moment niet hoger oploopt dan gewenst. Gaat open wanneer de druk in het inlaatgedeelte van de turbo hoger wordt dan de waarde waar de WGA op afgesteld is en opent een klep (waste gate) in het uitlaatgedeelte van de turbo waardoor de uitlaatgassen niet langs de turbine gaan, maar rechtstreeks de uitlaat in.
- De CBV (Compressor Bypass Valve) wordt gestuurd door vacuum in het inlaatspruitstuk. Dat kun je ook zien aan het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar de turbo loopt, die is daarvoor. Als de gasklep dichtgaat na accelereren ontstaat er snel vacuüm in het spruitstuk. Dat vacuum trekt een klep (de CBV) in het inlaatgedeelte van de turbo open om te voorkomen dat de turbo loos tegen een dichte gasklep aan staat te pompen. Nu kun je zeggen: 'Maar dat doet de WGA toch al', echter de CBV werkt veel sneller doordat hij reageert op het vacuum achter de gasklep i.p.v. dat hij eerst 'helemaal' moet wachten totdat de turbodruk opgelopen is, wat de WGA doet. Verder verdwijnt de druk direct door de klep in het inlaattraject, waardoor de turbo op toeren blijft en meteen weer meedoet zodra er weer gas gegeven wordt.
Ik zie de reden van het vervangen van de CBV door een BOV niet, maar dat kan heel goed aan mij liggen. In elk geval heb je wanneer je de CBV laat zitten terwijl de BOV er ook in zit dus twee plaatsen in het inlaattraject waar overtollige turbodruk afgeblazen kan worden, waardoor beide mogelijk niet correct functioneren.
Waar heb je trouwens het slangetje voor de aansturing van de BOV op gezet? Ook ergens op het inlaatspruitstuk toch, neem ik aan. Heb je niet toevallig de aansluiting voor de CBV gebruikt?
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bel anders eens met european tuning.
Weet zeker dat Marc je kan helpen met goed advies.
Ze hadden er laatst een 740 turbo onder handen genomen ook met BOV.

Groet chris