MBC op HPT, anders dan turbo+ pakket ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je meer vermogen wilt, kun je de luchtdruk omhoog brengen. Je moet er dan wel voor zorgen dat die waste gate pas bij een hogere druk opengaat anders laat de wastegate al die druk weer weglopen. Hier kunt je een EBC of MBC voor gebruiken. Wat ze doen is hetzelfde: Ze worden tussen inlaatspruitstuk en waste gate geplaatst. Bij luchtdrukken die lager zijn dan gewenst zijn ze gesloten, bij de gewenste luchtdruk gaan ze open en kan de lucht vanaf inlaatspruitstuk de waste gate open sturen. Je kunt de druk op de xBC dus hoger instellen dan de standaard druk waarbij de waste gate normaal gesproken open zou gaan. Een MBC kun je handmatig instellen, een EBC kun je elektrisch/elektronisch instellen en aan/uit schakelen. Het beste type MBC werkt met een opening waar een een kogeltje tegenaan gedrukt wordt door een veertje waardoor de opening wordt afgesloten door het kogeltje. Je kunt door aan een schroef/handwieltje te draaien de spanning op die veer aanpassen. Zet je die strakker (meer voorspanning) dan heb je meer luchtdruk nodig om het kogeltje voor het gaatje weg te drukken voordat de MBC opent. Je kunt niet eindeloos ver gaan met het opvoeren van de druk. 0.6-0.7 bar (tov de 0.35 van de LPT) is goed te doen voor een LPT en je houdt een goed rijdbare auto over (volgens oa Wouter1973). Boven de 0.8-1.0 moet je je ontsteking gaan vervroegen om pingelen bij hoge toeren te voorkomen. Doe je dat niet dan heb je flinke motorschade in het vooruitzicht. En pingelen bij hoge toerentallen schijn je minder goed/niet op te merken. Siang vermelde dat het verbruik omlaag ging met een MBC op een LPT omdat je nog eerder kunt opschakelen. Ikzelf geloof het wel en ik vind mijn LPT snel genoeg zo. Volgens mij is de thermische belasting van de motor wel wat hoger (wat ze overigens goed kunnen hebben, het zijn lompe blokken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor het trekken van een paardentrailer zou het extra vermogen dus wel handig zijn. En met mijn automaat zou het vroeger opschakelen dus ook brandstof kunnen besparen. Dat laatste interesseert me vooral.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat in aanmerking nemende vraag ik me ook af of je automaatbak dan ook vroeger zou gaan schakelen dan je met een handbak doet. Ikzelf schakel met mijn LPT met handbak rond de 2300 rpm. Ik weet niet of ik met een MBC al rond de 2000 toeren zou kunnen schakelen. Denk het eigenlijk niet. Interessant is te weten wanneer (bij welk toerental) de druk 0.35 bar is. Daarboven kan een MBC wat doen, daaronder totaal niet. You're welcome, overigens

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan bevestigen dat het een goede verbetering is als je een paardentrailer trekt met je LPT en een MBC er op. Ook ik heb dat gedaan en mijn ervaring is dat er bij lager toerental al meer koppel wordt opgebouwd, dus ikhoef niet lang door te gaan in een versnelling om een beetje op tempo te komen. Het rijdt echt een stuk fijner en comfortabeler, zowel voor de bestuurder als het paard (minder schokkerig).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook < 2300rpm ? Weet je wanneer (bij welk toerental) je boven de 0.35 komt ?EndlessQuest schreef : Ook ik heb dat gedaan en mijn ervaring is dat er bij lager toerental al meer koppel wordt opgebouwd, dus ikhoef niet lang door te gaan in een versnelling om een beetje op tempo te komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je bedoelde verlaten?henk 940LPT schreef : Je kunt niet eindeloos ver gaan met het opvoeren van de druk. 0.6-0.7 bar (tov de 0.35 van de LPT) is goed te doen voor een LPT en je houdt een goed rijdbare auto over (volgens oa Wouter1973). Boven de 0.8-1.0 moet je je ontsteking gaan vervroegen om pingelen bij hoge toeren te voorkomen. Doe je dat niet dan heb je flinke motorschade in het vooruitzicht. En pingelen bij hoge toerentallen schijn je minder goed/niet op te merken.
Hoe meer lucht je in de motor perst, des te harder het gaat ontbranden, meer hitte. dan is verlaten van de ontsteking eerder op zijn plaats. Dat is ook de reactie van de icu op pingelen, naast een enorme bak brandstof in de motor gooien.
Een kanttekening bij het koppel, dat neemt inderdaad enorm toe. Let wel op, altijd met 2000 rpm overschakelen en alles op koppel doen is echt niet goed voor de motor. als je snel wil zijn, laat maar even wat toeren maken. tuurlijk kan de motor extra koppel goed aan, echt geen probleem om een MBC te gebruiken, maar niet overdrijven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan bij 3200 toeren pas vol gas erop ivm het extreme koppel.(rij puur op turbodruk en toerental)
Mooiste is op de snelweg.....met het grootste gemak 200 en dan nog flink gas over(durf het niet aan..)
Mbc in combinatie met dikke uitlaaat is perfect.
Volgende stap wordt een grotere turbo om het koppel wat in te leveren tegen pk's.
P.s nu met die kou is het vemogen helemaal te gek,echt trekken als een lier.
Soms denk je :hoe lang gaat dat goed.....
Maarja ken er 1 van het forum hier die er al 40dzk mee rond rijdt.
groet Chris