MBC op HPT, anders dan turbo+ pakket ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ok, niet om persé mijn gelijk te willen halen, maar is de ECU ook precies hetzelfde? Dan zal 'm daar het verschil wellicht in zitten...Jerry schreef : Hebben volgens mij de zelfde turbo.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Over de ECU's ben ik niet helemaal zeker. Volgens het Volvo Pocket Data Booklet (zie <a href="/node/16101">documentatiecentrum</a>) staat voor zowel de FT (latere versies) als de FK hetzelfde partnummer genoemd voor de ECU. Volgens mij moet dat ook betekenen dat die hetzelfde zijn, waar is anders een partnumber voor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
FT heeft een hogere turbodruk maar wel dezelfde turbo, het verschil zit in de actuator die de wastegate bediend.FT heeft wat meer gaten in het luchtfilter zodat daar meer lucht in kan komen.FT heeft een turbodrukmeter onder de toerenteller.FT heeft een extra stuk ijzer onder de auto maar ik heb even geen idee hoe het ding heet.Het zit een beetje op de grens motor en bak en het zorgt ervoor dat de voorwiel ophanging wat stijver is.Tja en dat is het zo,n beetje denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helder. Toch heb ik diverse HPT bezitters horen beweren dat een LPT met verhoogde turbodruk toch écht geen HPT is qua prestaties. Bovendien is de LPT tot max 0,8 bar op te hogen zonder verdere aanpassingen, terwijl dat bij een HPT rond de 1,0 bar ligt (bijvoorbeeld de oude 740 turbo van Maarten). Het stuk ijzer is een stay (heb ik ook), de extra gaten in het luchtfilter heb ik ook, alleen de turbodrukmeter onder de toerenteller moet ik ontberen.  Jerry schreef : Hieronder de verschillen tussen de FT en de Fk.
FT heeft een hogere turbodruk maar wel dezelfde turbo, het verschil zit in de actuator die de wastegate bediend.FT heeft wat meer gaten in het luchtfilter zodat daar meer lucht in kan komen.FT heeft een turbodrukmeter onder de toerenteller.FT heeft een extra stuk ijzer onder de auto maar ik heb even geen idee hoe het ding heet.Het zit een beetje op de grens motor en bak en het zorgt ervoor dat de voorwiel ophanging wat stijver is.Tja en dat is het zo,n beetje denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben benieuwd waarom het niet kan (een LPT zonder aanpassingen op > 0.8 bar) en wat er bij de HPT voor zorgt dat dit wel kan. Maw: wat is dan wel het verschil tussen een LPT en HPT ? Volgens mij niet de ECU, turbo of benzine injectoren.Wouter1973 schreef : Bovendien is de LPT tot max 0,8 bar op te hogen zonder verdere aanpassingen, terwijl dat bij een HPT rond de 1,0 bar ligt (bijvoorbeeld de oude 740 turbo van Maarten).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben ook wel benieuwd. Kan helaas niets met feiten onderbouwen, dus ik vertrouw op de mensen die er echt verstand van hebbenhenk 940LPT schreef :
Ben benieuwd waarom het niet kan (een LPT zonder aanpassingen op > 0.8 bar) en wat er bij de HPT voor zorgt dat dit wel kan. Maw: wat is dan wel het verschil tussen een LPT en HPT ? Volgens mij niet de ECU, turbo of benzine injectoren.Wouter1973 schreef : Bovendien is de LPT tot max 0,8 bar op te hogen zonder verdere aanpassingen, terwijl dat bij een HPT rond de 1,0 bar ligt (bijvoorbeeld de oude 740 turbo van Maarten).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat wil ik dus juist niet. Maar het moet wel een beetje leuk opgepiept worden zodat pappa er een nog grotere diabolische grijns van op zijn gezicht krijgt..
Maar ik ben wel benieuwd naar hoe Maarten het heeft opgelost, inderdaad.
Overigens, in dit weekend weer met allebei gereden, en het is opvallend hoe ze hetzelfde zijn , maar toch ook heel verschillend.
De blauwe is (lijkt) veel steviger en echt meer power en strakker. Remt ook beter bijvoorbeeld, De zilveren is relaxter en amerikaanser. maar loopt zonder problemen 170 op 3/4 gas, De rest heb ik nog niet uitgeprobeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zeker een zinnig discussie! Misschien raak je wel de kern met je laatste zin Jeroen, en is hét grote verschil tussen een LPT en HPT wel in de ophanging te vinden. Strak en stevig versus relaxt en Amerikaans!Jeroen schreef : Al met al zijn er toch een hoop zinnige dingen gezegd nu. oa. ook over 19-jarigen en 200+ en het spinnen van de wielen in de bocht.
Dat wil ik dus juist niet. Maar het moet wel een beetje leuk opgepiept worden zodat pappa er een nog grotere diabolische grijns van op zijn gezicht krijgt..
Maar ik ben wel benieuwd naar hoe Maarten het heeft opgelost, inderdaad.
Overigens, in dit weekend weer met allebei gereden, en het is opvallend hoe ze hetzelfde zijn , maar toch ook heel verschillend.
De blauwe is (lijkt) veel steviger en echt meer power en strakker. Remt ook beter bijvoorbeeld, De zilveren is relaxter en amerikaanser. maar loopt zonder problemen 170 op 3/4 gas, De rest heb ik nog niet uitgeprobeerd.