MBC zit er in! :-)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
das ook wel weer zo.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Oftewel: de volgende keer wil je de luxe uitvoering?Baseman schreef : En dat voor, wat was het, 3 tientjes? Ik heb er nu al voor 50 euro lol van.....

- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is het verschil precies? Ik neem aan dat de luxe uitvoering de zogenaamde hybride MBC is....wat wil dat zeggen?Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Oftewel: de volgende keer wil je de luxe uitvoering?Baseman schreef : En dat voor, wat was het, 3 tientjes? Ik heb er nu al voor 50 euro lol van.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
omdat een B230FK geen oliekoeler heeft en de EZK ontstekingsmappings niet geoptimaliseerd zijn voor hoge boost is het verstandig niet lange tijd hoge toeren en full boost te draaien.
Maar kruissnelheden van 150-160 zijn heel geod te doen. Af en toe een tussensprintje naar 180 is ook geen enkel probleem.
een turbo-motor verbruikt meer olie en de olie moet ook dienen als koelmedium (zuigerbodemsproeiers!) dus controleer vaker het oliepeil! hard rijden op minimum oliepeil is vragen om stukken.
Ik heb 10+kkm gereden met alleen mbc waarbij ik 1x Vmax heb geprobeerd op LPG: 235km/h op de klok (A1 in Duitsland.) Dit is even snel als mijn '91er B230ft automaat op benzine was
Waar ik in het begin vooral erg van genoot was van de tussenacceleraties in 5de versnelling: vanaf 80-120km/h in 5 gaat echt absurd snel! Komt omdat dat kleine turbeautje in combinatie met de orginele T-cam al vanaf 1800tpm begint te boosten en vanaf 2200tpm al op maximaal boost zit. 2000tpm in 5 = 100km/h. door die extra boost wordt de auto echt een zeer prettige , relaxte en vlotte snelwegauto.(geen tergschakelen nodig om toch fors te hernemen.) zo snel dat een impreza gtt flink moet doorstampen om erbij te blijven (940: 2,3L! en geen 2de aandrijfset aan gewicht en aandrijfverliezen mee te zeulen. Het is me al zo vaak overkomen dat andere automobilisten zich volkomen vergissen in een 940T; 5-series, 3-series, saabs,dikke audi's, mercedessen
Ik heb er nu geoptimaliseerde chips in, een speciale sport turbo cam. grotere lmm, grotere benzine injectoren en 4bar benzinedruk. Het gevolg is dat de auto beneden de 2500tpm wat langzamer is dan voorheen (vanwege die nokkenas)maar daarboven tot aan 6250tpm (revlimiter) aanzienlijk veel sneller. ik heb tot nu toe maximaal 225 mee gehaald maar vanwege ruimte gebrek kon ik m niet vol laten doorlopen. Ik denk dat 245km/h (teller) er wel in zit. In deze vorm is ie sneller als een standaard b204ft maar nog wel langzamer als een 850t5r

- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-

JanV: De injectoren waar je nu mee rijdt, zijn eenzelfde percentage groter als je 960 012LMM? Ik meen zo'n 30%?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mijn "technische leergang autogassytemen" moet voor een optimale onsteking de temperatuur van het mengsel bij benzine 600K zijn, bij LPG 700-750. Waarbij K graden Kelvin is, als je er 273 vanaf trekt kom je op graden Celsius. Maar dat is dus een optimale waarde, in hoeverre die gehaald worden weet ik niet. Je zou kunnen denken dat je ECU/lambdasysteem naar een schone verbranding probeert te regelen. Bij te lage temperatuur is de ontsteking niet optimaal dus niet optimale verbranding. Mogelijk dmv een wat armer mengselde temperaturen meer richting de optimalen. Even een losse gedachte...Jerry schreef : Ik heb ook gehoord dat lpg veel heter verbrand dan benzine en dat is ook wel zo maar blijbaar zijn de meningenover (veel heter) nogal verdeeld.Ook weten de meeste niet hoeveel graden heter dat nu is.Ik denk zelf dat op de meeste forums de grootste schreeuwer of die gene die het het mooiste kan vertellen ook het meeste gelooftword.Ps het is niet mijn bedoeling om op iemands tenen te gaan staan. Dus een tip van mij.Kijk eens of je ergens kan vinden wat de verbrandings temp van benzine en lpg nu prezies is bij een normaal mengsel.Nu je vraag.Je kunt met een verdamper instalatie net zo hoog in toeren als met een lpi instalatie of een benzine instalatie mits de mengselverhoudingen goed zijn en de kleppen goed zijn gesteld maar dat is mijn bescheiden mening.Waarom vind ik dat?Volgens mij verbrand lpg tussen de 20 en 30 graden heter dan benzine en op 800 a 900 graden maakt dat niet zo veel meer uit.Benzine laat een dun laagje achter op de klepzitting en de klep en dit geeft een beschermende laag tegen het verbranden.Lpg heeft dit niet en daarom krijgen somige motoren problemen met lpg.De kleppen in de lpt kunnen echter prima tegen die iets hogere temp als je maar zorgt dat de klepspeling goed blijft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik ook begrijp is dat er wellicht zelfs een lichte voorkeur is om de turbo juist op lpg (in plaats van benzine) aan te spreken, vanwege het hogere octaangetal ('pingel-bestendigheid') van lpg. Die is volgens mij zelfs fors hoger dan benzine RON 98.
- V700 register
- Nieuw lid
-