Flushen automaat

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-12-2012 19:04 #1095923 door LJ
Flushen automaat is gemaakt door LJ
Is er iemand die hier de tools van heeft die ik eventueel kan lenen van 't voorjaar? Zo'n slangetje dacht ik?

www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8767

1800S '67

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-09-2013 20:41 #1394615 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Nog stééds wil ik de
Nog stééds wil ik de automaat van de 940 een keer flushen en ik wil het graag zelf doen. Is er niemand die zo'n slangetje heeft liggen?

1800S '67

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2013 23:02 #1394619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat moet je zelf maken
Beste,
Dat moet je zelf maken. Is niet moeilijk. Gewoon bij de Gamma, als je in NL woont of indien in België bij de Brico, wat koppelingen halen die passen, of bijna passen. Je zult de juiste draad/tap waarschijnlijk niet vinden. Is niet erg, als het er maar een beetje op zit en niet los schiet (niet forseren als het niet past: lichtjes vast is vast in dit geval en niet meer aankomen. Geen geweld gebruiken anders heb je later problemen) en dat het niet al te veel lekt. Dat laatse zal wel meevallen. Desnoods met een slangeklem (NL), of darmklem (B), de slang (NL) / darm (B) op de aansluiting van de oliekoeler van de radiateur klemmen, afhankelijk van het model. Dat laatste verschilt van model. Bij oudere types kun je de slang/darm koppelen op de radiateur direct met een slang/darmklem, bij de nieuwere types moet je een draadbus steken in de radiateur om daarna de slang/darm aan te sluiten. Dat laatste is best even zoeken naar een hulpstuk, maar zoals gezegd, vast is vast. Geen geweld. Die "hulpstukken" kun je vinden bij de Brico / Gamma dus. Als het maar een beetje past zoals boven vermeld. Als je een ouder type hebt kun je een slang/darm gewoon met een klem aansluiten op de radiateur. Moet je zelf even uitzoeken. Bedenk of verzin iets. Zo eenvoudig is het.
Belangrijk: houd er rekening mee dat voor het flushen/spoelen van de automaat je ongeveer 15 liter olie bij de hand hebt. Kost veel olie maar is de enige juiste methode. Omdat het zoveel olie vergt heb je ook een specieton of cementton nodig om al die olie in op te vangen...
Succes,
Robert.

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-10-2013 17:55 #1394659 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Dat klinkt aardig als te
Dat klinkt aardig als te doen, bedankt voor de info! En dat is inderdaad een hoop olie! Welke olie gebruik je er voor? Gewoon de standaard atf?
Ik kwam ook nog deze link tegen over het flushen, alleen staan hier geen foto's bij. Foto's maken het altijd stukken duidelijker. Iemand misschien foto's van welke leidingen ik precies moet hebben op de radiator?
Binnenkort maar eens even doen dan. Ik zal er meteen een verslagje van maken, makkelijk voor de volgende!
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAuto.html#7XX940FluidFlush "> www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAuto.html#7XX940FluidFlush

1800S '67

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2013 18:13 #1394661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dexron II
Ik gebruik altijd Dexron II of III.
De afvoerslang dien je op de bovenste aansluiting van de oliekoeler op de radiateur aan te sluiten.
Neem een doorzichtige slang zodat je kunt zien wanneer je de motor moet stoppen: er zijn dan luchtbellen te zien. Stoppen en weer bijvullen via de vulpijp. Net zo lang herhalen totdat er rode olie uit de slang komt. Leiding weer vast zetten, bijvullen, starten en kijken hoeveel olie je moet toevoegen. Haal hiertoe de automaat even door alle standen heen en hou hem een 2 sec daarin vast o.i.d.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2013 22:33 #1394673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling:
Ga lekker op vakantie met de caravan en doe het dan na 2000 km nogmaals. Alles weer donkerbruin maar wel alle vuil eruit gepompd.

Het kost hooguit weer 15 liter ATF en die kun je dan weer inleveren bij het gemeentedepot.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2013 22:52 #1394677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of
Gewoon lid worden vd V700 vereniging en het op een sleuteldag doen.

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2013 17:54 #1394711 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Flushen

robertm schreef : Ik gebruik altijd Dexron II of III.
De afvoerslang dien je op de bovenste aansluiting van de oliekoeler op de radiateur aan te sluiten.
Neem een doorzichtige slang zodat je kunt zien wanneer je de motor moet stoppen: er zijn dan luchtbellen te zien. Stoppen en weer bijvullen via de vulpijp. Net zo lang herhalen totdat er rode olie uit de slang komt. Leiding weer vast zetten, bijvullen, starten en kijken hoeveel olie je moet toevoegen. Haal hiertoe de automaat even door alle standen heen en hou hem een 2 sec daarin vast o.i.d.
Succes,
Robert

Dat klinkt niet heel erg ingewikkeld. Kun je het ook tegelijk doen, aftappen en vullen met draaiende motor? Of kun je niet snel genoeg bijvullen?
En is het verstandig om ook de zeef los te halen?
_______________________________________________________________________________________________
Volvo 244 Turbo '84
Volvo 945 IC '97

1800S '67

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2013 20:35 #1394716 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Flushen
Je haalt dus een leiding los die van de bak op de radiator zit, daar zet je een doorzichtig slangetje op en laat je in een bak lopen om de oude olie in op te vangen.
Kun je niet ook een doorzichtig slangetje op de nippel op de radiator aansluiten en die in een vaatje nieuwe olie hangen, zodat ie het zelf aanzuigt? Is dat al eens geprobeerd?

1800S '67

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2013 20:36 #1394717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat gaat niet tegelijk.
Dat gaat niet tegelijk. De olie stroomt er echt met bakken uit en het vullen gaat langzaam. Zeef hoeft niet los onder het carter.
Succes,
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC