bandenspanning thuiskomertje
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een lekke band komt nooit gelegen.
Bij mij altijd op zondag ochtend als ik net even 500 Km moet rijden. Of als ik die dag absoluut geen tijd heb om langs de banden boer te gaan.
Ik heb bij m'n vrachtwagen zelfs twee reserve wielen, mij n**ien ze niet.........
NB de maximale banden-spanning staat gewoon op de wang van de band!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Parallel komt nu een volgende vraag:
BG staat nu op 16" Hydra's (205/50? standaard gebruikt); als ik mijn reservewiel (Adhara, 195/65/15) monteer kan ik dan ook problemen verwachten met mijn differentieel of andere componenten als ik die monteer? ZIjn er bij montage voor dan problemen in het stuurkarakte merkbaar?
Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen!
Bedankt alvast,JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mogen verder echt wel een paar jaartjes oud worden, als ze in een donkere ruimte weggeborgen zitten heeft het UV geen schadelijke invloed op het rubber ( uitdrogen )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een 14" velg met de normale ET van 20/25 past inderdaad niet. De 14" thuisbrenger-velg heeft een andere maat zodat die wel past. Een thuisbrenger die niet wezenlijk kleiner is dan het normale reservewiel heeft natuurlijk niet zoveel bestaansrecht.Mathy schreef : De diameter van een thuiskomer zal ietsjes kleiner zijn misschien dan een gewone band. Maar de velgdiameter van een thuiskomer lijkt mij dezelfde als van een gewone velg (uitgaande van een band met een hoogte/breedteverhouding van de wang van 65%). Op een 940 past volgens mij geen 14" velg.
Bij stadsverkeer heb je wel meer bochten, maar is de snelheid ook lager. Het toerental verschil duurt maar even (namelijk totdat je weer rechtuit rijdt). Als je continu met 80 km/u met een thuisbrenger rijdt, een paar honderd km, dan heb je dus ook continu dat toerental verschil. De olie in het differentieel warmt hierdoor zover op dat deze verbrandt. Echt, binnen een paar honderd km is je differentieel overleden.Mathy schreef : Thuiskomers zijn gemaakt om kleine afstanden af te leggen. Als je onder de 80 km/h blijft, zal de belasting van het differentieel niet hoger zijn dan wanneer je onder normale omstandigheden door de stad rijdt (veel links- en rechtsaf).
- André Struis
- Nieuw lid
-
Zolang de afrol/diameter ongeveer gelijk is, krijg je niet zo 123 problemen.JP Elverding schreef : BG staat nu op 16" Hydra's (205/50? standaard gebruikt); als ik mijn reservewiel (Adhara, 195/65/15) monteer kan ik dan ook problemen verwachten met mijn differentieel of andere componenten als ik die monteer? ZIjn er bij montage voor dan problemen in het stuurkarakte merkbaar?
Het zijn natuurlijk wel totaal verschillende banden, dat moet je voelen.
Er zijn al mensen die een verschilend batch nummer van het zelfde type band/maat voelen.
Net zoals er mensen zijn die niet door hebben dat ze op een lekke band rijden............
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Een beetje thuiskomer is veel smaller dan een reservewiel. Daardoor is ie platter en past ie in een ondiepere reservewielbak.henk 940LPT schreef : Een thuisbrenger die niet wezenlijk kleiner is dan het normale reservewiel heeft natuurlijk niet zoveel bestaansrecht.
Een thuiskomer zal niet zo heel veel afwijken qua diameter in vergelijking met de standaard band die op de auto ligt. Om differentieelschade te voorkomen.henk 940LPT schreef : Bij stadsverkeer heb je wel meer bochten, maar is de snelheid ook lager. Het toerental verschil duurt maar even (namelijk totdat je weer rechtuit rijdt).
Maar de afstand die beide wielen op de aangedreven as afleggen verschilt naar verhouding redelijk veel als je door een bocht gaat. Daardoor zal het toerental van beide assen redelijk veel verschillen.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
2 Leidingen van voren naar achteren op je differentieel, pompje om de diff olie rond te pompen en een koeler vooraan.
Altijd gekoelde diff olie en geen kans op oververhitting en verbranding en schades tot gevolg

Dan kan je gerust met verschillende bandjes op de aangedreven as gaan spelen

Groeten,
Gerben