bandenspanning thuiskomertje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 14:22 #1322917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou dan wel erg vreemd
Dat zou dan wel erg vreemd zijn, immers waarom zou Volvo een 14 inch thuiskomer bij een 15 inch velgmaat leveren. Origineel zal het vast wel geklopt hebben, ik denk echter dat velen er een andere maat velgen onder hebben gezet.
Dan is het zeker zaak hiermee op te passen, je abs zal ook uitschakelen. En nooit op aangedreven wiel zetten.
Makkelijker lijkt mij, een thuiskomer in de goede maat op te halen (indien mogelijk).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 14:34 #1322920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spraakverwarring
We moeten geen spraakverwarring laten ontstaan. Een reservewiel is een volwaardig wiel, met dezelfde velg- en bandenmaat als de 4 wielen waar de auto normaal op rijdt.
Een thuisbrenger is een kleiner wiel, met dus een een kleinere velg en band, en speficiek bedoeld om een korte afstand, met gereduceerde snelheid te overbruggen. Dat wordt bedoeld met "thuisbrengen". Thuisbrengers werden/worden geleverd omdat ze minder ruimte innemen. Handig als je de ruimte voor het reservewiel niet kunt gebruiken omdat daar een LPG tank is ingebouwd, of omdat de fabriek heeft bedacht dat je geen ruimte nodig hebt voor een volwaardig reservewiel. Een kleinere maat kan dus gewoon af-fabriek, origineel, geleverd zijn. Kies je voor een thuisbrenger, dan moet je accepteren dat je daar niet ver en niet snel mee kan rijden. ABS kun je volgens mij niet uitschakelen.

mark stalman schreef : Makkelijker lijkt mij, een thuiskomer in de goede maat op te halen (indien mogelijk).

Volgens mij bedoel je dan een volwaardig reservewiel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 15:02 #1322925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus nog een nuance
Volvo levert ook een "thuiskomertje" op een 14 (vroege 740) of 15 inch velg met een breedte van 4,5 inch ( ipv minimaal 5,5 inch) met een band met een snelheidsbeperking van 80 km.Deze heeft wel dezelfde wielomtrek als het standaard wiel van 15 inch met standaard band. Dit is ook een thuiskomer, omdat er een snelheidsbeperking van 80 km. op zit.
Volgens mij is voor de 740-940 nooit het supersmalle kleine thuiskomertje geleverd, wat Henk bedoeld, mogelijk wel voor 960 II en voor de 850/V70.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 16:48 #1322937 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hihi
Gewoon een bus met smurrie meenemen...

Groeten,Gerben

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 21:48 #1322960 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Dat van die "smurrie" kan, maar.........
je kunt daarna je band wel weggooien. En als het maar een kleine beschadiging betreft die te repareren is, dan is dat toch wel zonde van de band.
De echte thuiskomertjes die ruimtebesparend zijn, hebben een veel kleinere diameter dan de gemonteerde banden. Over langere afstand vermoord je daar gegarandeerd je differentieel mee. Dus NOOIT die thuiskomer op je aangedreven wielen monteren. Maar dat is bij veel mensen niet bekend waardoor achteraf nog grote kosten kunnen ontstaan.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 21:56 #1322962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat een geweldig forum
Ik blijf leren hier terwijl ik lees. Nooit nagedacht over thuiskomers en gevolgen voor differentieels. Nooit nodig gehad ook, gelukkig. Maar als er LPG in de 940 komt dan wordt een thuiskomer wel weer een interessante optie. Nog even over nadenken dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 22:58 #1322972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alle kanten
Je kan natuurlijk alle kanten op, je kan voor in Nederland een klein thuiskomertje meenemen en als je mogelijk niet 2 x keer wilt wisselen, dan een spuitbus voor de noodgevallen.
Op vakantie of naar het buitenland zou ik altijd het thuiskomertje thuis laten en een volwaardig reservewiel meenemen.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 23:04 #1322973 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Volwaardig reservewiel heeft voorkeur.
Ik heb gewoon een extra (5e) Draco velg die ik mee sleur.
Geen gedoe met thuiskomertjes, spuitbussen smurrie of foute diameters. :)
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 23:27 #1322976 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zal wel meevallen
Hallo Volvisti
De diameter van een thuiskomer zal ietsjes kleiner zijn misschien dan een gewone band.  Maar de velgdiameter van een thuiskomer lijkt mij dezelfde als van een gewone velg (uitgaande van een band met een hoogte/breedteverhouding van de wang van 65%).  Op een 940 past volgens mij geen 14" velg.
Thuiskomers zijn gemaakt om kleine afstanden af te leggen.  Als je onder de 80 km/h blijft, zal de belasting van het differentieel niet hoger zijn dan wanneer je onder normale omstandigheden door de stad rijdt (veel links- en rechtsaf).
Wat mij veel belangrijker lijkt, is de levensduur van een thuisbrenger.  Hoe oud mag zo'n dingen worden, voor ie vervanger moet worden?
groetjes
Mathy

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2011 23:52 #1322983 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Valt niet mee.
In auto's met zo'n compact thuiskomertje staat dat ook in het instructieboekje vermeld. En dat doen ze niet voor niets. Kom je daarna met een flinke schade is het echt rekening man.

Groeten, Jan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC