LPG inbouw 940 LPT

  • Henk Wobben
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2021 09:07 #1110660 door Henk Wobben
LPG inbouw 940 LPT is gemaakt door Henk Wobben
Ik heb het voornemen LPG in mijn 940 LPT in te laten bouwen.
Is hiet iemand die ervaring met het Eurogas systeem van Vogels heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2021 23:39 #1466780 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Jazeker, werkt best goed.
Jazeker, werkt best goed.
Ik zou vogels/eurogas zo weer nemen met een non turbo.
Mijn ervaring met een turbomotor is vialle of prins beter.
Weet niet of je met flink verhoogde turbodruk rijdt.
Met standaard lpt zal de vogels prima werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Wobben
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 13:28 #1466787 door Henk Wobben
Beantwoord door Henk Wobben in topic reactie
Dankje voor de reactie,Ik had al mijn twijfels,wil altijd de mogelijkheid houden de turbodruk op te schroeven dus geen eurogas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 18:13 #1466905 door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Met hetzelfde bezig
Ik ben ook aan het overwegen om LPG in te laten bouwen in mijn 945. Een HPT met 440.000km. Ik heb de auto nu bijna een jaar en merk dat ik toch behoorlijk wat kilometers rijdt, ongeveer 17.500 per jaar. Op benzine is dat best duur!

Ik heb in de omgeving wat prijzen opgevraagd om LPG in te bouwen en welk systeem zij mij adviseren. Hieruit komen de volgende opties naar voren:

<table border="1" cellpadding="1" cellspacing="1" style="width:500px;">
<tbody>
<tr>
<td> </td>
<td>Eurogas</td>
<td>Vogels VGI</td>
<td>Prins VSI</td>
</tr>
<tr>
<td>Inbouwprijs</td>
<td>1600,-</td>
<td>1550 - 1850</td>
<td>2300</td>
</tr>
<tr>
<td>Garantie</td>
<td>2 jaar / 100.000 km</td>
<td>2 jaar</td>
<td>3 jaar</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Alle inbouwers vertellen mij dat ze me niet precies kunnen vertellen hoe groot de tank wordt op de plek van het reserve wiel, tot ze deze gepast hebben. Verder geven ze allemaal aan alles netjes te tectileren / te behandelen tegen roest. Ook zullen ze allemaal (op mijn verzoek) de vul nippel bij de trekhaak plaatsen.

Zijn er nog belangrijke dingen die ik mee moet laten wegen in mijn vergelijking? Ik heb gevraagd bij enkele aanbieders van vogels of ik langs mag komen om te zien hoe zij het inbouwen. Het moet uiteraard wel netjes gedaan worden.

Daarnaast vroeg ik mij af of het Vogels systeem, waar mijn voorkeur aan de hand van de offertes naar uit gaat, wel goed geschikt is voor mijn HPT. Als ik mijn zorgen bij de inbouwers uit, vertellen ze mij dat het vogels systeem heel erg geschikt is voor de motor in de 945 en dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Ik heb zelf ook niet de ambitie om de turbo druk nog verder te gaan verhogen. Heeft er iemand ervaring met de volges VGI en een HPT motor of een LPT met hogere druk?



Verder heb ik even zitten rekenen wanneer ik mijn investering terug verdiend zou hebben en ik kom op iets meer dan 1.5 jaar. Zie de berekening hieronder:

<table border="1" cellpadding="1" cellspacing="1" style="width:500px;">
<tbody>
<tr height="20">
<td height="20" width="165"> </td>
<td width="80"> Benzine </td>
<td width="80"> LPG </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">wegenbelasting kwartaal</td>
<td> € 228.00</td>
<td> € 338.00</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">wegenbelasting jaar</td>
<td> € 912.00</td>
<td> € 1,352.00</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Brandstof per liter</td>
<td> € 1.72</td>
<td> € 0.67</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">km per liter</td>
<td align="right">10</td>
<td align="right">8</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Brandstof per kilometer</td>
<td> € 0.17</td>
<td> € 0.08</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">km per jaar</td>
<td align="right">17500</td>
<td align="right">17500</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Brandstof per jaar</td>
<td> € 3,010.00</td>
<td> € 1,465.63</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Prijs per km per jaar</td>
<td> € 0.26</td>
<td> € 0.19</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Inbouw kosten</td>
<td> € - </td>
<td> € 1,700.00</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">aantal jaar</td>
<td align="right">1.5</td>
<td align="right">1.58333333</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Afschrijving per jaar</td>
<td> € - </td>
<td> € 1,073.68</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Extra onderhoud per jaar</td>
<td> € - </td>
<td> € 20.00</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">Totale kosten per jaar</td>
<td> € 3,922.00</td>
<td> € 3,911.31</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20">besparing</td>
<td> </td>
<td> € 10.69</td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td> </td>
</tr>
<tr height="20">
<td height="20"> </td>
<td> </td>
<td align="right">0%</td>
</tr>
</tbody>
</table>



Daarnaast wilde ik nog even kijken hoe mijn klepstel plaatjes er aan toe zijn. Als de kop al bijna uitgesteld is, moet ik natuurlijk ook rekening houden met een revisie of andere ingreep.



Alvast bedankt voor jullie reacties.



Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 19:08 #1466906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt wel aardig
De LPG prijs fluctueert nog wel eens, nu is die in het midden van het land rond de 68 cent met uitschieters langs de snelweg naar 90 cent of meer.
1:8 is haalbaar maar gemiddeld aan de optimistische kant. Ik zou van 1:7.5 uitgaan.
Ongemerkt rij je toch ook nog zeker wel één à twee volle tanks benzine weg per jaar. Denk maar aan starten op benzine, geen LPG pomp kunnen vinden, vakanties in landen waar LPG minder verkrijgbaar is. Ook sta je iets vaker aan de pomp omdat de actieradius wat kleiner is, maar dat is geen financiële afweging. Met die 20 euro zul je het extra onderhoud de eerste jaren nog wel dekken, maar daarna wordt het wel krap.
Laat het omslagpunt op twee jaar liggen, op grond van deze berekening zou ik zeggen, dóen. En het is per saldo ook nog eens beter voor het milieu!
Over de verschillende systemen kan ik je niet verder helpen aangezien ik alleen ervaring heb met Vialle LPi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2021 00:20 #1466916 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tanken
Hallo Volvisti

Rversteeg schreef: "Ook sta je iets vaker aan de pomp omdat de actieradius wat kleiner is, maar dat is geen financiële afweging."

Het verbruik is hoger en de inhoud van de tank kleiner. Als ik me niet vergis, haal je op een LPG tank, omdat die bij een estate op de plek van het reservewiel wordt ingebouwd, hooguit iets van 400 km per tankvulling. Da's toch zo'n 44 keer tanken per jaar als je jaarkilometrage 17.500 km bedraagt. Bij een sedan kun je een tank tussen de wielkasten in laten bouwen, direct achter de achterbank. Daar past een veel grotere tank. Ik meen gelezen te hebben dat er dan een 100 liter tank in past. Zou zo'n tank in een estate passen, dan zou ik dat voor die van mij ook overwegen, maar tanken is geen hobby van me, dat doe ik liever niet te vaak. Vandaar dat ik de 60 liter benzinetank van mijn 945 van 1991 heb vervangen door een tank van na modeljaar 1992, waar 75 liter in gaat. Meestal rijd ik een paar keer per jaar een trip van zo'n dikke 500 tot 600 km enkele reis. Met de grotere tank heb ik iets meer speelruimte en hoef ik in de meeste gevallen niet meer onderweg te stoppen om te tanken.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2021 20:38 #1466961 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic 76 Liter tank
Ik heb een V90 (960) station gehad die voorzien was van een Prins installatie met een tank van 76 liter. Die past in de (aangepaste) wielbak voor het reservewiel. De actieradius met deze tank varieerde tussen de 500 en 550 km (afhankelijk van het verbruik). Ik vond deze actieradius destijds zeer acceptabel. De auto heeft ook altijd prima op LPG gelopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2021 00:11 #1466964 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hoe groot?
Hallo mbroeren

Je schreef: "De actieradius stijgt dan al gauw naar ruim boven de 1000 km."

Hoe groot is de LPG tank in dat geval?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2021 00:11 #1466963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes! Ik heb die combi nu
Netjes! Ik heb die combi nu reeds een jaar of 10 maar de keren dat ik de 500 haal, is op een hand te tellen. En dan rij ik zeker niet hard of zo en prop ik er 65 liter in.

@Mathy: als je liever niet wil stoppen om te tanken (en geen diesel wil) moet je júíst (ook) op LPG gaan rijden. De actieradius stijgt dan al gauw naar ruim boven de 1000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2021 00:11 #1466965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is schreef, hetzelfde als
wat is schreef, hetzelfde als rsmeets

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD