Schuddend uitzetten

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 03:20 #1446349 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zo heeft iedereen zo zn eigen
Zo heeft iedereen zo zn eigen ervaringen.
Ik vind de m47 niet fijn.
M90 Is top.
Dualmass vliegwiel en bak kapot heb ik nog nooit meegemaakt, heb alleen zelfde ervaring als Noppen20.
Keerring wil nog wel een beetje ondicht worden aan cardan kant.
Die dan vervangen, oude olie uit de bak, nieuwe 75w80 erin en schakeld weer als nieuw. Alleen wat gerammel van het vliegwiel.
Ik heb een vliegwiel liggen dat nog geen ton gedraaid heeft maar nooit de moeite genomen het in te bouwen.
Als je toch je koppeling moet vervangen dan zou ik wel even overwegen hoe verder.
Ander vliegwiel of dogdish.
M47 draai je Denk ik in de soep met een turbo.
Volvo heeft er niet voor niets voor gekozen destijds de oude m46 te handhaven.
Er zitten oa een designfoutje in de m47 mbt olievoorziening.
Maar zoals gezegd ieder zn eigen mening/ervaring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2018 15:15 #1446396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde symptoom
Ik haak even aan omdat ik exact dezelfde symptomen heb bij mijn rijdende project. Geratel van de versnellingsbak bij uitzetten, bij mij komt daar nog ruw aangrijpen en schokkerig accelereren vanuit cruise-snelheden bij. Ik verdenk ook het dubbelmassa vliegwiel, dus die staat bij mij nog op het lijstje. Ik ervaar deze symtomen echter al enige tijd, en de bak schakelt verder prima tussen alle versnellingen.

Hoeveel zou men kwijt zijn voor een nieuw dubbelmassavliegwiel / enkelmassa ombouwset?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2018 15:45 #1446398 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Rammelen
Vandaag nog eens even goed opgelet of het geheel rammelt bij uitzetten. Ja dat is zo.

Maar heb verder geen problemen met ruw schakelen bij 2 en 3 zowel op als neer gaat prima. Bij de andere versnelling trouwens ook niet op een enkele keer na misschien dan maar dat is verwaarloosbaar.

Bij Skandix betaal je voor een conversie kit met alles erop en eraan €800. www.skandix.de/en/spare-parts/engine/eng...version-kit/1052166/

Denk dat ik maar ga proberen me er niet teveel aan te ergeren. En als de koppeling gedaan moet worden ofzo hem mee pak zo nodig.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2018 23:38 #1446414 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Reuze interessant, die
Reuze interessant, die ombouwkit. Die kost ongeveer het dubbele van een nieuw OEM dual mass flywheel, wat ik zo met google zie. En het blijft een inferieure oplossing: DMF is gezonder voor de bak (die niet echt berekend is op SMF), schakelt soepeler, en heeft als enige nadeel de hogere prijs bij vervanging. Als dat laatste wegvalt doordat de ombouwkit zo duur is, lijkt de juiste route me duidelijk.
Bedenk wel: niet alles van skandix huismerk heeft dezelfde kwaliteit als OEM Volvo spul...

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2018 10:29 #1446423 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die prijs is natuurlijk
Die prijs is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Bij Skandix krijg je enkelmassa vliegwiel met complete koppelingsplaat en alle bijbehorende pruttel.

Die prijs kun je niet vergelijken met enkel de prijs van een dubbelmassa vliegwiel.
Skandix vermeld overigens dat de DM-vliegwielen überhaupt niet meer nieuw te leveren zijn. En een DM-vliegwiel ben ik alleen tegengekomen voor €1000,- en meer. (moet zeggen dat ik nooit écht goed gezocht heb)

En verder bestaan er diverse mogelijkheden om het vliegwiel om te bouwen met standaard Volvo spul. Maar je hebt vrijwel altijd nieuwe koppelingsplaat en dergelijke nodig. Ga je de wissel doen wanneer je huidige platen toch al aan vervanging toe zijn, dan ben je enkel en alleen de prijs van een 2ehands vliegwiel extra kwijt. Een enkelmassavliegwiel is immers geen slijtage onderdeel, dus dit kan prima.

Naar mijn idee kan de M90 prima een enkelmassa vliegwiel aan. Ik ben van mening dat de DM gemonteerd is puur voor het comfort. Dat ding is echt loeizwaar, maar daardoor koppelt de boel wel bijna als een diesel.

Je levert wel wat comfort in door de overstap, maar de boel toert daarentegen wel sneller op door de massa-reductie.

Het zal een kwestie van smaak en voorkeur zijn of je wilt ombouwen of niet... en dat is iets wat iedereen zelf mag bepalen ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2018 14:44 #1446433 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic M90 kan prima met enkel massa
M90 kan prima met enkel massa vliegwiel om.
De diesels zijn altijd met enkelmassa vliegwiel geleverd af fabriek, hebben nooit dual massa gehad.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2018 23:15 #1446449 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, verrassend, daarom was
Oh, verrassend, daarom was het eerste DMF dat ik heb helpen monteren zeker in een 940 td...
Verder had ik met vijf minuten googelen dus twee leveranciers die het DMF leveren voor zo'n 350 euro. Koppelingsplaatje van 100 euro erbij en je bent nog steeds fors goedkoper uit dan bij de ombouwset van skandix.
Verder raad ik iedereen die de ombouw overweegt aan, om eerst met een exemplaar met SMF te gaan proefrijden. Ik vond het niets, nog erger dan een normale M90.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2018 23:57 #1446455 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Denk wel dat we objectief
Denk wel dat we objectief moeten blijven.
Willem moet niets van m90 hebben en ik ben geen fan van m47.
Beide door bepaalde ervaringen.
M47 doet het prima op een non Turbo maar feit Is dat deze kapot gaat met turbo blokken. Volvo heeft niet zomaar de oude m46 gehandhaafd in turbo tot m90 kwam.
Willem heeft mijns inziens helemaal gelijk mbt scandix.
Belachelijk duur.
Volgens mij Is ombouw naar een t5 racekoppeling met bijbehorende vliegwiel nog goedkoper (kan het navragen,maat van me heeft dit halfjaar geleden gedaan met veel succes).
Als je voor een normale prijs een dual mass vindt en je bent niet van plan zwaar te tunen dan Is dat de easiest way.
Kan wel navragen of vriend met race koppeling zn dual mass noch heeft.
Alle single mass 940 die ik ken zijn prima.
Als ik het ooit koppeling bij auto van mn vrouw moet vervangen dan vervang ik het dualmass voor een dualmass die ik heb liggen met weinig km.
Als ik die niet zou hebben en teveel voor een gebruikte moet betalen dan meteen single.
Met tunen meteen een racevariant maar Is hier niet van toepassing

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 00:00 #1446456 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Alle diesels die ik gezien
Alle diesels die ik gezien heb waren single mass.
Lijkt me sterk dat deze allemaal omgebouwd waren.
Is in Vadis vast terug te vinden, anders wel op de site hier.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 08:41 #1446459 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zes
Zes cilinder draait sowieso stabieler dus een dmf is dan niet echt nodig.

De laatste D24 met M90 die ik uit elkaar haalde had inderdaad ook gewoon maar een SMF.

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC