Schuddend uitzetten

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2018 22:29 #1107914 door Yannic Nuijt
Schuddend uitzetten is gemaakt door Yannic Nuijt
Sinds een tijdje valt het mij op dat mijn motor (meestal) redelijk erg schudt tijdens/na het afzetten. Soms gebeurt het niet maar het vaker wel dan niet en kan ook niet echt zeggen onder welke omstandigheden het wel gebeurt.
Het betreft een B230fk met Vialle LPi G3 installatie, wasted-spark en geen verhoogde turbodruk.
Nu heb ik eens rond gezocht en dit zijn dan toch wel symptomen van nadieselen waar ik achter kom. Maar dit kan toch niet met een injectie motor omdat er toch geen extra benzine/lpg meer aangezogen wordt of zie ik dit nou verkeerd?
Heb wel "pas" bougies vervangen maar heb geen idee of het hierna gekomen is of dat het hiervoor ook al was. Er zaten Bosch WR7DC+ bougies in en heb er NGK BPR6ES in gezet. Dit is dus wel een andere warmte graad zou dit nog invloed hebben?
Wat betreft wasted-spark of verdeler dat maakt niks uit dan blijft het hetzelfde.

Heb ook wat filmpjes gemaakt is het wel op te zien maar niet bijzonder duidelijk.
drive.google.com/file/d/1i8BHz-SMhCOCyqG...7-j/view?usp=sharing
drive.google.com/file/d/1VAO6On9ezxEL_gf...D2v/view?usp=sharing

Is dit inderdaad nadieselen, kan dit in de bougies zitten, is het schadelijk en wat kan ik er aan doen?
Rijdt eigenlijk voornamelijk ritjes van zo'n 25km met snelweg en provinciale wegen naar het werk dus qua speling in toerental is er niet echt veel, echt lekker goed warm worden zit er dus ook niet in en kan/durf hem op zo'n stukje nou ook niet ff een tijdje op hoog toeren te laten draaien om hem "schoon" te branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2018 08:51 #1446291 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Is dit niet gewoon te wijten
Is dit niet gewoon te wijten aan slap dubbelmassa vliegwiel?
Als je hem uit zet, hoor je dan (eventueel met motorkap open) wat gerammel onder de motorkap vandaan komen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2018 14:46 #1446299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee massa vliegwiel
Rammelen bij het uitzetten is wel een klassiek symptoom van een defect tweemassa vliegwiel. Het lijkt mij dus eerder een gebroken veer in het het vliegwiel dan nadieselen. Je zou koudere bougies kunnen proberen, maar als dit rammelen ook optreedt als je een nog vrij koude motor uitzet, dan denk ik niet dat dat het probleem is. En inderdaad, zonder injectie is er in principe ook geen brandstof beschikbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2018 20:55 #1446307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nadieselen
Mijn ervaring met wasted spark is dat dit systeem niet goed functioneert met NGK BPR6ES bougies. Met deze bougies loopt de motor onregelmatig. Waarom dit zo is weet ik niet. Mijn advies zou zijn om er weer WR7DC+ bougies in te zetten.

Groet,
Gerard

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2018 22:08 #1446308 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Dualmass
Het is inderdaad zo dat het zowel in warme als koude toestand van de motor gebeurt en aangezien het een M90 bak betreft is dit zeer waarschijnlijk.

Is het schadelijk om hier langere tijd mee door te rijden? Heb niet echt klachten wat betreft verder schakelgedrag. Behalve dat die soms iets wat lastig in de 1 / achteruit gaat. Heb hier al wel een beetje gezocht naar informatie over het dualmass vliegwiel maar niet echt een specifiek geval zoals bij mij of iets vergelijkbaars.

Vervangen gaat een "duur" grapje worden denk omdat in zekere zin de hele aandrijflijn eruit moet. En omdat je tegenwoordig ook nog met een ombouw kit zit omdat de dualmass volgens mij niet meer tegen een fatsoenlijke prijs leverbaar is.
Wordt waarschijnlijk dus weer een ritje naar Timen voor een leerzaam en productief dagje sleutelen. Neem aan dat die wel vaker met dit bijltje heeft gehakt.

@gerard, weet je zeker dat het de BPR6ES betreft waarmee jij getest hebt en niet de BP6ES? Dit wist Fabian mij te vertellen ivm niet storingsvrije bougies maar zie ander draadje "Wasted Spark Probleem" daarvoor. Maar zou ze wel weer eens kunnen terug zetten maar verder niet echt problemen wat betreft slecht lopen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 06:36 #1446312 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dual mass vliegwiel is nooit
Dual mass vliegwiel is nooit goedkoop geweest, maar nog prima leverbaar tegen de normale prijs. Rijd je hiermee door, dan kan je over 20000 km de synchromeshes van je bak ook gaan vervangen. Wil je voor een koopje gaan, dan zou ik adviseren die ellendebak te vervangen voor een betrouwbare en fijn schakelende M47, en als je de bak wel waardeert gewoon investeren. Ombouw naar enkel vliegwiel ben ik geen fan van, daar is die bak niet op berekend dus kan je op termijn ook een bakrevisie kosten.
Met een beetje geluk ben je op tijd erbij en kan je weer een tonnetje of twee verder met het nieuwe spul erin. Schakelt hij nog soepel zonder haken terug van drie naar twee? Dat is meestal het eerste signaal voor kapotte synchromesh.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 10:56 #1446325 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Sorry Willem, ik weet dat je
Sorry Willem, ik weet dat je een hekel aan de M90 hebt.
Maar 20.000 km doorrijden met een slappe dubbelmassa?
Ik had het probleem al bij aanschaf van de auto, en sindsdien 140.000 er bij op gereden. Het euvel is er nog steeds, en wordt bij mij ook niet erger.
En tja, de enige keer dat ik er iets van merk is bij het uitzetten van de auto....die trilling van misschien net een seconde.

Een nieuw dubbelmassa vliegwiel is in mijn ogen absurd duur.
Zit zelf te denken ook over te stappen naar enkel-massa, niet vanwege het euvel, maar de gewichtsbesparing.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 16:31 #1446337 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij aankoop schakelde mijn
Bij aankoop schakelde mijn V90 (met toen indertijd uitstekend. Al vrij snel begon dat terugschakelen een weerstand te ontwikkelen. Verder niets aan de hand, geen schudden bij uitzetten oid zoals bij de OP.
Aangezien de auto een veel belangrijker storing had (liep niet op benzine) heb ik daar niet direct aandacht aan besteed. Het oplossen van de benzinestoring kostte veel zoekwerk en is uiteindelijk na zo'n 30.000 km gelukt. Er was een andere motordraadboom nodig ivm rotte bobinedraadboom (dit was nog voordat het een bekend probleem met bijbehorende reparatieset was).
Na die geslaagde reparatie is de auto vrij snel uitgebrand door een backfire, maar tegen die tijd was het schakelen al wel echt hakerig. Ik heb dan ook iemand nog afgeraden om de sloopbak te kopen.
Naast die ervaring heb ik met nog drie M90's gereden, en geen van drieen schakelde zo soepel als initieel mijn V90, dus niet goed. Een van drieen had de enkelmassa conversie, en die was niet soepel te koppelen, ging altijd met een klap. Die bak zal vast niet lang hebben geleefd...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 17:33 #1446342 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Geheel tevreden met M90
Ik vind het een prima bak en het dual mass vliegwiel ook. Je hoeft de koppeling nauwelijks te laten slippen bij het optrekken. Bijna zoals bij een diesel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 19:06 #1446344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wasted spark probleem
hoi 1up, de test is inderdaad met de NGK BP6ES bougies gedaan. Deze waren bij de kit geleverd. Begrijp ik het nu goed dat de BP6ES bougies niet goed werken en de BPR6ES wel? Dat zou verklaren waarom ik hier geen goede ervaring mee heb.
Wat de M90 en het dualmassa vliegwiel betreft het volgende. Ik heb sinds mei 2015 een M90 met een enkelmassa vliegwiel en heb daar nu ruim 60.000km probleemloos meegereden. De M90 schakelt veel soepeler dan de M47 die ik daarvoor had. Ook het geluidsniveau in de auto is veel minder. Voor mij is het monteren van de M90 een hele verbetering/vooruitgang geweest.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC