Geen lpg bij vorst
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2017 11:15 #1436732
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onzin verhaal
Ik heb hier nog nooit van gehoord en lijkt mij ook een onzin verhaal. De motor hoeft echt niet "beschermd" te worden tegen koud LPG.
Wat wel zo is, is dat het Vialle LPi systeem bij koud weer wat later overschakelt op benzine. Bij een koude motor slaat benzine neer op de koude wanden van het inlaatspruitstuk en de cilinders. Om dat aan te vullen wordt extra benzine ingespoten (of zoals vroeger met de choke). LPG slaat niet neer en extra inspuiting zou in dat geval juist een veel te rijk mengsel geven en mogelijk slecht draaien van de motor. Om die reden draait de motor de eerste minuten nog niet op LPG maar op benzine.
Als het buiten warmer is, draait de motor korter met een rijk mengsel en kan er dus sneller op LPG worden overgeschakeld.
Dit is allemaal ingeprogrammeerd in het LPG systeem en daar hoef je zelf niets aan te doen. Warmrijden op benzine is volkomen overbodig.
Je zou de LPG computer zo kunnen programmeren dat die bij een koude motor geen extra LPG inspuit en zelfs meteen op LPG laten starten. Dit vergt een ingewikkeldere LPG computer met meer kans op storingen. Eerst starten op benzine is wel zo simpel en zorgt er bovendien voor dat het benzinesysteem regelmatig wordt gebruikt.
Wat wel zo is, is dat het Vialle LPi systeem bij koud weer wat later overschakelt op benzine. Bij een koude motor slaat benzine neer op de koude wanden van het inlaatspruitstuk en de cilinders. Om dat aan te vullen wordt extra benzine ingespoten (of zoals vroeger met de choke). LPG slaat niet neer en extra inspuiting zou in dat geval juist een veel te rijk mengsel geven en mogelijk slecht draaien van de motor. Om die reden draait de motor de eerste minuten nog niet op LPG maar op benzine.
Als het buiten warmer is, draait de motor korter met een rijk mengsel en kan er dus sneller op LPG worden overgeschakeld.
Dit is allemaal ingeprogrammeerd in het LPG systeem en daar hoef je zelf niets aan te doen. Warmrijden op benzine is volkomen overbodig.
Je zou de LPG computer zo kunnen programmeren dat die bij een koude motor geen extra LPG inspuit en zelfs meteen op LPG laten starten. Dit vergt een ingewikkeldere LPG computer met meer kans op storingen. Eerst starten op benzine is wel zo simpel en zorgt er bovendien voor dat het benzinesysteem regelmatig wordt gebruikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2017 16:20 #1436739
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het meer inspuiten van
Het meer inspuiten van brandstof tijdens koude start heeft meerdere redenen.
Eén ervan is, zoals hierboven uitgelegd door Rversteeg, het neerslaan op de koude cilinderwand. Een andere reden is bijvoorbeeld verhoogde wijvingsweerstand.
Zou het LPI systeem bij een koude start braaf de benzine injectietijden volgen, dan wordt er dus te veel brandstof ingespoten. Dit heeft als gevolg dat het zaakje beroerd gaat lopen/gaat inhouden.
Bij LPI wordt het overschakelen daarom bepaald door 2, en soms 3 factoren.
1 - De omgevingstemperatuur, deze wordt gemeten in de LPE door een NTC-weerstand.
2- Het signaal van de lambda-sonde
3 - De motortemperatuur.
Nummer 3, de motortemperatuur, is pas mogelijk geworden vanaf LPE-4, en zelfs dan wordt deze niet altijd gebruikt. De LPE kan met deze optie aangesloten worden op de motortemperatuur sensor, om zo de temperatuur te manipuleren tijdens de warmloopfase. De auto wordt voor de gek gehouden door een hogere temperatuur te simuleren, waardoor deze minder brandstof gaat inspuiten. Dit alles wordt dan gedaan om sneller over te kunnen schakelen naar LPG met als gevolg lager verbruik/emissie tijdens warmlopen.
Met het binnen leggen van de LPE heb je dus de temperatuurmeter voor de gek gehouden.
Het is normaal dat het langer duurt voordat je bij koud weer pas op LPG/LPI rijdt.
Er wordt niet voor niks naar de omgevingstemperatuur gekeken, en de lambda waarde zal ook langer op zich laten wachten....
Vialle geeft zelf de volgende tabel als voorbeeld bij LPI:
-20º - 240seconden
0º - 120s
20º - 60s
40º - 10s
Uiteraard is dit een voorbeeld, maar zien er voor mij realistisch uit.
Hoe lang duurt het voordat hij pas over gaat naar LPG?
Is dit een minuut, of meer richting de 5 á 10 minuten?
Houdt de stopwatch er eens bij, als je ergens op zit te wachten dan kan 1 minuut ook uren duren
Eén ervan is, zoals hierboven uitgelegd door Rversteeg, het neerslaan op de koude cilinderwand. Een andere reden is bijvoorbeeld verhoogde wijvingsweerstand.
Zou het LPI systeem bij een koude start braaf de benzine injectietijden volgen, dan wordt er dus te veel brandstof ingespoten. Dit heeft als gevolg dat het zaakje beroerd gaat lopen/gaat inhouden.
Bij LPI wordt het overschakelen daarom bepaald door 2, en soms 3 factoren.
1 - De omgevingstemperatuur, deze wordt gemeten in de LPE door een NTC-weerstand.
2- Het signaal van de lambda-sonde
3 - De motortemperatuur.
Nummer 3, de motortemperatuur, is pas mogelijk geworden vanaf LPE-4, en zelfs dan wordt deze niet altijd gebruikt. De LPE kan met deze optie aangesloten worden op de motortemperatuur sensor, om zo de temperatuur te manipuleren tijdens de warmloopfase. De auto wordt voor de gek gehouden door een hogere temperatuur te simuleren, waardoor deze minder brandstof gaat inspuiten. Dit alles wordt dan gedaan om sneller over te kunnen schakelen naar LPG met als gevolg lager verbruik/emissie tijdens warmlopen.
Met het binnen leggen van de LPE heb je dus de temperatuurmeter voor de gek gehouden.
Het is normaal dat het langer duurt voordat je bij koud weer pas op LPG/LPI rijdt.
Er wordt niet voor niks naar de omgevingstemperatuur gekeken, en de lambda waarde zal ook langer op zich laten wachten....
Vialle geeft zelf de volgende tabel als voorbeeld bij LPI:
-20º - 240seconden
0º - 120s
20º - 60s
40º - 10s
Uiteraard is dit een voorbeeld, maar zien er voor mij realistisch uit.
Hoe lang duurt het voordat hij pas over gaat naar LPG?
Is dit een minuut, of meer richting de 5 á 10 minuten?
Houdt de stopwatch er eens bij, als je ergens op zit te wachten dan kan 1 minuut ook uren duren

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2017 21:16 #1436763
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Exact ditzelfde probleem
Exact ditzelfde probleem gehad. Defecte LPE (lpg computer). Zet de fohn er maar eens op voordat je gaat rijden. Dan de LPE een openschroeven en de contacten van de spanningsregelaar inspecteren.
- Frox dobbel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2017 19:11 #1442919
door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Hier ook precies hetzelfde
Hier ook precies hetzelfde probleem.
Zonder verdere actie start hij (940 b230fk) gewoon. Echter wel op benzine. Er gaan geen lampjes branden van het LPG knopje, blijft volledig uit. Geen rood, geen groen geen knipperen lampje.
Met de computer direct van de verwarming start hij meteen met een knipperend groen lampje. En na een minuut / 500m gaat hij continu branden. Zoals het hoort.
Ik heb de computer open gemaakt omdat ik dacht dat er misschien slechte soldeerverbindingen zijn, die krimpen in de kou en vervolgens geen verbinding maken. Ik heb er twee aangestipt maar dit bleek ook niet te werken.
Is hiervoor al een echte oplossing? Of moet ik voorlopig even de LPG computer op de verwarming blijven leggen?
@ BLabla & Bouer Hebben jullie een oplossing gevonden of een nieuwe computer moeten kopen / laten reviseren?
Zonder verdere actie start hij (940 b230fk) gewoon. Echter wel op benzine. Er gaan geen lampjes branden van het LPG knopje, blijft volledig uit. Geen rood, geen groen geen knipperen lampje.
Met de computer direct van de verwarming start hij meteen met een knipperend groen lampje. En na een minuut / 500m gaat hij continu branden. Zoals het hoort.
Ik heb de computer open gemaakt omdat ik dacht dat er misschien slechte soldeerverbindingen zijn, die krimpen in de kou en vervolgens geen verbinding maken. Ik heb er twee aangestipt maar dit bleek ook niet te werken.
Is hiervoor al een echte oplossing? Of moet ik voorlopig even de LPG computer op de verwarming blijven leggen?
@ BLabla & Bouer Hebben jullie een oplossing gevonden of een nieuwe computer moeten kopen / laten reviseren?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2017 00:03 #1442928
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Die paar dagen dat het zo koud
is en die paar centen extra aan wat benzine.
Of geld en tijd steken in een reparatie ?
Tsja. Ik zou het wel weten.
Of geld en tijd steken in een reparatie ?
Tsja. Ik zou het wel weten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2017 08:10 #1442932
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat hem denk ik niet om
Het gaat hem denk ik niet om de centen, meer iets van: het is een beginnend defect, dus liever nu reeds opsporen dan wachten tot het ding het helemaal niet meer doet. Het lijkt inderdaad op een slecht contact in de computer, hoewel het wel vreemd is dat het plots "aan" gaat en dan ook zo blijft. Je zou verwachten dat het onder het rijden ook nog wel eens zou durven uitvallen...
- Frox dobbel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2017 19:10 #1442944
door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Van de week heb ik 60 km op
Van de week heb ik 60 km op benzine gereden voordat hij aan ging. Het is dus niet ff een klein stukje opwarmen...
Bij andere fora wel het zelfde probleem kunnen vinden, Helaas hier ook nog geen oplossing gevonden. Ik ga ondertussen nog even op onderzoek uit. Als ik iets heb gevonden laat ik het weten.
Bij andere fora wel het zelfde probleem kunnen vinden, Helaas hier ook nog geen oplossing gevonden. Ik ga ondertussen nog even op onderzoek uit. Als ik iets heb gevonden laat ik het weten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2017 23:52 #1442948
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 60
km is al heel wat . Dat gaat lonen om uit te zoeken inderdaad.
Succes met troubeshooting !
Succes met troubeshooting !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2017 00:38 #1442951
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee hoe technisch
Geen idee hoe technisch aangelegd je bent, maar ik zou een paar uurtjes met de multimeter aan de slag gaan (hopend dat de componenten op de printplaat van die lpg computer niet te klein zijn)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2017 20:26 #1442977
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Hoi,
Grappig, van de week toevallig opgelost, komt dit topic weer naar boven..
Ik kon de oorzaak niet vinden, maar weet zeker dat het 'm in de LPE zit. Dus heb bij de LPGdokter een andere gekocht voor paar tientjes, eprom overgezet en gaan met de banaan. Tot nog toe doet hij 't, maar het is nog niet heel koud geweest.
Op gas trilt hij nog wel wat bij lage toeren, hoop dat dat nog oplost door inregelen ofzo...
Ik ben er vorig jaar mee doorgereden (alleen bij kou last van..)
Dit seizoen leek het echter erger te worden. Pas na ~25 km (van de 40) omschakelen, dat wordt duur.
LPE open gemaakt, maar die ziet er netjes uit. Heb zelf een LPE4, die heeft 5 power transistors tegen de alu behuizing geplakt. Die dingen geven weerstand afhankelijk van temperatuur (correct me if I'm wrong). Zou daar het probleem in kunnen zitten?
Grappig, van de week toevallig opgelost, komt dit topic weer naar boven..
Ik kon de oorzaak niet vinden, maar weet zeker dat het 'm in de LPE zit. Dus heb bij de LPGdokter een andere gekocht voor paar tientjes, eprom overgezet en gaan met de banaan. Tot nog toe doet hij 't, maar het is nog niet heel koud geweest.
Op gas trilt hij nog wel wat bij lage toeren, hoop dat dat nog oplost door inregelen ofzo...
Ik ben er vorig jaar mee doorgereden (alleen bij kou last van..)
Dit seizoen leek het echter erger te worden. Pas na ~25 km (van de 40) omschakelen, dat wordt duur.
LPE open gemaakt, maar die ziet er netjes uit. Heb zelf een LPE4, die heeft 5 power transistors tegen de alu behuizing geplakt. Die dingen geven weerstand afhankelijk van temperatuur (correct me if I'm wrong). Zou daar het probleem in kunnen zitten?
Moderators: Jerry Stam