Geen lpg bij vorst

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 08:36 #1434038 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vialle Training Manual
De website van Vialle Uk bestaat niet meer, maar er zijn nog wat documenten achtergebleven waaronder een training manual:
<a href=" www.viallelpg.co.uk/Downloads/TrainingLPI_EN.pdf "> www.viallelpg.co.uk/Downloads/TrainingLPI_EN.pdf
Misschien handig om te downloaden en in de documentatiesectie op te nemen.
Dit zegt deze manual over deze storing:

Bijlage lpg.jpg niet gevonden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 11:34 #1434046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze er dan ook maar bij
Laten we dan gelijk dit schema opnemen in de documentensectie. Ik heb er al veel aan gehad bij het storingzoeken. De Vialle cursus is ook mooi, maar beschrijft vooral nieuwere installaties met meer functies en dat is soms verwarrend.

volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...20%2B%20aantek_0.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2017 22:02 #1434121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank, dank!
Dank, dank!

Vandaag met de multimeter onder de kap gekropen. Zekeringen oke, lpe krijgt spanning (dwz, op de stekker op meerdere polen spanning).

Vanavond de accuspanning gemeten, 12,55 volt. Maar dan heb ik er wel eind van de middag nog mee gereden. Zal morgenochtend even meten, dat zou meer moeten zeggen.
Starten gaat niet bijzonder lastig. Iets langer dan 's zomers misschien. Het was me nog niet opgevallen.

Maar is het niet zo dat tijdens het rijden gewoon de spanning van de dynamo beschikbaar is?

Dank voor het medenken in ieder geval!

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2017 22:57 #1434123 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Weet je hoe oud de LPG
Weet je hoe oud de LPG installatie is? Als die van de laatste jaren is zit er waarschijlnlijk een relais in dat bij afslaan van de motor de LPG spanningsloos maakt. Zie pagina 37 van de trainingmanual.
De exacte uitvoering verschilt nogal eens omdat de inbouwers nogal eens creatief zijn. Meestal is het als volgt: pin 86 van het relais is aangesloten op de roze draad naar de benzinepomp en krijgt bij draaiende motor dus spanning. Het relais wordt daardoor bekrachtigd en schakelt de op pin 30 binnenkomende accuspanning door naar pin 87 waardoor twee van de vier LPG-zekeringen spanning krijgen. De andere twee LPG-zekeringen zijn rechtstreeks op de accu aangesloten. Als de motor afslaat schakelt de auto-ECU de benzinepomp af waardoor ook het relais afvalt en de twee zekeringen geen spanning meer krijgen en er geen ledjes in de keuzeschakelaar meer branden.
Het betreffende reiais kan defect zijn of de contacten van de relaisvoet geoxideerd. Wat je dus zou moeten controleren is of bij draaiende motor alle vier de zekeringen in de zekeringhouder 12V hebben.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2017 23:25 #1434124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oud. Op de LPE staat '97.
Oud. Op de LPE staat '97. Auto is zelf van nov 97 dus of direct ingebouwd, of tweedehands.

Ja, alle zekeringen staan onder spanning.
En het pomprelais heb ik gewisseld, dus dat kan het niet zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2017 13:34 #1434140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Zou kunnend dat er naast het pomprelais nog een extra voedingsrelais is ingebouwd, maar weet je zeker dat de beide zekeringen dan op pin 87 zitten? Op die manier komt de voeding op pin 30 dus ongezekerd rechtstreeks van de accu. Zou ik persoonlijk minder gelukkig mee zijn.
Het is wel eenvoudiger te testen door de spanning op de zekering te meten bij een stilstaande motor ipv draaiend. Er zouden dan 2 zekeringen stroomloos moeten zijn.
Bij mij installatie uit 98 zit zo'n extra zekering er in ieder geval niet in.
Ik zou beginnen met zekeringen + contacten schoon te maken of beter nog, te vervangen. Eigenlijk kun je deze storing pas goed onderzoeken als de motor weer eens alleen op benzine wil draaien. Als je dan aan de zekeringen rommelt en het LPG lampje licht op, dan weet je dat daar je probleem zit.
Bekijk ook de multistekker op de gascomputer eens goed

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2017 14:31 #1435141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer iets verder..
Hallo,

Even geleden weer.. Het probleem is er nog steeds, maar alleen bij heel koud weer. Hoe kouder, hoe langer het lpg systeem uit blijft.
Ik heb alle zekeringen en relais doorgemeten, maar daar was niets bijzonders te merken. Accu vervangen omdat ik die niet helemaal vertrouwde, maar geen effect.
Uiteindelijk de LPE eruit gehaald en een nacht binnen gelegd. De volgende ochtend gemonteerd (het vroor), en ja hoor: werken als een tierelier.
Het lijkt dus echt in de LPE zelf te zitten, iets doet het niet als hij te koud is.

Dus: computer repareren of vervangen. Ik zie er niet op staan wat voor versie LPE het is. Hoe kan ik dat achterhalen? Er ligt een twin-tank achterin, en op t dashboard zit zo'n vierkant GPL/LPG knopje. Volgens RDW G3. Of kan ik de LPE vervangen door een willekeurige andere versie, bijvoorbeeld 6.4?

Groeten!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2017 10:06 #1435169 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE
Ik denk dat je het beste af bent met een LPE uit eenzelfde installatie, dus voor een 940. G2 of G3 is uitwisselbaar, alleen laat een G2 LPE het groene lampje niet knipperen na het starten bij rijden op benzine.
De LPE krijgt het insputisignaal van de benzineinjectoren en rekent dat om naar een signaal voor de gasinjector. Ik ben er niet zeker van, maar ik dacht dat die omrekening specifiek voor een model auto werd ingeprogrammeerd.
Het klopt dat er in de LPE een temperatuursafhankleijke regeling zit die bepaalt hoe snel er overgeschakeld wordt, dus daar zal wel iets mee loos zijn.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2017 00:01 #1435189 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kastje kijken
Hallo Bouer

Kun je dat LPE-kastje niet even open maken? Misschien dat er ook voor het ongeoefende oog iets te zien is. En zolang je niets afbreekt, kost het alleen tijd.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2017 17:08 #1436695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beveiliging
Zo ver ik het heb begrepen zit er gewoon een beveiliging op dmv een temperatuursensor. Als het heel koud is beschermd deze de motor tegen het koude LPG. Het systeem wordt dus veiligheidshalve uitgezet en met de auto op temperatuur schakelt hij zichzelf weer in.

Wat je wel kan doen om het process te versnellen is even een kort stukje warm te rijden, vervolgens even de auto uit te zetten en dan na een minuut of wat weer starten. De auto warmt dan goed door en bereikte dan de temperatuur.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC