Hikkende motor, slecht lopen op lpg

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 08:27 #1417485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangt
Bougiekabels en verdelerkap/rotor hoeven niet tegelijk, ik denk dat bougiekabels langer mee gaan.

Vialle LPi kun je uitlezen, ik heb er naast gestaan toen de (echte) LPG specialist dit deed. Je kunt dan bijv. ook het toerental van de pomp zien (en of hij wel omgaat naar het hoge pomptoerental). Het uitlezen bij de specialist kost wel een paar tientjes maar misschien is het niet onverstandig dat toch te laten doen. Als je het niet doet dan blijf je met een beetje pech maar rondprutsen zonder dat het opgelost wordt. Gezien de omschrijving lijkt het me toch in de LPi installatie te liggen.

Wat je overigens ook nog even kunt doen is het deksel van de appendagekast op de LPG tank halen en de bedrading daaronder controleren. In de appendagekast zitten de doorvoeren voor LPG en elektrische aansluitingen voor de pomp in de tank, de niveausensor etc. Daar zit ook de verbinding om de pomp op hoge snelheid te laten draaien, het is wel eens gemeld hier dat de bedrading daar niet in orde was.

Als je airco hebt dan zit de kachelkraan in de motorruimte, heb je geen airco dan zit de kachelkraan bij de voeten van de bestuurder. De bodem bij de voeten van de bestuurder moet (uiteraard) droog zijn, ligt daar blauwige vloeistof die zoet ruikt/smaakt dan lekt je kachelkraan. Voor vervangen schijn je het beste de originele van Volvo te kunnen nemen. Niet goedkoop maar je hoeft niet weer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2015 10:46 #1417529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook te horen
Als je de klep in de laadruimte opendoet en dan gaat rijden, kun je ook horen dat de LPi pomp op een hogere snelheid gaat draaien (bij een Estate althans), zeker als je ook nog de achterbank omklapt. Ook zou je de signaaldraad los kunnen nemen (of aarden, dat weet ik even niet meer) dan draait de pomp altijd op hoog toerental.
Hoe zien de zekeringen van de LPi installatie er uit? Zitten in een los blok boven de accu. Zoals Vialle dat indertijd deed, houdt geen 18 jaar stand. Connector van de drukregelaar niet gecorrodeerd? Zit meestal laag gemonteerd, onder inlaatspruitstuk tegen plaatwerk van veerpoot.
Ontsteking kan ook een oorzaak zijn. Op LPG moet de onstekingsinstallatie ca. 20% meer spanning leveren dan op benzine, dus afname van capaciteit zul je op LPG eerder merken.
Uitlezen is overigens prima, maar het is geen tovermiddel, vooral niet bij wat primitievere systemen. Als je de uitkomst niet juist weet te interpreteren, roept het soms meer vragen op dan antwoorden. Je moet ook goed weten wat er echt gemeten wordt anders kun je de verkeerde conclusie trekken dat iets werkt. Met logisch nadenken over oorzaken/symptomen en systematisch werken kom je vaak verder.
Nu weet iedereen dat het oorspronkelijke Vialle onderbreekrelais tamelijk onbetrouwbaar is, maar toen ik daar 15 jaar geleden voor het eerst mee te maken kreeg, was dat nog niet zo bekend. Ook bij het uitlezen van de LPi installatie door een "specialist" was niets te zien, dus die trok de conclusie dat het geen LPG probleem was. Of de benzine-injectoren misschien toch werden aangestuurd, werd bij het uitlezen van de LPi systeem niet gemeten!
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 14:43 #1417587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougiekabels
Bougiekabels vervangen.... helaas geen resultaat.... gelukkig de oude nog niet weg gegooid dus die hou ik voorlopig nog maar als reserve.

Ook maar even de tip van Rob gebruikt, banken plat, klep open en naar de pomp luisteren tijdens het rijden. Tijdens het rijden en versnellen hoor je duidelijk dat de pomp anders gaat klinken, nooit geweten dat de pomp zo veel geluid maakt bij 'versnellen'.

Peter Verkerk gebeld en maandag toch maar weer mijn auto daar neer zetten, heb al weel weer wat info voor hem waar hij waarschijnlijk wel wat mee kan....

Wel balen dat het lek nog niet boven is, had gehoopt de oplossing relatief simpel gevonden te hebben... maandje onderweg maar helaas nog niet tevreden. : - (

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 18:34 #1417597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou de knock sensor hier nog
Zou de knock sensor hier nog iets mee te maken kunnen hebben?? Tip van een maat om daar nog naar te vragen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 19:58 #1417600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee
Nee, lijkt me niet. Knocksensor detecteert pingelen. Dat komt op LPG minder snel voor omdat de klopvastheid van LPG hoger is dan op benzine. Uitlezen van de foutcodes (benzine-injectiesysteem) zou wel een code over pingelen geven ALS de knocksensor alarm slaat. Bovendien, waarom dan op LPG wel maar op benzine niet? Je kunt voor de zekerheid vragen die codes (Volvo benzine en injectiesysteem) uit te lezen. Daar zou een specialist zijn hand niet voor om mogen draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
17-04-2015 23:32 #1417607 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic stekker verbindingen
eens kijken of alle stekkerverbindingen niet gecorrodeerd zijn.
Zelf heb ik dit gehad en ben bijna een maand aan het zoeken geweest.
Bij mij was het de zwarte stekker tegen het schutbord. Deze gaat naar de injectoren. Toevallig dat ik wilde voelen of alle injectoren nog vast zaten bewoog ik deze kabel en de motor ging meteen op 3 cilinders lopen.
ik heb de stekkers in eerste instantie schoongemaakt. Dit werkt.
Maar uiteindelijk toch vervangen, voor de zekerheid.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2015 14:00 #1417651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdelerkap / rotor vervangen
Helaas....

Weer niet gelukt, de geniale ingeving om op een zaterdagavond toch nog eens de verdelerkap los te halen. Boeltje was behoorlijk ingebrand en de rotor zag er ook niet best meer uit... ook vettige aanslag aan de binnekant van de verdelerkap...

Daar sta je dan... geen nieuwe verdelerkap en rotor maar wel het hele boeltje eraf....Oplossing?? Timen bellen, hij had gelukkig deze onderdelen op voorraad en ik kon deze gelijk komen halen. Oude spul meegenomen en gelijk ook nog een mooie uitleg gekregen van Timen, fantastisch hoeveel passie deze man voor het vak heeft...

Thuis alles erop gedaan en netjes volgens de volgorde terug gemonteerd, starten, rijden.... telleurstelling. Morgen gaat de auto naar werkhoven, mijn inziens heb ik er al best redelijk wat aan gedaan om het probleem te vinden, hopelijk weet Verkerk het te fixen. Stekkerverbindingen ga ik nog even nakijken, wie weet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2015 10:40 #1417667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineinjectoren
Voor de zekerheid: als je tijdens draaien op benzine één of meer connectors van de benzineinjoren los neemt, dan heeft dat toch geen invloed op het stationaire toerental? Als dat wel zo is, krijgt de motor toch benzine tijdens rijden op gas!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
20-04-2015 18:39 #1417675 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .
Yep

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2015 19:52 #1417677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe kunnen de benzine injectoren aangestuurd worden terwijl de motor op LPG zou moeten draaien als het onderbreekrelais vervangen is? Dan moet je toch wel richting een defecte LPE (LPG computer) gaan denken of zie ik nog wat anders over het hoofd?

Niet dat ik jullie kennis/ervaring in twijfel wil trekken maar als het relais is vervangen zie ik weinig andere opties voor gelijktijdig op benzine en LPG lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD