Hikkende motor, slecht lopen op lpg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 19:43 #1103633
door V700 register
Hikkende motor, slecht lopen op lpg is gemaakt door V700 register
Beste IK ROL liefhebbers,
Ondertussen een maandje onderweg met de 940 2.3 LPT uit 1997, omschakelrellias vervangen, nieuwe bougies, verse olie, luchtfiltertje, oliefiltertje, bougies vervangen, wat klepjes en andere exterieurdingetjes aangepakt en een gebroken stelbout van de dynamo vervangen :S.
Nu toch nog weer wat probleempjes, namelijk als volgt. Zodra de auto overgeschakeld is naar LPG begint deze slecht te lopen, stationair of met heel weinig gas valt het wel mee en loopt hij eigenlijk normaal. Als ik probeer in te halen of bijvoorbeeld probeer te versnellen op de snelweg begint de motor te hikken vanaf 2000 toeren en lijkt hij amper vermogen te hebben. in de eerste 2 versnellingen gebeurd dit overigens niet....
Als ik versnel en ik druk dan op de knop om van lpg naar benzine te schakelen loopt de motor heel zuiver en trekt hij gelijk goed door...Aangetroffen probleempje, 1 van de bougiekabels klemt niet helemaal goed, mijn inziens zou hij dan ook slecht moeten lopen op benzine maar daar kan ik het wel eens mis hebben.
Ander probleempje is niet heel erg maar misschien is er iemand die het herkend. Er lijkt koelvloeistof weg te lekken, dit wordt drastisch minder als het peil bij warme motor tegen de minimale stand aanzit. Ik heb gevoeld maar niet goed kunnen zien dat de waterpomp wel iets vochtig is aan de onderkant...zou een pakking kunnen zijn of de pomp zelf.
Ik heb vandaag Peter Verkerk aan de lijn gehad, donderdag zouden we een afspraak maken om te kijken naar het LPG probleem, maar het liefst ga ik me zoveel mogelijk info zijn kant op. Misschien kan ik zelf ook al een heleboel nakijken, vastzetten of fixen. Ben helaas geen monteur maar vind het wel leuk om te leren.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Dave
Ondertussen een maandje onderweg met de 940 2.3 LPT uit 1997, omschakelrellias vervangen, nieuwe bougies, verse olie, luchtfiltertje, oliefiltertje, bougies vervangen, wat klepjes en andere exterieurdingetjes aangepakt en een gebroken stelbout van de dynamo vervangen :S.
Nu toch nog weer wat probleempjes, namelijk als volgt. Zodra de auto overgeschakeld is naar LPG begint deze slecht te lopen, stationair of met heel weinig gas valt het wel mee en loopt hij eigenlijk normaal. Als ik probeer in te halen of bijvoorbeeld probeer te versnellen op de snelweg begint de motor te hikken vanaf 2000 toeren en lijkt hij amper vermogen te hebben. in de eerste 2 versnellingen gebeurd dit overigens niet....
Als ik versnel en ik druk dan op de knop om van lpg naar benzine te schakelen loopt de motor heel zuiver en trekt hij gelijk goed door...Aangetroffen probleempje, 1 van de bougiekabels klemt niet helemaal goed, mijn inziens zou hij dan ook slecht moeten lopen op benzine maar daar kan ik het wel eens mis hebben.
Ander probleempje is niet heel erg maar misschien is er iemand die het herkend. Er lijkt koelvloeistof weg te lekken, dit wordt drastisch minder als het peil bij warme motor tegen de minimale stand aanzit. Ik heb gevoeld maar niet goed kunnen zien dat de waterpomp wel iets vochtig is aan de onderkant...zou een pakking kunnen zijn of de pomp zelf.
Ik heb vandaag Peter Verkerk aan de lijn gehad, donderdag zouden we een afspraak maken om te kijken naar het LPG probleem, maar het liefst ga ik me zoveel mogelijk info zijn kant op. Misschien kan ik zelf ook al een heleboel nakijken, vastzetten of fixen. Ben helaas geen monteur maar vind het wel leuk om te leren.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Dave
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 20:18 #1417465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek verdamper
Zou heel goed een lekke verdamper kunnen zijn, er staan hier wel wat topics over op het forum, even de zoekfunctie gebruiken en kvs en verdamper in tikken oid.
Succes
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 20:40 #1417466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit
Uit de andere discussie van Dave begrijp ik dat de auto Vialle LPi heeft. Die installatie heeft geen verdamper.
Verschillende mensen met een LPT kennen het verschijnsel dat het peil van de kvs constant blijft als het bij koude motor op min staat. Stijgt bij warme motor tot max en als de motor weer afkoelt daalt het weer tot min. Ik rijd al jaren zo, met mijn vorige LPT en ook met deze. Ik hoef niet bij te vullen, het niveau blijft constant en zakt dus nooit onder min. Moet je bijvullen dan kan er toch wat aan de hand zijn.
De waterpomp heeft 3 pakkingen en één slang. De eerste pakking zit aan de bovenkant, waar de pomp tegen de kop zit. Dit is een dikke rubber ring. Dan een papieren pakking tussen pomp en onderblok, achter de waterpomp om het zo te zeggen. Dan nog een rubber ring (geen o-ring maar een ring met rechthoekige doorsnede) die om het pijpje achterin de waterpomp is geschoven. Die wil ook nog wel eens lekken.
Misschien komt de pomp in de LPG tank niet op het tweede (hoge) toerental waardoor de motor niet voldoende brandstof krijgt? Misschien is het niet verkeerd om eens bij een LPG specialist langs te gaan (al dan niet op kosten van Peter Verkerk). Door blijven prutsen schiet op een gegeven moment ook niet meer op natuurlijk.
Het is ook zeker dat het onderbreekrelais (vind ik persoonlijk een betere term dan omschakelrelais) dat vervangen is, juist is gemonteerd/gesoldeerd?
Verschillende mensen met een LPT kennen het verschijnsel dat het peil van de kvs constant blijft als het bij koude motor op min staat. Stijgt bij warme motor tot max en als de motor weer afkoelt daalt het weer tot min. Ik rijd al jaren zo, met mijn vorige LPT en ook met deze. Ik hoef niet bij te vullen, het niveau blijft constant en zakt dus nooit onder min. Moet je bijvullen dan kan er toch wat aan de hand zijn.
De waterpomp heeft 3 pakkingen en één slang. De eerste pakking zit aan de bovenkant, waar de pomp tegen de kop zit. Dit is een dikke rubber ring. Dan een papieren pakking tussen pomp en onderblok, achter de waterpomp om het zo te zeggen. Dan nog een rubber ring (geen o-ring maar een ring met rechthoekige doorsnede) die om het pijpje achterin de waterpomp is geschoven. Die wil ook nog wel eens lekken.
Misschien komt de pomp in de LPG tank niet op het tweede (hoge) toerental waardoor de motor niet voldoende brandstof krijgt? Misschien is het niet verkeerd om eens bij een LPG specialist langs te gaan (al dan niet op kosten van Peter Verkerk). Door blijven prutsen schiet op een gegeven moment ook niet meer op natuurlijk.
Het is ook zeker dat het onderbreekrelais (vind ik persoonlijk een betere term dan omschakelrelais) dat vervangen is, juist is gemonteerd/gesoldeerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 20:54 #1417469
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitegevoerde reparaties
Hallo Henk,
Reparatie van het omschakelrellais is goed gebeurd... Nadat het rellais vervangen is heeft hij ook weer een tijd normaal gereden, dat is overigens ook het geval na de beurt die ik zelf heb gedaan. De losse bougiekabel is voor mij een puntje waarop het mis zou kunnen gaan.
Op het forum is er zoveel te lezen, ook over het schoonmaken van een CIS klep wat voor sommigen heel goed geholpen heeft maar door anderen weer negatief geadviseerd wordt, en het spelen met de afstand van de elektroden (wat in mijn beleving 0,7 moet zijn)
Ik wil Peter natuurlijk wel eerst de gelegenheid geven aangezien hij zelf ook gespecialiseerd is in LPG, maar ik heb ergens de vrees dat misschien de pomp de oorzaak is omdat de verstuivers voor aankoop nog allemaal gecontroleerd zijn en twee verstuivers gereviseerd. Gelukkig woont Timen in de buurt, kan altijd nog een keer bij hem langs met vragen (voorb: Hoe krijg je in hemelsnaam de verdelerkap los)
Ben wel blij dat leden zo actief reageren, auto's blijven een mysterie voor mij waar ik stukje bij beetje grip op krijg door heel veel te lezen...
Reparatie van het omschakelrellais is goed gebeurd... Nadat het rellais vervangen is heeft hij ook weer een tijd normaal gereden, dat is overigens ook het geval na de beurt die ik zelf heb gedaan. De losse bougiekabel is voor mij een puntje waarop het mis zou kunnen gaan.
Op het forum is er zoveel te lezen, ook over het schoonmaken van een CIS klep wat voor sommigen heel goed geholpen heeft maar door anderen weer negatief geadviseerd wordt, en het spelen met de afstand van de elektroden (wat in mijn beleving 0,7 moet zijn)
Ik wil Peter natuurlijk wel eerst de gelegenheid geven aangezien hij zelf ook gespecialiseerd is in LPG, maar ik heb ergens de vrees dat misschien de pomp de oorzaak is omdat de verstuivers voor aankoop nog allemaal gecontroleerd zijn en twee verstuivers gereviseerd. Gelukkig woont Timen in de buurt, kan altijd nog een keer bij hem langs met vragen (voorb: Hoe krijg je in hemelsnaam de verdelerkap los)
Ben wel blij dat leden zo actief reageren, auto's blijven een mysterie voor mij waar ik stukje bij beetje grip op krijg door heel veel te lezen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 21:17 #1417472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS is alleen voor stationair
CIS is alleen voor stationair toerental, heeft verder niets met op toeren rijden te maken.
Net zoals Henk denk ik ook als eerste aan een defecte LPG in tank pomp.
Voor de bougies is 0.7 op LPG inderdaad de correcte waarde, gebruik bij voorkeur NGK's van het type bpr6es
Net zoals Henk denk ik ook als eerste aan een defecte LPG in tank pomp.
Voor de bougies is 0.7 op LPG inderdaad de correcte waarde, gebruik bij voorkeur NGK's van het type bpr6es
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 21:28 #1417474
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad is de CIS klep alleen voor stationair. Schoonmaken kan nooit kwaad maar doet niets boven de 1000 rpm (stationair hoort geloof ik 850 te zijn). Waarom iemand in godesnaam schoonmaken van de CIS klep negatief zou adviseren kan ik niet begrijpen.
Bougies zijn op zich niet zo kritisch. Ik heb nooit NGK's gehad (ik had geloof ik Volvo bougies, zullen wel van Bosch zijn geweest) maar met goede bougies moet je motor gewoon goed kunnen lopen. Je hoeft ook niet met elektrode afstand te gaan spelen, gewoon instellen zoals in de documentatie staat en het moet goed zijn.
Verdelerkap zit met 3 boutjes met zeskantkop vast, eentje bovenop en de andere twee aan weerszijden. Van achter de verdeelkap, door de kap in de achterkant van de kop geschroefd. Zo uit mijn hoofd sleutel 10, de bovenste zit voor de 4 bussen voor de bougiekabels. Vergeet niet de volgorde van de kabels te noteren, die van cilinder 1 en 2 zijn omgedraaid.
Kan Peter de LPi installatie uitlezen? Iemand die dat niet kan mag zich m.i. geen specialist noemen.
Bougies zijn op zich niet zo kritisch. Ik heb nooit NGK's gehad (ik had geloof ik Volvo bougies, zullen wel van Bosch zijn geweest) maar met goede bougies moet je motor gewoon goed kunnen lopen. Je hoeft ook niet met elektrode afstand te gaan spelen, gewoon instellen zoals in de documentatie staat en het moet goed zijn.
Verdelerkap zit met 3 boutjes met zeskantkop vast, eentje bovenop en de andere twee aan weerszijden. Van achter de verdeelkap, door de kap in de achterkant van de kop geschroefd. Zo uit mijn hoofd sleutel 10, de bovenste zit voor de 4 bussen voor de bougiekabels. Vergeet niet de volgorde van de kabels te noteren, die van cilinder 1 en 2 zijn omgedraaid.
Kan Peter de LPi installatie uitlezen? Iemand die dat niet kan mag zich m.i. geen specialist noemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 21:33 #1417476
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies zijn op LPG erg
Bougies zijn op LPG erg kritisch Henk, en zeker de electrode afstand 
Sterker nog, met nieuwe bougies KAN het probleem ook opgelost zijn.

Sterker nog, met nieuwe bougies KAN het probleem ook opgelost zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2015 21:37 #1417477
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan heb ik zeker mazzel gehad met mn bougies (ook op LPi, bij mijn vorige 940).
Weet je ook of er recent iets met de lambdasonde is gebeurt? Zijn er nog foutcodes van benzine- injectie en ontsteking uitgelezen (niet vergeten eerst te wissen, dan de storing op laten treden en dan uitlezen).
Weet je ook of er recent iets met de lambdasonde is gebeurt? Zijn er nog foutcodes van benzine- injectie en ontsteking uitgelezen (niet vergeten eerst te wissen, dan de storing op laten treden en dan uitlezen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2015 06:47 #1417482
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies
De bougies zijn inderdaad degene die Nimda beschreef op 0,7 afgesteld, deze kwamen ook uit de motor en daar liep tie goed op.
Ik weet wel dat de foutcodes uitgelezen kunnen worden maar niet of dat de LPG installatie uitgelezen kan worden, dat is inderdaad een goede vraag.
Heb via mp in ieder geval nieuw setje bougiekabels besteld, rotor + verdelerkap zouden mij ook moten lukken na uitleg van Henk, dank daarvoor. Is bougiekabels iets wat je altijd tegelijk doet met rotor en verdelerkap of is dat niet perse een combinatie?
Ik weet wel dat de foutcodes uitgelezen kunnen worden maar niet of dat de LPG installatie uitgelezen kan worden, dat is inderdaad een goede vraag.
Heb via mp in ieder geval nieuw setje bougiekabels besteld, rotor + verdelerkap zouden mij ook moten lukken na uitleg van Henk, dank daarvoor. Is bougiekabels iets wat je altijd tegelijk doet met rotor en verdelerkap of is dat niet perse een combinatie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2015 08:07 #1417483
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een tijdje gezocht
Ik heb een tijdje gezocht waarom ik steeds koelvloeistof moest bijvullen: de waterpomp lekte een klein beetje op de aansluiting, maar de hoofd-boosdoener was uiteindelijk de kachelkraan, die zit achter het motorblok in een kachelslang.....even voelen of het eronder nat is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam