960 motor met normale verdamper

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2014 21:14 #1400688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier nog een complete Vialle LPi
Was ik weer,
Nu ik via de link mijn vorige draadje nog eens doorlees (waarin ik overigens schrijf "want vakkundigheid, daar ontbreekt het hier niet aan (serieus!)" maar daarin met 'hier' het forum bedoel en niet zo zeer mijzelf  ), bedenk ik me dat ik die Vialle LPi-installatie hier nog heb liggen, ongebruikt dus. Helemaal compleet, van vuldop tot en met inlaatspruitstuk. Mocht je daar wat mee willen, PB me dan, misschien kom je daar gemakkelijker verder mee dan met de BMW-installatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2014 22:44 #1400690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oerknal....
Ik heb ongeveer 250.000km gereden met een 960 3.0 LPG ringmixer installatie. Het gaat, als je gewoon rustig rijdt.. Dat is mijn ervaring. Ooit ergens in Denemarken gereden... Keuze stand van de automaat in 'S' en gas erop. Nou, dat heb ik geweten! Een knal, niet normaal. Mijn vriendin (inmiddels ex) die naast me zat gaf een schreeuw en de auto's naast mij in de remmen van de schrik. Wat een knal was dat! Ik schrok mij ook rot en dacht dat het gedaan was met de motor. Aan de kant dus en motorkap open. De hele bovenkant van het luchtfilterhuis was aan gort. Ik had nog geluk dat het daarbij was gebleven.
Als ik dus wilde doorrijden met wat haast schakelde ik na die ervaring met de oerknal altijd over op benzine... Dat is de tip. Als je rustig rijdt met een ei onder het gaspedaal gaat het. Maar daar heb je het mee gehad. Gas geven voor het oranje licht: beter op benzine want je kunt soms een backfire verwachten. Hoe rijk je het mengsel ook afstelt. Het inlaatspruitstuk is een grote emmer naast het blok van wel 8 liter of zo... En daar zit dus LPG mengsel in en als dat knalt gaat het goed hard!
Ik zou het persoonlijk nooit meer doen, een white block 6 cilinder met ringmixer! Je kunt gewoon niet de sporen geven. Nu rij ik een 960 met LPi zonder enig probleem.
Dus om op je vraag te antwoorden "geeft dit problemen?". Ja! In je rijstijl al. Alleen, als je de motor rustig belast en rijk afstelt: niet! Maar je belast zo'n dikke 6 cilinder niet altijd uiterst rustig dus MOET je overschakelen op benzine om schade te voorkomen. Als ik rond de 140km reed schakelde ik altijd over op benzine na enige "terugslag" ervaringen... Als ik op LPG reed was ik altijd voorzichtig met het gas. Maar als je zo rijdt denk je ook: waarom heb ik een auto gekocht met een 3 liter 204pk motor? Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op. Een 1.6 liter had net zo goed gekund in dat geval... Het is een heel slechte combinatie! Het is echt zo, want zo ga je je 960 wel rijden na menige backfire ervaringen. Heel rustig dus op LPG. dwz heel rustig met het gas, geen snelle bewegingen op het gaspedaal, rustig de snelheid er in brengen als het moet.. De V6 2.8 liter met ringmixer is dan wel weer een uitstekende combinatie; geen problemen. Tja.... Maar die 6 cilinder white blocks...
Robert

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2014 11:40 #1400705 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Nieuwsgierig
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe dat rijd, zo'n Amazon met een 6 pitter erin. Kiek em es goaaaannnn! Lijkt me wel interessant.
Los van de knullige keuze van de lpg installatie is het wel een hele handigert geweest om die 6pitter er werkend in te krijgen. Komt nogal wat maatwerk en elektronica bij kijken. Knap.
Wat betreft keuze LPG installatie, als je nu keuzevrijheid hebt, ga dan voor dampgasinjectie. Vialle is op zich niet zo slecht, het is in dit geval veel meer werk, je moet namelijk ook een andere tank inbouwen, andere leidingen onder de auto door en wat extra leidingwerk in de motorruimte.
Kies je voor dampgasinjectie zoals bv. SGI oid, dan kan de tank en de leiding onder de auto blijven zitten en is het werk onder de motorkap te overzien. Zoek eens op de site, heb zo'n klus ook zelf gedaan terwijl ik vooraf niks wist. (heb geen ledenrechten op dit moment, kan dus niet zelf het linkje posten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2014 22:14 #1400758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf inbouwen 2

Chris B schreef : ...heb zo'n klus ook zelf gedaan terwijl ik vooraf niks wist. (heb geen ledenrechten op dit moment, kan dus niet zelf het linkje posten)

Deze?Klaar! :-) Inbouwdraadje dampgasinjectieEn dat zonder mijn ledenrechten (zelfs niet eens lid... )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 12:27 #1400779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lmm?
Mis ik de lucht massa meter in dit plaatje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2014 20:18 #1401042 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Dat heb je goed gezien inderdaad. die is weggelaten, hij rijdt dus ALLEEN op LPG...
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2014 21:06 #1401046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maakt het wel makkelijker.
Maakt het wel makkelijker. Dan hoeft ie alleen maar op tijd te ontsteken.

Scheelt een computer.

Tja in kader van ombouw projectje kan ik mij daar wel wat bij voorstellen, scheelt best veel werk. Zeker als je meer van de mechanische kant bent dan van de electronica.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 21:28 #1418431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi allemaal,
Hoi allemaal,
Dit draadje is al weer wat ouder maar...
Ik vraag me af of ipv een ringverdamper (met dus het nadeel dat het hele inlaat-traject wordt afgelegd) het zou schelen met backfire problemen als je het lpg mengsel direct laat uitkomen in het inlaatspruitstuk zelf waar ook de benzine injectoren zitten. Daarmee sla je dus het inlaat-traject over.
Oftewel 6x een schroefdraad tappen, daar vulnippels inschroeven die aangesloten zijn op de verdamper.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ben zelf bezig met m'n "projectje" van de motorwissel van de volvo 164 met B30 naar een b6304 blok uit een s90. In mijn volvo 164 zit een "ouderwetse" gasinstallatie die met zo'n ringverdamper werkte.
Dit draadje lezend lijkt het geen goed idee omdat wederom aan te sluiten met een ringverdamp stuk ergens aan het begin bijv bij de LMM maar ik ben benieuwd of het op de manier zoals ik beschrijf, de backfire problemen voorkomt? Scheelt weer een boel werk want anders dus ombouw naar LPI (andere tank/gasklok/injectoren/electronica enz)
Ben benieuwd naar zinnige reacties :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 21:51 #1418432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
T lijkt me lastig om de verdeling van de LPG tussen de cilinders goed te krijgen, plus dat de LPG damp en lucht minder tijd (en afstand) krijgen om goed te mengen. Als je pech hebt, houd je een matig lopend blok over. Misschien wil het ook wel, het lijkt me in ieder geval veel trial en error.

Ik zou zelf denk ik liever voor een G3 installatie gaan. Hoeft geen LPi meer te zijn, en eigenlijk zou ik ook niet voor LPi kiezen maar voor dampgas injectie. Dan kun je je tank in gebruik houden (scheelt wat in de kosten, zeker tov de LPi tank/pomp) en je hebt dan een installatie waarmee je de tank leeg kunt rijden. Dat is met LPi niet aan te raden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC