Koelwaterverlies V90 Prins VSI alleen op LPG Verdamper BLUB??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 17:29 #1099283
door V700 register
Koelwaterverlies V90 Prins VSI alleen op LPG Verdamper BLUB?? is gemaakt door V700 register
Diagnose uurtje stationair voor de deur:
Op benzine:
-Geen koelwaterverlies-Geen harde slangen-Geen olie etc in de koelvloeistof-Kan zonder 'dop op koelreservoir' blijven draaien zonder water te verliezen-Koelventilator slaat af en toe aan
Zodra op LPG overschakelend (nog steeds stationair):
-Na een minuut bubbels (snel dop erop)-Hardere slangen-Dop moet erop, anders borrelt het water eruit-Lijkt naar LPG te ruiken, niet altijd-Koelventilator slaat vrij snel aan-LPG indicator geeft niet vol aan maar leeg (terwijl hij vol zit)
Terug op bezine met beleid lucht laten ontsnappen (als de ventilator aanslaat, zakt het water) uiteindelijk (duurt wel twee minuten) weer zonder druk en vanaf moment weer 'stabiel'.
Kan ik met deze Pelleboer-test aannemen dat de verdamper dit probleem veroorzaakt? Of is dat te kort door de bocht en gaat het hier slechts om een paar graden verschil waardoor de boel gaat borrelen? Wat kan ik nog meer testen? Er lijkt dus nergens een lek te zitten in het gewone circuit.
Op benzine:
-Geen koelwaterverlies-Geen harde slangen-Geen olie etc in de koelvloeistof-Kan zonder 'dop op koelreservoir' blijven draaien zonder water te verliezen-Koelventilator slaat af en toe aan
Zodra op LPG overschakelend (nog steeds stationair):
-Na een minuut bubbels (snel dop erop)-Hardere slangen-Dop moet erop, anders borrelt het water eruit-Lijkt naar LPG te ruiken, niet altijd-Koelventilator slaat vrij snel aan-LPG indicator geeft niet vol aan maar leeg (terwijl hij vol zit)
Terug op bezine met beleid lucht laten ontsnappen (als de ventilator aanslaat, zakt het water) uiteindelijk (duurt wel twee minuten) weer zonder druk en vanaf moment weer 'stabiel'.
Kan ik met deze Pelleboer-test aannemen dat de verdamper dit probleem veroorzaakt? Of is dat te kort door de bocht en gaat het hier slechts om een paar graden verschil waardoor de boel gaat borrelen? Wat kan ik nog meer testen? Er lijkt dus nergens een lek te zitten in het gewone circuit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:09 #1395838
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic prins
Ik heb geen verstand van prins lpg, maar het lijkt me wel aannemelijk dat er gas in het koelwater terecht komt. Ik zou niet zelf experimenteren maar naar de inbouwer rijden. Geen risico nemen!
Piet
Piet
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:22 #1395839
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Brandstof i.c.m. koelvloeistof
Hoe kan er brandstof in het koelwater terrecht komen ? Of nmis ik iets...?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:23 #1395840
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In een verdamper wordt (de warmte) van koelvloeistof gebruikt om vloeibaar LPG te verdampen naar dampvormige LPG. Er kan een interne lekkage ontstaan waardoor LPG in het koelsysteem kan komen.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:30 #1395841
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic gelukkig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:36 #1395842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je trekt de juiste
Je trekt de juiste conclusie. Snel vervangen die verdamper. Komt meer voor heb meerdere malen gezien dat garages met deze symptomen de kop eraf haalden.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:57 #1395844
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Geejee
Het benzine en diesel systeem staan geheel los van het koelsysteem, behalve dat die natuurlijk samenkomen in het motorblok. Ook vloeibaar LPG injectie (zoals Vialle LPi, maar er zijn meer) hebben hier geen kans op omdat die geen verdamper hebben.Een kop eraf voor zoiets terwijl het later aan de verdamper blijkt te liggen wil je niet, maar voor een whiteblock helemaal niet. Verdamper is ook een stuk goedkoper dan de kop eraf volgens mij?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2013 09:07 #1395978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
bedankt voor de reacties. Verdamper wordt nu omgezet.
Gewoon nieuwsgierig: Hoe lang blijft er normaal gesproken nog druk staan op het systeem als er lpg/lucht in gekomen is. Dus als ik hem weer op benzine zet, hoe lang duurt het voor dat de druk weer normaal is en de lucht eruit? (zonder dat ik de dop eraf moet draaien)?
Gewoon nieuwsgierig: Hoe lang blijft er normaal gesproken nog druk staan op het systeem als er lpg/lucht in gekomen is. Dus als ik hem weer op benzine zet, hoe lang duurt het voor dat de druk weer normaal is en de lucht eruit? (zonder dat ik de dop eraf moet draaien)?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2013 09:20 #1395980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht blijft erin omdat het
Lucht blijft erin omdat het ventiel in de dop dichtgedrukt wordt. Als je op benzine blijft rijden dan blijft de druk hoog totdat je hem aflaat. Niet goed constant een hoge druk dat kost een kachelkraan / kachelradiator....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2013 09:47 #1395983
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dop
dus dop expansie-vat eraf (zodra wat afgekoeld) en dan starten op benzine en dop erafhouden en een kwartiertje laten lopen?
Moderators: Jerry Stam