Autogas inbouw in de 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2012 17:41 #1375859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krap 2 km
Vanochtend even in de gaten gehouden. Koude start, 6 graden buiten temperatuur, zeker 24 uur niet gebruikt. Schakelt over bij de rotonde na ca 1,8km als ik weer gas geef. Wellicht als ik eerder gas geef dat hij al schakelt, maar ik geniet gewoon verder zo, vindt het prima.

Standkachel o.i.d. staat nog wel eens op het wensenlijstje, maar vier nieuwe banden en een uitlaat staan hoger op de prioriteiten. Ben trouwens benieuwd wat een standkachel verbruikt en of dat opweegt tegen de 35 cent aan benzine die die 1,8 km me nu kost. Maar goed, je kan niet alles berekenen. Het belangrijkste pluspunt van een standkachel oplossing is niet zozeer het sneller overschakelen danwel een heerlijk voorverwarmde auto bij starten, waar je dan ook bent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2012 19:40 #1375873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De handleiding van de originele standkachel heb ik eens ingescand, staat in de vraagbaak bij "9, diversen". Dacht dat daar het verbruik wel in staat. Overigens is dat afhankelijk van hoe lang de kachel brandt, wat weer afhankelijk is van de buitentemperatuur. Nieuwe standkachels zullen misschien iets zuiniger zijn. De originele standkachel zorgt dat de auto op de ingesteld tijd warm is, en rekent zelf uit hoe laat hij aan moet gaan/hoe lang hij moet branden. Regel is doorgaans dat je net zo lang moet rijden als de kachel brandt om de accu op peil te houden, reken op 20-30 minuten. Als je ECC hebt (vacuumbediend via balgjes/een regelunit) is een standkachel zo aansluiten dat je interieur ook warm wordt lastiger dan wanneer je het klassieke systeem hebt met schuiven en kachelkraan.
De eerste km's op benzine rijd je veel minder zuinig dan je normaal doet, dat zijn de koude kms waarbij je verbruik misschien wel 2-3x zo hoog ligt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2012 01:17 #1375930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handig die vraagbaak. Ik heb
Handig die vraagbaak. Ik heb daar even gekeken en de standkachel verbruikt 0,6 ltr per uur. Stel de auto rijdt zoals henk aangeeft de eerste koude kms 1 op 4 dan wordt er over de eerste 2 km 0,5 ltr verstookt daarna schakelt de auto over op gas. Op 0,5 ltr kan de standkachel 50 minuten draaien. Voor een snelle omschakeling is 15 minuten standkachel genoeg. Er wordt natuurlijk altijd nog wat benzine gebruikt voor het starten.
Al met al zal het benzine verbruik niet zo veel uitmaken. Maar 's ochtends in een warme auto stappen is wel luxe.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC