Autogas inbouw in de 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2012 13:45 #1375738
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overschakelen
Over wat voor een installatie hebben we het hier? Ik heb een Vialle LPi en die schakelt, afhankelijk van de buitentemperatuur, na maximaal een halve kilometer of zo toch wel om. Even stationair draaien vóór het wegrijden (krabben) en het gaat nog sneller. De motor moet dan wel even boven de ca. 1600 tpm komen. Soms even kort gasgeven voor het verkeerslicht en hij schakelt om.
Gekgenoeg wil het bij een halfwarme motor nog wel eens langer duren.
Gekgenoeg wil het bij een halfwarme motor nog wel eens langer duren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2012 22:54 #1375796
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Dampgas
Het dampgasinjectiesysteem van OMVL ( G-3) van mijn S90 schakelt altijd na exact 1,3 km over van benzine naar LPG en dat al ruim 7 jaren lang.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- Jelle Postma
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2012 23:11 #1375802
door Jelle Postma
Beantwoord door Jelle Postma in topic 945,91 260dkm
1e *Jan-Geert bedankt voor je reactie;je krijgt morgen een PB.
2e * Rversteeg;bij ons is ingebouwd volgens factuur:Vogels/OMVL systeem.Millennium.Starten:op benzine,als je niks doet,blijft hij keurig op benzine lopen.Zodra je gas geeft schakelt het systeem vanzelf over op gas.Werkt perfect.Dus je toerental bepaalt of er wordt overgeschakelt.Of je stil staat of gaat rijden,maakt niet uit.Temperatuur dus ook niet.Op dit moment zijn we bezig met uittesten hoeveel km je nog door kunt rijden nadat het rode lampje is gaan branden.Dit is het signaal dat de reservebrandstof(nog steeds gas) aangesproken gaat worden totdat je echt ,, leeg ,, bent!Deze zgn.uitlooptijd zal ik het maar noemen;is in te stellen.Op benzine gaat immers ook zo,n ding branden.
groet Jelle
2e * Rversteeg;bij ons is ingebouwd volgens factuur:Vogels/OMVL systeem.Millennium.Starten:op benzine,als je niks doet,blijft hij keurig op benzine lopen.Zodra je gas geeft schakelt het systeem vanzelf over op gas.Werkt perfect.Dus je toerental bepaalt of er wordt overgeschakelt.Of je stil staat of gaat rijden,maakt niet uit.Temperatuur dus ook niet.Op dit moment zijn we bezig met uittesten hoeveel km je nog door kunt rijden nadat het rode lampje is gaan branden.Dit is het signaal dat de reservebrandstof(nog steeds gas) aangesproken gaat worden totdat je echt ,, leeg ,, bent!Deze zgn.uitlooptijd zal ik het maar noemen;is in te stellen.Op benzine gaat immers ook zo,n ding branden.
groet Jelle
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 00:02 #1375817
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Jelle heeft dus een G2 dampgas met mengplaat installatie.
De andere twee hebben een dampgas injectie systeem denk ik. Dat gestuurd wordt door middels vertaalslag van ECU naar LPI systeem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 00:28 #1375819
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed ingeschat Wytze, het is
Goed ingeschat Wytze, het is een g3 installatie van landirenzo. Naar ik heb begrepen zijn er voor het omschakelen 3 voorwaarden:
1. voldoende gasdruk
2. een bepaald toerental (ik dacht 1200)
3. een temperatuur van 38 graden
Die laatste zal er wel voor zorgen dat het even duurt voordat er wordt omgeschakeld. Zou die 38 graden nog naar beneden bijgesteld kunnen worden of is dat een g3-eis? Ik weet eigenlijk niet eens waarom er gestart wordt op benzine.
1. voldoende gasdruk
2. een bepaald toerental (ik dacht 1200)
3. een temperatuur van 38 graden
Die laatste zal er wel voor zorgen dat het even duurt voordat er wordt omgeschakeld. Zou die 38 graden nog naar beneden bijgesteld kunnen worden of is dat een g3-eis? Ik weet eigenlijk niet eens waarom er gestart wordt op benzine.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 00:38 #1375820
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Tja Anton, dat vraagstuk is nog steeds onbeantwoord.
Mijn Vialle LPI schakelt als ie echt koud is over na 300 a 400 meter.
Bij halfwarm na het dubbele aantal meters tot max. 1 km.
Ik zou het graag korter hebben maar dat is nog nooit iemand gelukt.
Niet met Vialle maar ook met de andere dampgasinjectiesystemen is dat tijdstip nog door niemand succesvol gewijzigd.
Bij halfwarm na het dubbele aantal meters tot max. 1 km.
Ik zou het graag korter hebben maar dat is nog nooit iemand gelukt.
Niet met Vialle maar ook met de andere dampgasinjectiesystemen is dat tijdstip nog door niemand succesvol gewijzigd.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 09:37 #1375825
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Membraan
Naar wat ik er nu van weet heeft het vooral te maken met de flexibiliteit van de membranen die in de verdamper zitten. Onder de 35c zijn deze nog te stug waardoor deze a) sneller stuk gaan en b) een onstabiele gasdruk veroorzaken.
Bij bijna alle installaties kun je de overgangsvoorwaarden instellen. Lager dan 35c wordt afgeraden. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verdamper je hebt en hoe en waar deze aangesloten is op het koelsysteem. Korte leidingen en een klein verdampertje is natuurlijk sneller warm.
De LPi die ik voor deze had was binnen een paar honderd meter over op gas, de vorige dampgas deed er gemiddeld 1 a 2 kilometer over. Nu heb ik een erg grote verdamper (ivm vermogen) en die doet er wel een kilometertje of 4 over. Dat wil ik nog gaan aanpassen.
groet, Chris
Bij bijna alle installaties kun je de overgangsvoorwaarden instellen. Lager dan 35c wordt afgeraden. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verdamper je hebt en hoe en waar deze aangesloten is op het koelsysteem. Korte leidingen en een klein verdampertje is natuurlijk sneller warm.
De LPi die ik voor deze had was binnen een paar honderd meter over op gas, de vorige dampgas deed er gemiddeld 1 a 2 kilometer over. Nu heb ik een erg grote verdamper (ivm vermogen) en die doet er wel een kilometertje of 4 over. Dat wil ik nog gaan aanpassen.
groet, Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 11:06 #1375831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik vraag mij nu af
of het in de winter niet slim is de verdamper een isolatie jasje aan de trekken.
Dan is de boel toch eerder op temperatuur en als hij een paar uur heeft stil gestaan koelt het niet zo snel af.
Ik weet alleen niet of het er tegen kan dat het ingepakt is als het op tempersatuur is.
John
Dan is de boel toch eerder op temperatuur en als hij een paar uur heeft stil gestaan koelt het niet zo snel af.
Ik weet alleen niet of het er tegen kan dat het ingepakt is als het op tempersatuur is.
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 11:14 #1375833
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inpakken?
Vraag mij toch altijd af hoe dat werkt.
Mijn auto doet het alleen op gas en niet op benzine, ik start dus ook op gas.
Ook als het buiten vriest geen punt.
Mijn auto doet het alleen op gas en niet op benzine, ik start dus ook op gas.
Ook als het buiten vriest geen punt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2012 12:17 #1375836
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @John
@John, denk dat je beter je motor in kunt pakken.
De kou die een verdamper doet bevriezen komt niet zoveel van buiten (door buitenlucht) als wel door het laten verdampen van LPG. Normaal voer je met koelwater genoeg warmte toe om te voorkomen dat het verdampingsproces zoveel warmte onttrekt dat de boel bevriest. Is het koelwater echter ook maar een paar graden boven (of zelfs onder) nul dan kun je niet genoeg warmte toevoeren. Zorgen dat je meer warmte aan de verdamper toe kunt voeren heeft meer zin dan de verdamper inpakken denk ik. Elektrische blokverwarming of een standkachel op motorbrandstof.
De kou die een verdamper doet bevriezen komt niet zoveel van buiten (door buitenlucht) als wel door het laten verdampen van LPG. Normaal voer je met koelwater genoeg warmte toe om te voorkomen dat het verdampingsproces zoveel warmte onttrekt dat de boel bevriest. Is het koelwater echter ook maar een paar graden boven (of zelfs onder) nul dan kun je niet genoeg warmte toevoeren. Zorgen dat je meer warmte aan de verdamper toe kunt voeren heeft meer zin dan de verdamper inpakken denk ik. Elektrische blokverwarming of een standkachel op motorbrandstof.
Moderators: Jerry Stam